Hej!

Vår diskmaskin Cylinda DM 36 (minst åtta år gammal) har börjat att krångla. Den har de senaste åren, några gånger per år, bara stannat mitt i ett program och då har jag dragit ut sladden och startat om programmet och så har den gått bra en längre tid. Vi kör som regel bara vanliga program - inte eco.

Men nu har det blivit värre: Häromdagen stannade maskinen mitt i programmet och jag ser, för första gången, en felkod (finns nog bara den) och det är att "L2-knappen" (det är bara knappen för ett program egentligen) blinkar och det betyder att det är för mycket vatten i maskinen. Jag drog ut sladden flera gånger men avloppspumpen bara surrade vid start och sedan drog den inte in vatten. Själva surrandet låter inte heller som vanligt - så man kan höra om den kommer att ta in vatten eller inte. Efter en stund lyckades jag köra färdigt snabb-programmet.

Dagen efter så körde jag ett vanligt program: maskinen tvättade i en timme och tömde helt det varma vattnet men sedan så stannade den och tog inte in nytt vatten. Efter det spelade det ingen roll vad jag än gjorde: den ville inte alls starta på något program - den bara surrade så där konstigt och tog inte in vatten utan bara gav upp. När maskinen fick vila i en timme så startade den igen, lät som vanligt och tog in vatten.

Men jag märker nu att den alltid stannar mitt i programmet, precis när den har tömt det varma vattnet, och så går den inte att starta om förrän den har fått vila.

Jag har gjort rent silarna och även snurrat på propellern där den tömmer på vatten.

Ska jag ge upp på den? Eller är det värt att ta kontakt med tekniker? Tacksam för svar!
 
Ett vanligt fel på de maskinerna är att det blir glappkontakt i tilloppsventilen.
 
Vad kan det kosta att byta?
 
Tackar! Känns nästan inte värt det. Får se hur jag gör.
 
A
det är alltid värt att reparera en DM36

jag tror att det är pressostatens luftkammare som är full med gegg.
sitter klockan 11 om man tittar uppifrån ner i brunnen
för in ett finger och känn efter
 
Det är en fin maskin. Du menar den där propellern? Den snurrar runt med visst motstånd.
 
Känns rent där.
 
Ska man peta med något?
 
A
nä inte propellern utan hålet ver rakt in så att säga
ta en slang till kranen och spola lite varmvatten i detta hål
 
Hittat hålet men det är rent. Stoppat in fingret och även som en ledare men får inte fram något. Har dock inte spolat (har ingen lämplig slang). Kört ett program men den vill inte fylla på nytt vatten när den är varm. :thinking:
 
Hade precis samma symptom på en DM 42 som är 10-12 år gammal. Orsaken var tilloppsventilen som nämnts tidigare. Var själv lite skeptisk till ventilen som orsak (speciellt med det här att den slutar funka när den blir varm) men efter lite bollande här på forumet bytte jag den för något år sen och sen har den funkat bättre än någonsin. Misstänker att den varit defekt i flera år utan att jag direkt förstått att den inte diskade så rent som den borde och numera gör.
 
Där ser man! Tack!
 
Förresten, hur kommer man åt ventilen?
 
På min kom jag åt den genom att ta loss plåtarna nedtill på fram och baksidan. Våra diskar är inte av samma modell så jag vet inte om det är likadant på din men som jag förstått det är de flesta gamla Cylinda genomtänkta kvalitetsmaskiner så det borde nog gå hyfsat enkelt att hitta rätt med lite trial and error..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.