Vi vill ta bort väggen mellan kök och ett sovrum i vårat hus och istället sätta upp en ny vägg så att köket blir större och sovrumet blir mindre. Men på ritningarna så finns det en konstig "pelare" som låter rätt ihålig när man knackar på den.

Den följer inte väggen och jag vet inte om den är "bärande" eller om den är där för att ovanvåningen kan inredas och dom hade tänkt att ett framtida avlopp ska ner i källaren därigenom. Om man kollar på ritningen så är den precis ovanför en plats i källaren där det finns ett avloppsrör som inte används.

Tror ni den "pelaren" är onödig för husets struktur då vi inte tänker ha ett badrum där uppe i vilket fall?
 
  • Husritningar som visar planlösning med markering av misstänkt icke-bärande pelare i fråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
denlillahuset
  • Laddar…
BirgitS
Går inte frånluften från köket (imkanalen) och vardagsrummet upp till taket där?
De där strecken just under det inringade kan vara en ventilationskanal.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går inte frånluften från köket (imkanalen) och vardagsrummet upp till taket där?
De där strecken just under det inringade kan vara en ventilationskanal.
Jag tror inte det, det finns en frånluftsventil i källaren också men jag kan se att den går rakt in i skorstenen och på vinden så kommer inte "pelaren" upp utan på vinden ser jag enbart en skorsten. Vad jag vet går all ventilation i skorstenen om det ens är möjligt..
 
"Pelaren" är nog ett schakt för vatten och avlopp från ett tänkt badrum på övervåningen. Någon bärand funktion har den inte. Det är dock klokt att öppna schaktet försiktigt innan ni börjar riva. Ventilationen från köket ligger nog i anslutning till spisen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vet du i vilken riktning elementen i bjälklaget mellan entréplan och övervåningen ligger just ovanför köket? Om du har tillgång till kattvindar kan det gå att se där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.