Det ska räcka att ni i bygglovsansökan redovisar att ramper kan anläggas eller att trappor kan förses med rullstolsliftar. Om ni ej beviljas bygglov för ett förslag som följer detaljplanen, BBR och PBL så är det Till att börja med kan ni kräva att ärendet skall prövas av byggnadsnämnd. Länsstyrelsen som skall pröva om kommunen gjort en korrekt bedömning. Men för att komma dit behövs ett utslag. Ett intyg från en Tillgänglighetssakkunnig, TIL, bör kunna lösa knutar hos (okunniga, och "stränga") handläggare. En bra Kontrollansvarig kan också hjälpa er i processen.
 
  • Gilla
Enys89
  • Laddar…
H Hedberge skrev:
Hej! Mitt första inlägg på byggahus.

Jag och min fru har köpt en fastighet med ett befintligt hus som ska rivas i en kommun i närheten av Stockholm och råkat på patrull med bygglovshandläggaren gällande tillgänglighetsanpassning av tomten.

Huset ligger på samma plats som huset som står där idag står vilket är ca 2 höjdmeter över där parkeringen finns anlagd idag.

Vår handläggare hävdar att vi behöver anlägga en ramp mellan vår parkering och entrén till vårt hus en höjdskillnad på ca 2 m. Vilket resulterar i en ramp på ca 24-28 m med lutning 1:12 och vilplan. Vi vill gärna undvika att bygga en ramp då vi i dagsläget ej har behov av det, och rampernas avtryck på tomten kommer nästan bli lika stor som huset.
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.

Reglen som handläggaren hänvisar till är 3:132 i Boverketsbyggregler. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén.
[länk]

När vi kontaktar Boverket så säger dem att det inte är så reglerna ska tolkas och dem rekommenderade att vi skulle JO-anmäla detta.

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning från kommunen och löst frågan på ett bra sätt?
Eller har drivit frågan vidare mot kommunen?

Är det någon som har erfarenhet av vad enkla åtgärder är? Är det en kostnads definition eller vad ska man basera om det är enkelt eller svårt på?

Tacksam för alla tips och råd som kan ges.

Om jag missat någon info så be om den så ska jag försöka förtydliga och förklara bättre.
det är ju för fan sjukt att det ska finnas såna här mupp-regler att allt alltid ska vara tillgängligt för alla handikappade.

ok om det var en offentlig byggnad men ... man blir så jävla trött. Om ni blir handikappade så kan ni bygga rampen då, eller flytta till lägenhet med hiss, eller vad som helst. Hur många känner ens en person som sitter i rullstol?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
I mitt fall räckte det med att efter mycket tjafs att dra fram el till en arbetsbrytare i närhet till trappen samt så ordnade jag ett utlåtande från ett företag som säljer trapphissar att bredden och lutningen på trappen var optimal för att montera deras prapphiss. Allt hanflar om att kommunen vill ta så liten kostnad som möjligt om de skulle böhöva anpassa er tomt i framtiden. Stå på dig med en liknamde lösning som jag så kommer det gå igenom.
Lycka till
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Det ska räcka att ni i bygglovsansökan redovisar att ramper kan anläggas eller att trappor kan förses med rullstolsliftar. Om ni ej beviljas bygglov för ett förslag som följer detaljplanen, BBR och PBL så är det Till att börja med kan ni kräva att ärendet skall prövas av byggnadsnämnd. Länsstyrelsen som skall pröva om kommunen gjort en korrekt bedömning. Men för att komma dit behövs ett utslag. Ett intyg från en Tillgänglighetssakkunnig, TIL, bör kunna lösa knutar hos (okunniga, och "stränga") handläggare. En bra Kontrollansvarig kan också hjälpa er i processen.
Detta stämmer men en lämplig höjdskillnad om 1 meter finns i Boverkets rekommendationer. Tidigare har det funnits skrivelser någonstans om upp till 1,5m som varit vanlig sockelhöjd på hus. Om det understiger denna rekommendationen så ska det räcka med att visa att det enkelt går komplettera med en ramp. En större höjdskillnad ger en väldigt lång ramp och kan bedöms som mindre enkelt att annordnas. Hur säkerställs att inte friggebod, attefallshus och liknande uppförs där rampen var tänkt att ligga?

