Magnus E K
Antaget att detta var på min fastighet (det är det inte) och att jag lät trädet få vara i fred, vem skulle gå segrande ur striden? Tallen eller taket? Eller skulle det bli en kompromiss där båda får böja sig?

Ung tall växer bredvid rött trähus med svart takränna, nära nog att eventuellt påverka taket i framtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till en början taket, när tallen väl tagit sig förbi och blivit grövre får taket ge sig när den börjar vaja för vinden, men båda kommer bli skadade.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
G
Jag hade sagt att granen hade växt "utåt" i många år, men när stammen blivit grövre troligen börjat "hyvla" på taket.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Det finns inga vinnare...

/ATW
 
Magnus E K
G GargamelSE skrev:
Jag hade sagt att granen hade växt "utåt" i många år, men när stammen blivit grövre troligen börjat "hyvla" på taket.
He he, förutom att det är en tall och inte en gran! (Syns kanske bättre i annan vinkel.)

Tyvärr (?) är det inte ett ödehus utan verkar välskött i övrigt så ägaren kommer väl antagligen fälla trädet innan det når upp. (Jag passerar ofta förbi så kommer kunna följa det.)
 
Det kan kanske vara medvetet...

Vägen går ju inte långt från knuten... en buskig tall kan vara ett skydd och på sikt flytta vägen några decimeter...

/ATW
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
A ArneTW skrev:
Det kan kanske vara medvetet...

Vägen går ju inte långt från knuten... en buskig tall kan vara ett skydd och på sikt flytta vägen några decimeter...

/ATW
Intressant teori. Ja, istället för att fälla den skulle man kanske kunna trimma den så att den håller sig under.

Redigering: Väldigt begränsad trafik på den vägen i vanliga fall, men antar att det kommer köra en timmerbil då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.