Silly Bear Silly Bear skrev:
Han har ju rätt
nåja min erfarenhet är ju att ASUS är duktiga på att göra värstingdyrt skräp som ser flashigt ut med många antenner och häftig design som sen suger rent prestandamässigt.
TS har ju redan gått upp en prestandaklass varför ska han gå tillbaks till skräp?
 
I ikeo skrev:
nåja min erfarenhet är ju att ASUS är duktiga på att göra värstingdyrt skräp som ser flashigt ut med många antenner och häftig design som sen suger rent prestandamässigt.
TS har ju redan gått upp en prestandaklass varför ska han gå tillbaks till skräp?
Nu var jag inte ute efter att propagera att köpa Asus utan att försvara det föregående inlägget dom TS började grina över .

Att koppla bort Telias erkänt värdelösa triple play router kostar inte många kronor och kan göras med de flesta switchar som är managed


Mitt inlägg var mer av irritation av att någon som tydligen knappt klarar av att koppla i en kabel börjar vara dryg och grina över att någon annan försöker hjälpa till.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Nu var jag inte ute efter att propagera att köpa Asus utan att försvara det föregående inlägget dom TS började grina över .

Att koppla bort Telias erkänt värdelösa triple play router kostar inte många kronor och kan göras med de flesta switchar som är managed


Mitt inlägg var mer av irritation av att någon som tydligen knappt klarar av att koppla i en kabel börjar vara dryg och grina över att någon annan försöker hjälpa till.
och när man har en TS som erkänner att han inte har koll kanske man ska vara mer specifk i att berätta hur man bör göra än att rekomendera nån skitdyr router typ Asus, Är telias tripleplay router bra? det beror på vilka förutsättningar man har, När jag bodde i en lägenhet sist så var den good enought att jag efter ett tag lade ut en smärre förmögenhet på bättre utrustning och splittade vlanen innan min edge router för att att få tv och internet som jag ville ha det är en extrem överkurs. Det är definitivt inte vad TS frågade efter och knappast vad TS ville ha heller.
 
O olofh skrev:
utförligt svar, tack för tankarna.

AP i taket på nedanvåningen gillas icke pga det estetiska men hade nog varit det bästa, dock tänktes det inte på detta innan mellanbjälklagret stängdes så svårt med dragningen till mitt i nu.

Dock verkar vårt badrum och kök tillsammans med murstocken skärma rätt ordentligt så tveksam om jag ändå skulle kunna få bra täckning ut i den delen som ligger snett bakom. Väntar någon månad och köper en AP till då så sätter jag dom i varsin ände av huset. Då får jag täckning både ut i garaget åt ena hållet och trädgården på andra tänker jag.
Det är rätt lustigt att det inte känns alls lika dyrt att köpa en pryl till efter några månader eller så, som att köpa 2 på en gång. :p

AP’n måste inte sitta i taktet. Det går bra på vägg också. Man kan klamra kabel längs taklist, dörrlist etc. Kanske gömma kabeln bakom taklisten. I värsta fall kan man ta till Flat Cat6 kabel. Finns bara som förkontakterad (patch)kabel. Lite tveksamt dock till en AP som strömmatas via ethernetkabeln. Är den bara inte för lång funkar den bra.

En AP i var ända av huset och på olika vångar låter klokt. Dock bör man ta lite hänsyn till ”hotspots” där man tillbringar mer tid och vill ha bra wifi. Max 2 väggar eller ett bjälklag. ;)

Jo, det kan bli lite ”radio-skugga” eller avskärmning av en murstock eller kyl/frys.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det är rätt lustigt att det inte känns alls lika dyrt att köpa en pryl till efter några månader eller så, som att köpa 2 på en gång. :p

AP’n måste inte sitta i taktet. Det går bra på vägg också. Man kan klamra kabel längs taklist, dörrlist etc. Kanske gömma kabeln bakom taklisten. I värsta fall kan man ta till Flat Cat6 kabel. Finns bara som förkontakterad (patch)kabel. Lite tveksamt dock till en AP som strömmatas via ethernetkabeln. Är den bara inte för lång funkar den bra.

En AP i var ända av huset och på olika vångar låter klokt. Dock bör man ta lite hänsyn till ”hotspots” där man tillbringar mer tid och vill ha bra wifi. Max 2 väggar eller ett bjälklag. ;)

Jo, det kan bli lite ”radio-skugga” eller avskärmning av en murstock eller kyl/frys.
Haha. Visst är det märkligt men man råder ju inte själv över hushållskassan

ska labbs lite med placeringen på ovanvåningen så den kan täcka så bra som möjligt. Blev dock så att tv-hörnan på bottenvåning är på motsatt gavel som den på ovanvåningen. Vet inte om det påverkar wifi men mobiltäckningen är överlag rätt kass inne. Har funderat på om det kan bero på att Dåtidens ångspärr var aluminiumklädd papp som alltså sitter i alla ytterväggar samt i mellanbjälklagret. Det och att badrummet är en slags variant av prefab betongkausun kan nog påverka. Nåväl. Mer teknik åt folket!
 
O olofh skrev:
Haha. Visst är det märkligt men man råder ju inte själv över hushållskassan

ska labbs lite med placeringen på ovanvåningen så den kan täcka så bra som möjligt. Blev dock så att tv-hörnan på bottenvåning är på motsatt gavel som den på ovanvåningen. Vet inte om det påverkar wifi men mobiltäckningen är överlag rätt kass inne. Har funderat på om det kan bero på att Dåtidens ångspärr var aluminiumklädd papp som alltså sitter i alla ytterväggar samt i mellanbjälklagret. Det och att badrummet är en slags variant av prefab betongkausun kan nog påverka. Nåväl. Mer teknik åt folket!
Där har du några förklaringar till dåliga radioegenskaper i ditt hus.

Det blir nog superbra sen med 2 roamingaccesspunkter. Alla 3 stora mobiloperatörer stöder WiFi Calling nu, så telefoni inomhus kan bli riktigt bra också (y) om du har tillräckligt ny och bra telefon. :thinking:
Smarttelefonens statusfält med WiFi- och 4G-symboler samt appikoner, mot bakgrund av ett julgran.
Lur med wifi-symbol betyder WiFi Calling, IP telefoni över wifi och ger bättre ”täckning” med eget wifi.
Lur med 4G symbol IP telefoni över 4G nätet, VoLTE.
Mycket teknik, men bara två kryss i telefonens konfiguration, om den stödjer det.
 
Tråd städad
Tänk på att hålla en trevlig och respekterande ton så blir det trevligare för alla
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.