kristofer12345
Handyman 1 skrev:
Han menar inte kolvarna i själva oket utan fastsättningen av oket,det ska kunna röra sig i sidled.
Jaha ja jo det rör på sig dom pinnarna eller vad man ska säga
 
kristofer12345
13th Marine 13th Marine skrev:
Har dålig koll på bromsar till tvåhjuliga fordon men skulle gissa på att det sticker in en glidpinne i markerad bit på oket.
Borde finnas en till någonstans tycker jag.

[bild]
Japp har 2 st o dom rör på sig , menar du dom hade oxiderat hos dig? Har detta med att bromsen ej drar tillbaka sig , jag tänker mer detta har med slangen o kolvarna inne i oket?
 
För mig innebar det att när man tryckte på bromsen så var kraften så stor att oket kunde röra sig på pinnen och trycka sidan utan kolvar närmare skivan.
Men där är inga större krafter som kan dra tillbaka oket efteråt, så det stannar kvar där, och bromsklossen ligger emot.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
13th Marine 13th Marine skrev:
För mig innebar det att när man tryckte på bromsen så var kraften så stor att oket kunde röra sig på pinnen och trycka sidan utan kolvar närmare skivan.
Men där är inga större krafter som kan dra tillbaka oket efteråt, så det stannar kvar där, och bromsklossen ligger emot.

Hm låter konstigt, skulle kunna vara nått sånt här osså o då blir det ju ett nytt ok men ska testa byta bromsslang för det verkar vara väldigt vanligt ,,
 
Jag skulle säga att problem med glidpinnarna är långt mycket vanligare än att man skulle behöva byta slangen.
I ditt fall där moppen uppenbarligen stått ute länge så känns det än mer sannolikt.
Är ju gratis att ta isär, rengöra och smörja, du har inget att förlora på att börja där.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Prova att ta loss oket och känn efter hur jobbigt det är att trycka in kolvarna med en skruvtving eller polygrip. Jag har aldrig meckat med tvåhjulingar, men bil är trevligt att känna att det rör sig ok.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
M Maximarcus skrev:
Jag skulle säga att problem med glidpinnarna är långt mycket vanligare än att man skulle behöva byta slangen.
I ditt fall där moppen uppenbarligen stått ute länge så känns det än mer sannolikt.
Är ju gratis att ta isär, rengöra och smörja, du har inget att förlora på att börja där.

Skulle dom gå trögt då? Tycker glidpinnarna verkar ok , o glida in o ut bra..? Men jg är inte proffs
 
kristofer12345
K kristofo skrev:
Prova att ta loss oket och känn efter hur jobbigt det är att trycka in kolvarna med en skruvtving eller polygrip. Jag har aldrig meckat med tvåhjulingar, men bil är trevligt att känna att det rör sig ok.

Dom har jag bytat helt o går fint nu , dom gamla var katastrofala :crysmile:
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
kristofer12345
Är det vanligt att luftnippel går sönder vid för många drag på oket , har tatt sönder Ca 2 st redan :/ under luftning
 
MultiMan
Vad betyder "för många drag"? Absolut inte normalt att de går sönder annat än av ålder och rost.

De ska dras med väldigt lätt hand. Är en kona som tätar, så precis som tändstift med konisk tätning istället för packning, så skruvar man i för hand tills det tar stopp och sedan typ 1/16-dels varv eller liknande (minns inte exakt, men väldigt långt ifrån konstruktioner med packning, där packningen ska deformeras och täta).

Har man överdragit nippeln för många gånger så kan okets kona/anliggningsyta/gänga vara förstörd och det därför känns som en bit ost man skruvar i utan att det blir tätt ändå. Särskilt känsligt med aluminiumok jämfört med gamla i gjutjärn.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
MultiMan MultiMan skrev:
Vad betyder "för många drag"? Absolut inte normalt att de går sönder annat än av ålder och rost.

De ska dras med väldigt lätt hand. Är en kona som tätar, så precis som tändstift med konisk tätning istället för packning, så skruvar man i för hand tills det tar stopp och sedan typ 1/16-dels varv eller liknande (minns inte exakt, men väldigt långt ifrån konstruktioner med packning, där packningen ska deformeras och täta).

Har man överdragit nippeln för många gånger så kan okets kona/anliggningsyta/gänga vara förstörd och det därför känns som en bit ost man skruvar i utan att det blir tätt ändå. Särskilt känsligt med aluminiumok jämfört med gamla i gjutjärn.
Ja där ser man,, säkert det. Jag får väl leta några nya..‍♂️
 
kristofer12345
Nytt bromsok
Nytt handtag
Ny slang
Men jag får inte kolvarna inne o gå ut.. får inget tryck, när jag pumpar så kommer det bara olja genom nippel vilket jag ser där är ingen luft i slangen , vad gör jag för fel
 
  • Närbild på ett motorcykels bromsok och slang som läcker olja vid nippeln vid underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en bromshandtag med nytt bromsok och slang på en cykel, inga synliga luftbubblor i slangen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad händer när du stänger nippeln?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Immobil Immobil skrev:
Vad händer när du stänger nippeln?
Den är fortfarande stum, får inget tryck , det verkar som olja ej kommer till kolvarna. Men kolvarna går ju längst in i oket som nytt ska dom ut lite eller? För jag vet att hålet ut är bakom kolvarna ..detta är
Konstigt ..
 
Om du har nytt allting så är det bara du kvar i ekvationen. Jag gissar att du gör fel när du luftar? Du måste trycksätta med handtaget, öppna nippeln, stänga nippeln och därefter släppa handtaget. Annars drar du in luft igen....

Måste finnas någon bra instruktion på youtube.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.