Tänkte inhandla mig en trädgårdstraktor för gräsklippning och snöplogning. Men har en ganska kuperad tomt, det lutar uppemot 13 grader på sina ställen. Huset ligger på toppen på en kulle så det lutar konstant när man klipper gräset.

Finns det gräsklippartraktorer som klarar den här typen av terräng utan att haverera?

Budget ligger runt 30000.
 
Jag har en tomt som litar betydligt mer än så (sjötomt i kuperad terräng) och har kört med en Cub Cadet RZT i 7 år utan haverier.
 
  • Gilla
fingret
  • Laddar…
Det man får efterfråga är motor med trycksmörjning, alltså där en pump används för att pumpa runt oljan.
Mindre gräsklipparmotorer har ofta bara stänksmörjning, vevaxeln går ner en bit i oljenivån som gör att oljan stänker runt, och när motorn lutar för mycket år vissa håll kan smörjningen utebli, där av ryktet att man inte ska köra i lutning med gräsklippare.
Jag har dock inte en aning vad som använd på dagens motorer, eller hur smörjsystemen är utformade, det finns även bättre och sämre system för trycksmörjning.
 
  • Gilla
fingret
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det man får efterfråga är motor med trycksmörjning, alltså där en pump används för att pumpa runt oljan.
Mindre gräsklipparmotorer har ofta bara stänksmörjning, vevaxeln går ner en bit i oljenivån som gör att oljan stänker runt, och när motorn lutar för mycket år vissa håll kan smörjningen utebli, där av ryktet att man inte ska köra i lutning med gräsklippare.
Jag har dock inte en aning vad som använd på dagens motorer, eller hur smörjsystemen är utformade, det finns även bättre och sämre system för trycksmörjning.
Det sitter mycket riktigt en Kawasaki 2cyl med trycksmörjning på min, men det var ren tur, visste inte detta när jag köpte. Dock har jag förstått det senare :)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
C
De allra flesta har nog ork att klara hyfsat kraftiga backar. När det blir för brant är min erfarenhet att de börjar slira snarare än att de inte orkar. Så fyrhjulsdrift är ett klart plus på kuperad mark, men då räcker nog inte budgeten till.

Sen är det ju ett par andra faktorer - dels är det livsfarligt att köra längs med i en brant slänt. Det lär vara en av de vanligaste olyckorna att maskinen välter. Då pratar vi förvisso om kraftigare lutningar än 13 grader.
Dels kan det vara svårt att få ett bra klippresultat om det inte är mjuka övergångar. I synnerhet med en traktormodell där klippaggregatets rörelsemån inte är så stor.
 
Problemt är inte orken eller hållbarheten. Problemet ligger i grepp och risker att välta/glida mot föremål.

Uppväxt med sluttningstomt och olika former av gräsklippare från vanliga utan drivning till midjestyrda med brett klippdäck.

Tror 4WD hjälper men räkna med att det ska vara torrt när du klipper.

2cyl trycksmord motor är nog bäst.
Midjestyrt i någon form är toppen.
Brett klippaggregat framtill är att föredra.
proffsmaskiner så klart bäst.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.