Hej.

Skickar mitt första inlägg. Hoppas på svar.  

Jag har ett 1,5 planshus från -79 med direktel och luft/luftvärmepump och solfångaranläggning på varmvattnet. Energirådgivaren rådde mej att tilläggsisolera, något annat "skulle inte löna sig". Ligger idag mellan 9000 och 10000 kWh i totalförbrukning. Inga andra värmekällor. 2 vuxna, 2 barn. 200 mm stenull på vind/kattvindar, låter det lite ? 2-glas isolerglaskassett + 1 glas i kopplad båge. Huset i växtzon 2, Hammarö, Värmland.

Jag försöker uppskatta hur stor besparingen vid en isolering av vind/kattvindar skulle bli för mej, man då måste jag veta hur husets förlustfaktor påverkas, då vet jag hur mycket längre ner i temp värmepumpen orkar och då får jag ett litet grepp på problemet. Man kan ju avsätta husets kurva mot värmepumpens effektkurva. Idag ligger förlustfaktorn ungefär på ca 125 W per grad Celsius skillnad ute/inne. Värmepumpen orkar ner till -6,-7 utan stödvärme, något underdimensionerad m a o.

Krångligt ? Ja, bara förnamnet. Men jag misstänker att fler tänker som mej, "det lönar sig nog inte att tilläggsisolera, jag har ju värmepump".

Hade tänkt lägga på rejält när jag ändå håller på, ytterligare 400 mm.

Tack på förhand/Gano
 
Hej och välkommen in till forumet. :)


I dag rekomenderar energimyndigheten en tjocklek på vinden på tot 500mm..
Så en 300mm till är absolut ingenfara.. 400mm är ännu bättre.. riktigt rejält kan man lungt säga..

Isolering är en engångsinvestering. Isoleringen kommer ligga där över 50 år säkert.. och bara spara pengar..

En värmepump (eller vilken uppvärmingskälla som helst, skulle vara sol/vind då) är som en Bil. Den kostar ständigt Pengar, och efter ett antal år blir man tvungen att byta ut den..  Ju mindre pengar dom närmaste 3-5 värmepumparna kommer att kosta dig destobättre är det kanske?

Dessutom ju mindre energi ditt hus drar, desto mindre pump kan du köpa = lägre investerings konstnad.

En kommande Energi Skatt på huset är kanske också något som är på G. Vem vet vad stollarna hittar på? Bara dom själva kommer undan (G.Persson köper bondgård för att slippa fastighets skatt, Bo Ringholm har en sommar stuga utan något fastighetskatt värde)... :p :p  >:(

oops.. kom av ämmnet lite där.  :-[ :-?
Men i allfall.. Isolering lönat sig.

kolla på www.paroc.se dom har en hyffsad energi kalkyl där.. även om en del riktpriser på vissa grejer är lte väl höga..
 
Hej Per-Erik.

Kom ju på hur jag skulle räkna till slut. Goddag yxskaft på mej själv. U-värdet är ju värmeförlust räknat i W per kvadratmeter och grad Kelvin (Celsius).

Statensprovningsanstalt har förlustfaktorer för olika hustyper, anges i W/K.

Räknade fram U-värdet för mitt vindsbjälklag, det blev 0,22. Efter isolering med 400 mm sjönk U-värdet till 0,07. Det blir en skillnad på 0,15 W/kvmK.

Vinden är på 11X3,5 m =38,5 kvm. Kattvindarna är 20 X 1 m = 20 kvm. Dessutom väljer jag att isolera upp på ytterväggen i kattvindarna, ytterligare 20 kvm. Summan blir 78,5 kvm X 0,15 = 11,8 W/K.

Husets förlustfaktor sjunker med 12 W/K. Vid -20 grader sjunker effektbehovet med 480 W, det är ganska rejält det. Under perioder med -20 grader sparar jag 11,50 kr per dygn. Jag kommer att klara mej drygt 2 grader längre ner i temp, ner till -9,-10 enbart med värmepumpen. Blir samma effekt som att flytta huset till Malmö.

Om jag dessutom isolerar fasaden (det är dags för fasadbyte snart) med 45 mm, så sjunker U-värdet från 0,30 till 0,20. 0,1 X 40 = 4 W/K. Vid -20 ytterligare 160 W lägre effektbehov, totalt 640 W, ger 15 kr besparing per -20 vinterdygn. Summa 3 grader längre ner i temp med befintlig värmepump, -10, -11. Nu är huset i Danmark.

OK, nu tror jag att jag har kläm på situationen. Verkar vara en bra ide att isolera.

MVH/Gano
 
Jag skulle vilja bo i Spanien, hur mycket måste jag isolera då? :D

Bra tänkt iaf, du är nog på rätt spår. Kontentan av ditt resonemang är ju att du antagligen slipper spetsel under en stor del av tiden, och det är ju värt en del, precis som du konstaterat.
 
bo i spanien = billig värme...jättedyr kylning... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.