Kan verkligen säljaren eller mäklaren hålla på att trixa med buden i bugivningshistoriken.
Är spekulant på en fastighet och dom håller på och ändrar budhistoriken hela tiden.
Ringde mäklaren som sa att det är säljaren som nekar buden och kan då tas bort.
Det blir total missvisning tycker jag.
Är detta rätt ?
 
  • Gilla
nordstrommm
  • Laddar…
Rätt eller fel, en god anledning att hålla sig borta iaf!
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Skulle nog tro att säljaren har full bestämmanderätt över vad som presenteras på webbsidan.
 
Är inte helt säker på om de ens behöver visa budhistoriken innan köpet är klart.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
Det är helt frivilligt att ha en budlista på webbsidan.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Är dom nekade buden lägre än utgångspriset?
 
Att välja att inte redovisa några bud är väl en sak, men att förvanska budlistan borde vara kriminellt tycker jag.
 
A ajn82 skrev:
Att välja att inte redovisa några bud är väl en sak, men att förvanska budlistan borde vara kriminellt tycker jag.
Vad menar du med förvanska budlistan? Har någon gjort det?
 
Budgivningshistoriken får de inte klippa och klistra i, d v s den som man ska få vid kontraktskrivning.
Men hur de redovisar inkomna bud till spekulanter är ju helt upp till säljaren hur de vill göra med. Däremot verkar det urbota korkat eftersom det lätt gör att man drar öronen åt sig.
 
Jag menar att man borde inte få påstå att man redovisar buden öppet om man selektivt plockar bort bud som inte passar säljaren, tycker jag borde räknas som falsk marknadsföring.
 
  • Gilla
Malvis
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Vad menar du med förvanska budlistan? Har någon gjort det?
Om man tar bort bud som lagts så reflekterar den ju inte en korrekt budgivning.
 
Kanske säljaren har bestämt sig att inte sälja till vissa budgivare från början så deras bud sorteras ut.
 
Jag ser inget problem så länge man informerar i förväg vad som gäller, typ vi redovisar bara bud över utgångspris, vi redovisar inte bud från spekulant x, y, z osv. Men om det görs godtyckligt och för att snedvrida köparens bild av övriga spekulanter anser jag att det är fel.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske säljaren har bestämt sig att inte sälja till vissa budgivare från början så deras bud sorteras ut.
Fast det är ju fel om man bortser från att inte sälja.
 
C
T tracker skrev:
Är detta rätt ?
Antar att det är budlistan på hemsidan som avses(?)
I en tidigare tråd här var det någon som länkade till information på fastighetsmäklarinspektionens hemsida där det framgår att om buden redovisas öppet så måste det tydligt framgå att alla bud inte presenteras om så är fallet. Hittar inte igen länken nu tyvärr, någon annan kanske kan hitta den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.