Såvida det inte gäller fritidshus har jag veterligen ingen kunskap om någon kommun som släpper på tillgänligheten så länge det inte är en terräng som inte medger tillgänlighet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
C Christian Alkesjö skrev:
I mitt fall räckte det med att efter mycket tjafs att dra fram el till en arbetsbrytare i närhet till trappen samt så ordnade jag ett utlåtande från ett företag som säljer trapphissar att bredden och lutningen på trappen var optimal för att montera deras prapphiss. Allt hanflar om att kommunen vill ta så liten kostnad som möjligt om de skulle böhöva anpassa er tomt i framtiden. Stå på dig med en liknamde lösning som jag så kommer det gå igenom.
Lycka till
När gjorde du detta? Nyligen? Jag har upplevt att det blivit hårdare senaste åren.
 
K knightpete skrev:
När gjorde du detta? Nyligen? Jag har upplevt att det blivit hårdare senaste åren.
Fick slutbesked för ett år sedan, huddinge kommun hade jag att göra med vilka inte alltid är så lätta att handskas med.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
En annan lösning som kan vara tillräckligt kan vara att inreda en byggnad vid gatan eller ihop med garaget dom har sovdel, badrum, uppehållsyta och plats att värma mat på. Kan ju användas av tonåringar, gäster eller hyras ut.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS
Flyktsoda Flyktsoda skrev:
det är ju för fan sjukt att det ska finnas såna här mupp-regler att allt alltid ska vara tillgängligt för alla handikappade.

ok om det var en offentlig byggnad men ... man blir så jävla trött. Om ni blir handikappade så kan ni bygga rampen då, eller flytta till lägenhet med hiss, eller vad som helst. Hur många känner ens en person som sitter i rullstol?
Hur bygger man en ramp när man är 85 år och använder rullator samt har en blygsam pension och inga pengar på banken och inte ens kommer in i huset längre?

Många har väl föräldrar som i något skede kommer att behöva rullator.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
H Hedberge skrev:
Och när vi ritat in det måste vi bygga det annars får vi inget slutbesked.
Försöker tänka utanför lådan... Går det inte att hantera rampen separat, dvs göra ett separat bygglov med separat situationsplan. :thinking: På så sätt är rampen inte kopplad till det andra slutbeskedet.;)...
/ Johan
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Hur bygger man en ramp när man är 85 år och använder rullator samt har en blygsam pension och inga pengar på banken och inte ens kommer in i huset längre?

Många har väl föräldrar som i något skede kommer att behöva rullator.
Inte läge att bo i hus då. Vad gör man i denna situation när hängrännorna svämmar över p g a alla löv, det kommer ett snöfall, det blir ishalka på trottoaren utanför eller den gamla värmepumpen går sönder och det krävs en nyinvestering på 250 000 kr och ingen vill ge dig ett banklån? Planera för er ålderdom, ta ansvar för er själva och er omgivning.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte läge att bo i hus då. Vad gör man i denna situation när hängrännorna svämmar över p g a alla löv, det kommer ett snöfall, det blir ishalka på trottoaren utanför eller den gamla värmepumpen går sönder och det krävs en nyinvestering på 250 000 kr och ingen vill ge dig ett banklån? Planera för er ålderdom, ta ansvar för er själva och er omgivning.
Det är ju lätt att säga men det är ju många äldre som har bott i samma hus sen de var 25-30 år och absolut inte kan tänka sig att bo någon annanstans utan vill bo kvar tills de bärs ut. Inte lätt att flytta heller när man väl är i det stadiet att det egentligen inte går att bo kvar.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
H Hedberge skrev:
Hej! Mitt första inlägg på byggahus.

Jag och min fru har köpt en fastighet med ett befintligt hus som ska rivas i en kommun i närheten av Stockholm och råkat på patrull med bygglovshandläggaren gällande tillgänglighetsanpassning av tomten.

Huset ligger på samma plats som huset som står där idag står vilket är ca 2 höjdmeter över där parkeringen finns anlagd idag.

Vår handläggare hävdar att vi behöver anlägga en ramp mellan vår parkering och entrén till vårt hus en höjdskillnad på ca 2 m. Vilket resulterar i en ramp på ca 24-28 m med lutning 1:12 och vilplan. Vi vill gärna undvika att bygga en ramp då vi i dagsläget ej har behov av det, och rampernas avtryck på tomten kommer nästan bli lika stor som huset.
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.

Reglen som handläggaren hänvisar till är 3:132 i Boverketsbyggregler. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén.
[länk]

När vi kontaktar Boverket så säger dem att det inte är så reglerna ska tolkas och dem rekommenderade att vi skulle JO-anmäla detta.

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning från kommunen och löst frågan på ett bra sätt?
Eller har drivit frågan vidare mot kommunen?

