Frustrator Frustrator skrev:
*djupt andetag*

Resan ner i fördärvet började i nådens år 2012. Huset var köpt och fönster skulle renoveras.

Helt okunnig fick jag för mig att en hyvel vore en briljant idé, den skulle användas till att ta bort kitt.

På Tradera inhandlades en no78. Självklart fungerade den inte till att ta bort kitt, men bra för att rensa när väl allt kitt var borta.

Tiden gick utan fler inköp mer än en hyvel från Biltema (den är riktigt bra som brevvikt).

2013 föddes dottern och 2014 gick jag på föräldraledighet. Plötsligt hade jag massor med tid (dvs när hon sov), men dåligt med pengar. Så jag började surfa på byggahus, och snart därefter bottomfeeda på Tradera. Man kan säga att jag gick all-in på hyvlar. Bra som dåliga.
Nu har jag rensat en del men har fortfarande över 40st kvar..

I början föredrog jag mina hyvlar i metall men har mer och mer gått åt att använda en blandning av trä och metall. (Än mer sen jag fick ett gäng fina i trä från Pysslarn, tack!)

De flesta hyvlarna är gamla, ngn enstaka ny.
Generellt skulle jag säga att de gamla går att få lika bra som de nya, men det kräver en hel del tid och pysslande och att man tittar på vad man köper för det finns också en del beg som är bortom räddning.

Hade jag gjort om resan så hade jag nog gjort på samma sätt igen, har lärt mig mycket om mina hyvlar genom att fixa till dem. Men jag skulle försökt att inte köpa på mig 60-70st innan jag insåg att jag inte behövde så många..ca 6st som används regelbundet..
Tack Frustrator! (y)

Intressant resa som du har gjort och förmodligen fortfarande håller på med men tydligen är det urval och decimering som gäller framöver.
Jag kommer nog inte göra resan på det sättet utan läs/forska och förhoppningsvis testa några hyvlar i olika prisnivåer utefter målbilden innan jag bestämmer mig.

Dag
 
Jag började tvärtemot vad frustrator gjorde. Första hyvlarna man köper är bra om man vet de är i princip körklara out of the box. Visst kan man renovera sig till en hyveluppsättning men det blir en lång startsträcka innan man är färdig att hyvla och det är kamske inte jätteenkelt att renovera en hyvel när man inte riktigt vet hur en bra hyvel ska vara.

Jag tycker Quangsheng/Juma är en utmärkt mellankategori. De är inte biliga men ca halva priset av Verites o Lie Nielsen och håller väldigt hög kvalitet. Jag började med en low angle jack plane och en No5 jack plane.En rebate block plane eller shoulder plane kan också vara användbar för att kunna hyvla ända in i hörn och exempelvis justera tappar. Trots att hyvelarsenalen sen dess fyllts på med diverse andra hyvlar från finare märken är dessa två fortfarande bland de jag använder mest.

https://www.workshopheaven.com/hand-tools/hand-planes/quangsheng-planes.html

Juma hyvlarna som finns här är i princip samma https://www.fine-tools.com/hobel.html
 
Ola C Ola C skrev:
Jag började tvärtemot vad frustrator gjorde. Första hyvlarna man köper är bra om man vet de är i princip körklara out of the box. Visst kan man renovera sig till en hyveluppsättning men det blir en lång startsträcka innan man är färdig att hyvla och det är kamske inte jätteenkelt att renovera en hyvel när man inte riktigt vet hur en bra hyvel ska vara.

Jag tycker Quangsheng/Juma är en utmärkt mellankategori. De är inte biliga men ca halva priset av Verites o Lie Nielsen och håller väldigt hög kvalitet. Jag började med en low angle jack plane och en No5 jack plane.En rebate block plane eller shoulder plane kan också vara användbar för att kunna hyvla ända in i hörn och exempelvis justera tappar. Trots att hyvelarsenalen sen dess fyllts på med diverse andra hyvlar från finare märken är dessa två fortfarande bland de jag använder mest.

[länk]

Juma hyvlarna som finns här är i princip samma [länk]
Tack Ola för länkarna! (y)

Jag skall kolla lite närmare på dom.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Tack Ola för länkarna! (y)

Jag skall kolla lite närmare på dom.

Dag
It's a slippery slope ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
It's a slippery slope ;)
Uppåt eller nedåt? :thinking:
 
stigen stigen skrev:
Uppåt eller nedåt? :thinking:
Uppåt :D
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Plockepinn!

Nu har jag plockat isär alla delarna på stolen. Benens tappar som sitter i sitsen hade man försökt rädda genom att slå in dyckerts från sitsens kant. Inte helt enkelt att få bort. Sitsen sprack på högra sidan men benet kom loss och sen var det bara att limma ihop igen. En första omgång snickerispackel har delarna fått för att fylla alla småhål och sprickor.

Nermonterad stol med separerade ben och sits som förbereds för reparation och spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom yttre ryggpinnarna var brutna men har limmats med PU-lim och som extra förstärkning försänkta skruvar som kommer att spacklas. Vid återmonteringen kommer dessa pinnar att flyttas in från kanten för att minska belastningen på lagningarna.

