Hej,

Installerade precis en ny Panasonic Aquarea 9kw (generation J, 1-fas) ute/innedel men har ett bekymmer. När jag köpte pumpen var jag väldigt mån om att stämma av med säljaren att den verkligen skulle vara tyst då vi tänker inreda ett sovrum precis innanför väggen där utedeln står (källare).

Nu när utedelen går igång så inser jag till min förskräckelse att det susar och tjuter något vansinnigt i rören mellan ute och innedelen. Det liksom tjuter och viner i takt med att kompressorn matar på. Även kompressorn hörs in men värst är nog nästa rören.

Har försökt fånga det på film, filmat inifrån rummet i källare. Utedelen står 30cm från denna yttervägg.


Ska jag verkligen acceptera att det låter så här, hur kan det vara normalt?

Tack!
 
Är det dämpkuddar mellan stativ och utedel?
Står den på stativ eller hänger den på vägg?
Om du har en så kalla monoblock ute del, dvs att kompressor och allt sitter i utedelen och själva radiatorkretsen cirkulerar till utedelen så kan de hjälpa om du har flexslangar mellan utedel och rören som går in till huset.

Ta lite flera bilder.
 
Tack för svar!
E EyEr0n skrev:
Är det dämpkuddar mellan stativ och utedel?
Står den på stativ eller hänger den på vägg?
Om du har en så kalla monoblock ute del, dvs att kompressor och allt sitter i utedelen och själva radiatorkretsen cirkulerar till utedelen så kan de hjälpa om du har flexslangar mellan utedel och rören som går in till huset.

Ta lite flera bilder.
Tack för svar!

Det är inga kuddar mellan utedel och stativ. Ja det är ett monoblock där allt sitter ute, helt korrekt!

Bifogar ett gäng bilder
 
  • Installation av el och VVS i ett takutrymme, med synliga isolerade kopparledningar och elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En värmepumpens utedel monterad på ett vitmålat stativ utan kuddar, vid en husvägg med marksten framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monoblock värmepumps utedel monterad på ett vitmålat stativ utan kuddar på ett stenlagt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablar isolerade med skumgummi går genom en vägg utan kuddar, fästa vid ett stativ på en stenbelagd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Utedelen ska även stå på en regäl platta av betong och skruvas fast med expanderbult så att den inte kan välta om tex ett barn klättrar upp på värmepumen.
 
H H-Thomasson skrev:
Utedelen ska även stå på en regäl platta av betong och skruvas fast med expanderbult så att den inte kan välta om tex ett barn klättrar upp på värmepumen.
Bra tips. Den står ju på betong i form av stenläggning men du menar att den ska ha ytterligare en "sula"? Själva utedelen är bultad i stativet så den står rätt stabilt
 
Den står för nära väggen. Sedan skulle jag ha försökt att få rören bakom utedelen något längre, så att dem kan "skaka" av sig vibrationerna innan dem når väggen.
 
Det är ju en split, inte monoblock. Det är köldmedia mellan ute och innedel.
Jag tycker det låter som att ljudet kommer från köldmedieflödet och ändrar sig när expansionsventilen jobbar.

Jag har ingen större erfarenhet från panasonic, men jag hade bett installatören kolla upp det där.
 
L lordi skrev:
Det är ju en split, inte monoblock. Det är köldmedia mellan ute och innedel.
Jag tycker det låter som att ljudet kommer från köldmedieflödet och ändrar sig när expansionsventilen jobbar.

Jag har ingen större erfarenhet från panasonic, men jag hade bett installatören kolla upp det där.
Ehm jaha ok sorry jag är vansinnigt dålig på terminologin, jag trodde dom kallades för monoblock men då hade jag fel. Det är ju en all-in-one dvs vi har en beredare inne med värmare vid behov. Någon form av kompressor verkar ju sitta i utedelen med tanke på knackande ljudet.
 
H herge skrev:
Ehm jaha ok sorry jag är vansinnigt dålig på terminologin, jag trodde dom kallades för monoblock men då hade jag fel. Det är ju en all-in-one dvs vi har en beredare inne med värmare vid behov. Någon form av kompressor verkar ju sitta i utedelen med tanke på knackande ljudet.
Monoblock har vatten i rören mellan ute och inomhus. Men kompressorn sitter utomhus precis som du säger.
Jag skulle be installatören kolla det där. Om man slarvar med vacuumsugning så kan det uppstå konstiga fenomen. Men det kan också bero på annat.
 
Klarar firman inte av att få dit vibrationsdämparna så skulle jag inte tro att de har så bra koll på det övriga heller.
 
L lordi skrev:
Monoblock har vatten i rören mellan ute och inomhus. Men kompressorn sitter utomhus precis som du säger.
Jag skulle be installatören kolla det där. Om man slarvar med vacuumsugning så kan det uppstå konstiga fenomen. Men det kan också bero på annat.
Men bra, jag ska snacka allvar med installatören!
 
E EyEr0n skrev:
Klarar firman inte av att få dit vibrationsdämparna så skulle jag inte tro att de har så bra koll på det övriga heller.
Ska det sitta vibrationsdämpare på fötterna till utedelen, dvs mellan utedel och stativ? Eller är det mellan stativ och backe?
 
T
Det ska sitta dämpare mellan utedelen och stativet

H herge skrev:
Ska det sitta vibrationsdämpare på fötterna till utedelen, dvs mellan utedel och stativ? Eller är det mellan stativ och backe?
 
Sätt in vibrationsdämpare till att börja med. Enkelt att göra.
extra-mjuka-vibrationsdampare.jpgBorde kunna hjälpa till problemet. Bulta fast ställningen med expanderbult ned i plattorna. Lika så enkelt att göra. Kan nog räcka med en 4st bultar.
Lycka till
 
det visade sig vara något fel från fabrik, reservdel beställd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.