Har köpt 3 st Bolthi spotlights 7W, hade tänkt använda de som uplights för att belysa fasaden. Men blev inte riktigt nöjd med ljusbilden.

Köpte Bolthi för att vi skulle kunna ordna belysningen lätt själva.

Min tanke är nu att på något sätt bygga egna vägglampor till fasaden istället, av de spotlightsen vi köpt. Eftersom bolthi endast säljer en vägglampa som är väldigt ful.

Min tanke var då om man skulle köpa någon annan snyggare vägglampa som kräver elektriker för installation. För att sedan tömma innehållet på den snygga och sedan trycka in bolthi lampan i själva skalet på den snygga.

Alternativt att jag byter ut spotlightsen mot bolthis decklights som jag tror skulle vara lättare att teycka in i den nya armaturen.

Dvs inte mixa nånting med sladdar etc. Tror ni detta skulle funka?

LED-spotlight på markspjut från Bolthi, 7W, möjlig väggmontering, produktinfo och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyrpack Bolthi LED-decklights tända, utomhusgodkända, i rostfritt stål design, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit cylinderformad vägglampa med nedåtriktat ljus, avsedd för montering på fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Får du dit grejorna rent fysiskt och på ett vettigt sätt lär det fungera.
Deckligt har ofta lägre ljusflöde, kanske blir dom för svaga i armaturen du har tänkt dig.

Notera att i spotten som du visar sitter det säkert, förutom själva LED-chipet, även en elektronikmodul (drivenhet) inlindad i något isolerande material. Chipet behöver ockås sitta på något kylande underlag, ex en större metallyta.
 
E etompau skrev:
Får du dit grejorna rent fysiskt och på ett vettigt sätt lär det fungera.
Deckligt har ofta lägre ljusflöde, kanske blir dom för svaga i armaturen du har tänkt dig.

Notera att i spotten som du visar sitter det säkert, förutom själva LED-chipet, även en elektronikmodul (drivenhet) inlindad i något isolerande material. Chipet behöver ockås sitta på något kylande underlag, ex en större metallyta.
Vilken av spottarna menar du, den som jag köpt eller den "snygga"?

Hade som sagt endast tänkt att använda "skalet" på den snygga.
 
A Ace83 skrev:
Vilken av spottarna menar du, den som jag köpt eller den "snygga"?

Hade som sagt endast tänkt att använda "skalet" på den snygga.
Den du har köpt (Bolthi).
 
Någon som vet om det finns någon produkt där man tex kan använda sig av Bolthis 12 system. Men istället för att använda deras spotlights använder man bara en sladd med typ en g4 sockel. Dvs en liknande sladd som på bilden men ena änden har en lamphållare för tex g4. Tänkte att det isf är väldigt smidigt om man ska sätta in dem i en tom lamphållare för fasadvägg

Ingen aning om denna typ av produkt existerar, kollat runt lite men inte hittat något.

En bild på en elektrisk anslutningssladd med en manlig och en kvinnlig ände, samt en infogad bild av en G4 lamphållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Typ nått sånt här, detta är en partyslinga. Vill altså ha separata delar

Partyslinga med separata ljushållare och kontaktstycken i vitt, hoptrasslad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror tyvärr inte det finns en bra lösning på detta. Går säkert att lösa på nåt sätt, men kommer nog bli väldigt tidskrävande och dyrare än vad en elektriker skulle kosta att sätta upp snygga armaturer med rätt ljusbild.
Verkar krävas mer elkunskap att byta elsystem i armaturerna för de skall passa några ljuskällor än att koppla in tre kablar och skruva fast en 230v armaturer på en fasad. Stäng av strömmen innan bara. ;)
 
Y Yonny87 skrev:
Tror tyvärr inte det finns en bra lösning på detta. Går säkert att lösa på nåt sätt, men kommer nog bli väldigt tidskrävande och dyrare än vad en elektriker skulle kosta att sätta upp snygga armaturer med rätt ljusbild.
Verkar krävas mer elkunskap att byta elsystem i armaturerna för de skall passa några ljuskällor än att koppla in tre kablar och skruva fast en 230v armaturer på en fasad. Stäng av strömmen innan bara. ;)
Y Yonny87 skrev:
Tror tyvärr inte det finns en bra lösning på detta. Går säkert att lösa på nåt sätt, men kommer nog bli väldigt tidskrävande och dyrare än vad en elektriker skulle kosta att sätta upp snygga armaturer med rätt ljusbild.
Verkar krävas mer elkunskap att byta elsystem i armaturerna för de skall passa några ljuskällor än att koppla in tre kablar och skruva fast en 230v armaturer på en fasad. Stäng av strömmen innan bara. ;)
Tror den lättaste lösningen ändå är köra bolthi decklights 0.6w och trycka in dem i en vanlig fasadlampa. För att sedan dra kablarna lite snyggt på fasaden. När man ser recensionsbilder på Jula så verkar spotlightsen ändå lysa ganska bra. Kanske blir ok ljus på en up/down fasadlampa.

Fyra Bolthi LED decklights i förpackning, varmvitt ljus, för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfri väggspotlight med upptill och nedtill riktat ljus, för utomhusbruk, visas på en produktannons.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo du kanske har rätt, vad vet jag! Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.