Närbild på en del av en stol med en inskruvad skruv och spår efter reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en träkomponents kant med ett hål och två införda skruvar, indikerar reparation av möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spackla och slipa innebär torktider så det blir tid över att fundera på kommande handhyvlar. Jag skall dyka ner i en av dom bortglömda lådorna och se om det inte ligger några gamla exemplar där. Om inte minnet sviker så nog har jag haft några en gång i tiden.

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Skattfynd eller bojsänken?

Rotandet i ”sällanöppnade” lådor resulterade i tre olika hyvlar!
En engelsk Record Nr:4, en Stanely No:78 och en mindre endast märkt Made Germany.
Ingen bubblande känsla infann sig utan endast tankar på om det är mödan värt att lägga tid på dessa exemplar.

En använd engelsk handhyvel märkt ”Record Nr:4” med träskaft, mot en sliten verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En väl använd engelsk handhyvel, Record Nr: 4, med träskaft och blått metallstomme, ligger på ett slitet vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gammal engelsk Record Nr:4 handhyvel ligger på ett nött arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart gammal handhyvel märkt "No 78 MADE IN ENG" på en sliten vit arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En svart engelsk Record Nr:4 handhyvel på ett slitet vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En använd Stanley No:78 trähyvel på en arbetsbänk, med synliga justeringsmekanismer och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gammal engelsk Record Nr:4 handhyvel ligger på ett nött arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal handhyvel av trä och metall på ett slitet vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Begagnad handhyvel märkt "Made in Germany" på ett slitet arbetsbord, sedd ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en gammal handhyvel märkt 'Made Germany', visande rejält använd kondition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på järn och spändel av handhyvel märkt "Made in Germany" på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av försidan på en använd handhyvel där bladets kant syns genom öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom senaste dagarna har jag surfat omkring på olika sidor och och kommit fram till följande: Skall jag använda handhyvlar framöver skall det vara enkelt att använda dom. Helst skall det bara vara att ta dom från hyllan och använda. Långa ställtider är nog inget för mig. Grundslipning av stålen tycks man inte behöva göra alltför ofta men att ta ut stålen och bryna dom lite tycks behövas betydligt oftare. Är det så ni gör som använder era olika handhyvlar? Om man kollar det övre segmentet tycks Corona ha tömt dom flesta lagerhyllorna på dom vanligaste typerna. Tydligen fel tid att komplettera just nu. Funderingarna fortsätter..........................

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Sen sista är en sk blockplane
 
En komplett 78a, den ser fin ut.

Recorden får du skruva isär lite mer för att kunna bedöma ;)
 
Hej Frustrator!

Testade den lilla blockhyveln på en ekbit. Har inget att jämföra med men visst blir det hyvelspån!

Dag

Blockhyvel och hyvelspån på ett arbetsbord bredvid en ekbit och tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stigen stigen skrev:
Plockepinn!

Nu har jag plockat isär alla delarna på stolen. Benens tappar som sitter i sitsen hade man försökt rädda genom att slå in dyckerts från sitsens kant. Inte helt enkelt att få bort. Sitsen sprack på högra sidan men benet kom loss och sen var det bara att limma ihop igen. En första omgång snickerispackel har delarna fått för att fylla alla småhål och sprickor.

[bild]

Dom yttre ryggpinnarna var brutna men har limmats med PU-lim och som extra förstärkning försänkta skruvar som kommer att spacklas. Vid återmonteringen kommer dessa pinnar att flyttas in från kanten för att minska belastningen på lagningarna.

[bild]

[bild]
Spackla och slipa innebär torktider så det blir tid över att fundera på kommande handhyvlar. Jag skall dyka ner i en av dom bortglömda lådorna och se om det inte ligger några gamla exemplar där. Om inte minnet sviker så nog har jag haft några en gång i tiden.

Dag
Enkelt och slipa när allt är isär!
 
A aglphoto skrev:
Enkelt och slipa när allt är isär!
Stämmer!
Slipningen är inget problem men att få isär alla pinnarna utan större skador kan vara problem och förorsaka merjobb.

Dag
 
Slutlimning!

I går limmade jag ihop benen med sitsen och idag var det dags för ryggstödet med alla pinnarna. Jag fick flytta om lite på pinnarnas ordning så att dom reparerade hamnade i mitten och dom hela på ytterkanterna. Nu får stolen vila över natten så att PU- limmet torkar ordentligt. Genom att fukta hålen och pinnarnas ändar reagerar limmet snabbt och expanderar kraftigt. Nackdelen är att det blir lite skrapande och putsande för att få bort limresterna i morgon. Men det extraarbetet får man ta för att få starka limfogar.

Dag

Stol under konstruktion med klämmor som håller fast ryggstödet och pinnar i verkstadsomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolben limmade i sits med expanderande PU-lim, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ryggstöd till stol under limning med expanderande PU-lim runt träpinnar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en trästol under konstruktion där sitsen limmats ihop med ryggstödet och vertikala pinnar, med synligt expanderande lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolben limmas fast vid sitsen, överskott av expanderande PU-lim synligt runt fogarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Beemaster och 5 till
  • Laddar…
Jag gissar på barnpinnstolar - kan det stämma? Ett tips som kanske kan förenkla efterföljande arbete är att tejpa ytorna som inte skall limmas så gott det går. Det borde vara enkelt att tejpa pinnarna och det går nog att göra hål i rätt storlek i tejpen med en hålpipa för att kunna tejpa även sitsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.