Är det någon som har erfarenhet av vad enkla åtgärder är? Är det en kostnads definition eller vad ska man basera om det är enkelt eller svårt på?

Tacksam för alla tips och råd som kan ges.

Om jag missat någon info så be om den så ska jag försöka förtydliga och förklara bättre.
Hej!

vi bor i en grannkommun till Stockholms kommun, och löste exakt samma fråga genom att rita en möjlig lösning av ramp på ritningarna som sedan lämnades in för handläggning av bygglovet, vilket också godkändes av kommunens bygglovshandläggare. Obs! Glöm inte att skriva möjlig ramp i handlingarna som ni skickar till kommunen.

Hoppas detta var till hjälp!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en medellivslängd på drygt 80 år och i den åldern är det en stor andel som börjar få problem av en eller annan sort (rörelseproblem, hjärt- eller lungsjukdom) som gör att de kan få det svårt med t.ex. trappor. Det är alltså en mycket stor andel hus som behöver vara anpassade för att folk ska kunna åldras i dem.

När väl olyckan är framme är det ju väldigt smidigt att direkt kunna flytta hem i stället för att bo någon annanstans (var?) i några månader innan huset har blivit anpassat eller man har läkt så mycket att man inte längre behöver en rullstol. När man är sjuk så längtar man väldigt mycket över att få komma hem till familjen och komma in i vardagen igen och då tvingas bo själv i några månader är verkligen mycket tråkigt och ledsamt.
Hej Birgit S,
Jag skulle vilja att du såg på detta ur ett annat perspektiv. Det är:
Bara för att någon eventuellt kan råka ut för en olycka och
bara för några av dessa då eventuellt kan bli tillfälligt (eller inte) rullstolsbundna och
bara för att man då ska kunna flytta hem några veckor/månader tidigare
så ska ALLA I HELA SVERIGE anpassa sig till dessa veckor/månader.

Har du funderat på hur mycket det kostar ALLA andra, för att du ska slippa något som är tråkigt och ledsamt i några månader? Jag tycker det är fel, omoraliskt, oekonomiskt och självisk att straffa alla andra som inte skadat sig tex genom att utöva en farlig sport eller köra för fort eller på något annat sätt. Självklart är handikapp av olika former tråkigt. Det är mer rimligt att samhället stöttar på olika sätt, beroende på behov och NÄR det uppstår.
(Förresten, ska vi inte ta hänsyn till de blinda och döva också? Förbjud Film, TV och radio så att det blir lika.:seenoevil:)

Nej, jag delar inte din uppfattning att alla ska spendera 100 000tals kronor för handikappanpassa alla hus, bara för att du ska tjäna några veckor/månader.
 
  • Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Byggnadsnämnden kan kräva enligt PBL kräva att tillgängligheten uppfylls och brukar vara ganska tuffa när det gäller nybyggnad. Vill ni ha något att luta er mot är det punkt 4 i paragrafen nedan. Har handläggaren sagt att ni får avslag på bygglovet om ni inte ordnar tillgängligheten?

[bild]

Det finns flera sätt att lösa tillgängligheten på en fastighet än en lång ramp monterad utanför ingången om man tänker lite kreativt. Det kan vara utformningen av byggnaden, placeringen på fastigheten, parkeringens läge mm. Försök se andra lösningar än ramp. Har ni pratat med någon sakkunnig inom tillgänglighetsanpassning (certifierade finns på Boverkets hemsida) eller med en arkitekt? De brukar kunna ge bra råd.

Vill du fördjupa dig så läs rättsfall som rör tillgänglighet och hur högre instanser har bedömt frågan (jag kan se om jag hittar någon länk).
I paragrafen talas det om att bebygga en obebyggd tomt! Här ar det väl rm tomt med en befintlig byggnad som ska rivas för att bygga en ny, på samma plats kan man anta.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju lätt att säga men det är ju många äldre som har bott i samma hus sen de var 25-30 år och absolut inte kan tänka sig att bo någon annanstans utan vill bo kvar tills de bärs ut. Inte lätt att flytta heller när man väl är i det stadiet att det egentligen inte går att bo kvar.
Det står dem fritt. Men som samhälle kan vi ju inte uppmuntra till att folk sätter sig i skiten på ålderns höst. Rådet måste vara att ta ansvar för situationen innan ålderdomen helt har vunnit. Sen får vi respektera de som gör ett annat val, hur konstigt det än kan verka vara.

Men det här löser vi inte med ramper.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.