Ni som tittar på att köpa nytt
Räknar ni något på ev kommande fastighetsskatt?
 
Känns tämligen obehagligt att budgetera för 6 000 kr/mån i extra utgifter, vilket är vad som skulle drabba många villaägare i Stockholm, så nej. Här förordar jag strutstaktiken.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Det där är en skatt som är impopulär i breda samhällslager, finns inte en politiker (förutom kanske någon Vänsterpartist) som skulle våga återinföra den. Enda chansen att den kommer tillbaka är om underskotten i statsbudgeten skulle skena och de verkligen behöver ha in pengar. Alas så länge Sverige fortfarande har låneutrymme kvar på obligationsmarknaderna så är risken för en ny fastighetsskatt väldigt låg. Öda inte tid på att oroa er om detta, det finns säkert bättre saker ni kan oroa er om om ni nu måste.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig en fastighetsskatt om den är på låt oss säga 0,2% av taxeringsvärdet.
 
G
J jocke31 skrev:
Jag kan tänka mig en fastighetsskatt om den är på låt oss säga 0,2% av taxeringsvärdet.
Varför inte 2%? Eller kanske 20%? Men om det verkligen behövs 200%?
Och vad har egentligen taxeringsvärdet med saken att göra? Kanske man kan beskatta husets kulör, högsta punkt, antal trappsteg eller något annat godtyckligt? Viss fördelningspolitik behövs men detta är ju löjligt och "stöld"!
 
  • Gilla
Surly och 2 till
  • Laddar…
Och jag kan tänka mig en fastighetsskatt om den har ett tak på säg 5% av årsinkomsten, så att folk med medelinkomst har råd att bo kvar.
 
G
B b8q skrev:
Och jag kan tänka mig en fastighetsskatt om den har ett tak på säg 5% av årsinkomsten, så att folk med medelinkomst har råd att bo kvar.
Men va bra! Då kan man ju skita i övertiden, byta till ett annat jobb med bättre lön, skita i utbildning, mixtra vid fastighets köp så "den fattigaste" i familjen står för huset...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Men va bra! Då kan man ju skita i övertiden, byta till ett annat jobb med bättre lön, skita i utbildning, mixtra vid fastighets köp så "den fattigaste" i familjen står för huset...
Du ska se att Skatteverket tänker ut nåt - t.ex att lägga ihop inkomsten från alla som är bosatta på adressen när de beräknar fastighetsskatten.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
G
B b8q skrev:
Du ska se att Skatteverket tänker ut nåt - t.ex att lägga ihop inkomsten från alla som är bosatta på adressen när de beräknar fastighetsskatten.
Gör dom säkert. Får väl säga upp mej då Sverige ändå inte verkar vilja några export företag.
 
B b8q skrev:
Och jag kan tänka mig en fastighetsskatt om den har ett tak på säg 5% av årsinkomsten, så att folk med medelinkomst har råd att bo kvar.
5% av årsinkomsten kan iofs bli väldigt mycket pengar… Ungefär samma som 1% av taxeringsvärdet i många fall.
 
  • Gilla
Baxlaget
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
5% av årsinkomsten kan iofs bli väldigt mycket pengar… Ungefär samma som 1% av taxeringsvärdet i många fall.
Skillnaden är att 5% av årsinkomsten kan de flesta husägare klara av att betala.
 
Excel
B b8q skrev:
Du ska se att Skatteverket tänker ut nåt - t.ex att lägga ihop inkomsten från alla som är bosatta på adressen när de beräknar fastighetsskatten.
Då får man skriva sig på en annan adress, skatteverket har ju 0 koll eftersom det visat sig att hundratals pensionsräddare varit skrivna på en hyresrätt utan att någon reagerat
 
  • Gilla
  • Haha
Anomotic och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Skillnaden är att 5% av årsinkomsten kan de flesta husägare klara av att betala.
Fast tanken med fastighetsskatt är ju att det ska vara en platt och inte progressiv skatt. Alltså baserad på taxeringsvärdet och inte på inkomst.
 
Vi har hyfsat bra inkomster, men nog skulle det ändå svida en smula:

Din fastighetsskatt skulle öka med 59 774 kr/år
Nuvarande fastighetsskatt: 8 349 kr/år
Finanspolitiska rådets förslag: 68 123 kr/år
 
  • Wow
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.