V Vanilj skrev:
Här har det varit aktivitet :crysmile:

För att svara på några allmänna frågor som dykt upp:
Ja, huset står tomt.
Ja, vi ska oavsett byta lås i närtid, av flera anledningar. Det kommer inte att vara ett kodlås dock ;)
Nej, det är varken praktiskt eller rimligt att de ska dela nyckel, sett till flera faktorer.
Att jag inte kan släppa in dem varje dag handlar inte ffa om avståndet, utan om andra orsaker som inte går att lösa i dagsläget.

Jag ville kanske mest kolla att jag inte var otroligt blåögd och naiv som tänkte att "det är väl bara att ge dem varsin nyckel", dessutom är det intressant att läsa hur folk har löst det, och hur hantverkare ser på saken. Jag menar, jag har ju uppenbarligen inte varit den förste med detta bekymmer.

Tackar för alla kreativa lösningar och intressanta diskussioner!
göm nycklar lite här och där, i närheten av huset.
Sen kan du maila individuella ”skattkartor” till hantverkarna.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Stugbo och 14 till
  • Laddar…
V
X Xaktly skrev:
göm nycklar lite här och där, i närheten av huset.
Sen kan du maila individuella ”skattkartor” till hantverkarna.
Idén tilltalar mig, men jag tror att jag kanske blir svartlistad av hela länet då :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Man låser för ärligt folk. Tjuvarna kommer in ändå.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
V Vanilj skrev:
Hur brukar man göra? Lämna ut nyckel till båda hantverkarna? Ha en nyckel under dörrmattan? Jag har förtroende för dem båda, så på så sätt är det inget problem. Jag funderar bara på vad som är brukligt/smidigast.
Man lä'mnar ut nyckel :)

Antingen till båda eller så får en agera förman om man bara har en nyckel.

Har gjort så både i hus och lägenhet. I huset fick de nycklarna till alla byggnader då jag har haft spillvirke och saker som är bättre att de kan ta av än att åka till bygghandeln för "en regelbit".
Har fungerat väldigt bra. Men då är det ju hantverkare som jag fått ett gott intryck av som jobbat på seriösa bolag. Så har du förtroende för dem så. Be dem skicka lite bilder när de jobbar bara. Alltid kul se vad som händer om man inte är hemma :)
 
V Vanilj skrev:
Idén tilltalar mig, men jag tror att jag kanske blir svartlistad av hela länet då :crysmile:
Mina hantverkare som var här senast kunde inte ta emot röris. De hade hittat ett gömställe för nyckeln som jag ALDRIG hade hittat om inte röris visade mig den då jag kom hem :D

De flesta hantverkare vet ju om att de är i ett hem och jobbar och brukar visa hänsyn därefter. Om de inte kan visa den hänsynen har de nog andra problem med.

Åter igen. Jag har generellt inte haft problem med mina hantverkare. Och de som har dykt upp har vi löst i samförstånd. Så blir alltid förundrad över de som råkar ut för allt
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
En sak som kan vara bra att ha dokumenterat är hur ditt försäkringsbolag uppger att du ska gå tillväga så att din försäkring gäller ordentligt, om något större skulle bli förstört mm när hantverkarna är där o inte du.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Klart dom måste ha varsin nyckel. Hur lätt är det inte att glömma en nyckel i fickan när man åker iväg nånstans?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
JonasZent JonasZent skrev:
Vi har en liknande sådan här ”nyckelgömma” med kodlås uppsatt vid dörren till gästhuset. Kanske kan du ta en tur till huset och sätta upp en sådan och sen lämna koden till hantverkarna?

[länk]
Tänkte samma sak. Vi har också en liknande.
 
Värst vad folk är nojiga här. hantverkarcylinder... byta lås när jobbet är klart...
Jag håller på att renovera ett hus centralt i en större norrländsk stad. Där har dörren fått stått olåst sen i sommar.
Mitt tips är att låta huset vara olåst under de veckor hantverkarna behöver ha tillträde.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Jo, det tar under 10 minuter att testa alla kombinationer på ett sådant lås.
nej, det tar över 9999sekunder.
 
varför göra det så jä....a svårt hela tiden. Om du litar på hantverkarna, herregud låt dem göra sitt jobb. Be dem dela nyckel om du är beredd att betala deras korta restider sinsemellan om de behöver mötas upp. Annars ge dem varsin nyckel. Du säger juh att du inte vill köra runt själv, då får andra göra det.
Eller lämna helt enkelt stället öppet om lägenheten är tom.
Varför böka till det i onödan.......
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Om 2 hantverkare inte klarar av att dela på en nyckel utan att debitera mig för det så vill jag nog inte att de debiterar mig för något över huvud taget.

Nu vet jag ju ingenting om vilka hantverkare det rör sig om, men med tanke på att det verkar röra sig om ett jobb med lång framförhållning så utgår jag från att dessa hantverkare är kapabla att kommunicera med varandra om hur man löser det hela på lämpligaste sätt.

Jag förutsätter att hantverksgrupperna och personerna besitter en basnivå av anständighet och kompetens.

Att det finns "hantverkare" som gärna fakturerar mer än de erbjuder service för tvivlar jag inte på.

Men som sagt, jag vet inte vad som ska göras, ska den ena riva golv och förlägga rör och den andra lägga golv så blir det ju kanske inte så många gånger vägarna korsas, men att det ska vara så svårt att lösa på ett smidigt sätt kan jag inte föreställa mig.
Trots att du inte ens vet vilka hantverkare det gäller, så säger du att du aldrig skulle gå med på att beta för att de hämtar saker åt dig. Big news.... ingen jobbar gratis, inte ens du. Om snickare A befinner sig 10km från person B, så måste en av dem, eller båda, sluta tidigare hos kunden de är hos för stunden. Just för att mötas. En tid som du självklart skulle skapa ett gnällinlägg om, om du såg att de åkte 30 minuter tidigare men debiterade dig en timme......
 
  • Haha
  • Gilla
Xaktly och 1 till
  • Laddar…
V Vanilj skrev:
Hej, potentiellt dum fråga!

Vi har möjlighet att få lite jobb gjorda innan inflyttning - supersmidigt! Så under en vecka kommer vi ha två olika hantverkare i huset.

Jag kan dock inte vara där och släppa in dem/låsa efter dem då vi i dagsläget bor i en annan stad, det blir orimligt att åka varje dag för att vara framme innan de vill börja, sedan åka tillbaka och samma visa på kvällarna igen. Det går inte ihop med livet. Jag har heller ingen annan som kan åka i mitt ställe. Arbetena är dock av den art att vi inte vill vänta till efter inflytt.

Hur brukar man göra? Lämna ut nyckel till båda hantverkarna? Ha en nyckel under dörrmattan? Jag har förtroende för dem båda, så på så sätt är det inget problem. Jag funderar bara på vad som är brukligt/smidigast.
Köp ett Yale eller ett liknande . Du kommer att ha nytta av det i många år framöver tex,sotaren ,vänner ,ev barn mm. Det finns dem idag som du kan t.o.m., fjärröppnas samt en del skickar meddelande om när de öppnas ! Kan vara bra att se när ”folk kommer ” . Kvick fix är attköpa en nyckelgömma ,köp gärna en lite större än de minsta dem är lite trånga om man vill ha någon typ av nyckel ring , jag är orolig att man tappar ned en ”tom”nyckel mellan trallbrädorna på min egen entré .mvh Byggare Bob
 
B brfbo skrev:
En sak som kan vara bra att ha dokumenterat är hur ditt försäkringsbolag uppger att du ska gå tillväga så att din försäkring gäller ordentligt, om något större skulle bli förstört mm när hantverkarna är där o inte du.
Håller med . Klargör hur försäkringsbolaget ställer sig till om hantverkaren ej tillser att allt är stängt och någon går in och lämnar vattenkran öppen eller tänder eld . Fastighetsägaren har ju medverkat till skadan
genom att inte tillse att byggnaden är skyddad på ett skäligt säkert sätt .
Hur ställer sig hantverkaren till ansvar för detta ? Kan detta ansvar skrivas in i uppdraget och då
belasta hantverkarens ansvarsförsäkring.?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
F falkn skrev:
Sätt en byggcylinder eller temporär cylinder i entrédörren och ge dem varsin nyckel. Alt. om du vill ge dem den permanenta om du nu liter på dem.
Jag brukar köra på detta sätt. Har aldrig varit några problem. Men nu funderar jag på att byta dörrar och tittar då på kodlås, då kan man ge de ett som gäller under en viss tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.