Karlia
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det varierar mellan kommuner. Min gamla pappa blev inte det, det fick vi ordna själva. Du verkar röra ihop hur du vill att samhället ska vara och hur det faktiskt är.
Jobbat inom vården, sett till att flera fått plats på korttidsboende av olika anledningar. Även jobbat på korttidsboende en kort period.
Att jag tycker att vi har skyldighet att ta hand om våra anhöriga är en annan sak.
 
  • Gilla
Funshine och 2 till
  • Laddar…
Karlia
useless useless skrev:
Jag tror att det ska finnas ett fortsatt behov av rehabilitering för att man ska få en plats. Sen är det inte säkert att det finns en ledig plats på korttidsboende heller med några dagars varsel.
Det brukar finnas akutboenden. Tyvärr behöver man någon som kan tala för en, som kan visa att behovet finns. Men vet man vem/vilka som ska kontaktas och vad man ska säga går det mesta att ordna. Det är väl också så att vårdanställdas ord väger tyngre än anhörigas, på gott och ont.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det varierar mellan kommuner. Min gamla pappa blev inte det, det fick vi ordna själva. Du verkar röra ihop hur du vill att samhället ska vara och hur det faktiskt är.
När en släkting fick amputera en ben så fick hen bo en månad på ett korttidsboende medan 50-talshuset fick några ramper insatta. Det var ju synnerligen trist att bo där utan något att göra och omgiven av dementa personer så det krävdes mycket insatser av släktingar för att hen inte skulle bli så deprimerad att hens livslust tog slut och hen skulle sluta äta och avlida. Det var drygt 10 år sen i Stockholms kommun.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Korttidsboende är inte roligt. Det är ett limbo mellan det liv som var och det liv som ev ska komma. Spelar ingen roll om det är bra personal. De boende är medicinskt färdigbehandlade men har åtminstone till att börja med ganska stora besvär.
Att jobba där var däremot givande, på en ganska kort tidsrymd gick många från att inte kunna göra något själva till att faktiskt göra det. Från ingen lust att leva till hopp. Vi stod för träning och samtal. Och försökte ge guldkant. Givetvis var där också de som inte kom hem igen, både yngre och äldre.

Men ingen kan ersätta anhöriga. Gör rampen skillnaden på att kunna stanna kvar hemma, smäll upp den!
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Går det inte att förbereda och göra ett hiss schakt från parkeringen och upp, lägg ett tak på och använd som förråd.

En bekant byggde nytt hus med en symmetrisk pardörr, den skulle inte gå igenom trots att karmen är klar för assymetriska dörrar och utrustad med öppning för andra dörren åtkomligt från rullstol, blev att låna assymetriska dörrar och hänga dit vid slutbesiktningen..
Röd karm, en blå och en vit dörr :)
Fast det är helt ok i min mening.
Det är ju förberett för handikappanpassning och med en enkel åtgärd blir det anpassat.
 
M MetteKson skrev:
Det stämmer att kommunen handlägger ärenden enligt Lagen om Bostadsanpassning, bidraget är däremot statligt, och finansieras via skatter, så i slutänden alltså du och jag. PBL kräver inte att byggnader ska handikappanpassas ut i minsta detalj, det är åtgärder som inte är allt för svåra att genomföra vid nybyggnad (och omfattande ombyggnationer). Tråden har hängt upp sig på långa ramper som enligt ovan förstör livsmiljön för de som ”drabbas”. Det går att ordna tillgänglighet på bra och icke förfulande sätt om man tar med det redan i planeringsstadiet av fastigheten och anpassar byggnaden. Det finns sakkunniga som kan hjälpa till i en sådan process. Sen finns även undantaget i i PBL kap 8:9 punkt 5 om en vettig lösning är omöjlig. Om den är applicerbar i TS ärende är omöjligt att bedöma utan mer information.
Är det verkligen statligt med anpassningar? I vår kommun går det på sammhällskontorets budget och de beklagar sig över att de vissa år överskrider budget pga anpassningar.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
BirgitS
R Robert-san01 skrev:
Är det verkligen statligt med anpassningar? I vår kommun går det på sammhällskontorets budget och de beklagar sig över att de vissa år överskrider budget pga anpassningar.
Så här skriver Boverket:
Bostadsanpassningsbidraget är ett kommunalt bidrag för dig som har en funktionsnedsättning
https://www.boverket.se/sv/babhandboken/for-dig-som-soker/vad-ar-bostadsanpassningsbidrag/

Sen om staten blir inblandad i ett annat led vet jag inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så här skriver Boverket:[länk]

Sen om staten blir inblandad i ett annat led vet jag inte.
Det är så jag också tolkat det.
 
Man kan tycka vad man vill om reglerna kring tillgänlighet. Om möjligheten finns ska man söka bygglov för fritidshus om tomten är svår då brukar man i de flesta fall inte behöva ha tillgänlig entre.

Jag jobbar mycket med dessa frågor som arkitekt och kommunerna ställer högre krav idag än tidigare då kommunen är ansvarig att anpassa din bostad när du blir äldre eller när du blir skadad eller sjuk på något vis. En anpassning av en villa kan bli väldigt dyrt om dörrar ska breddas, trösklar ska tas bort och hissar/ramper installeras.

Att ha en försäkring för detta löser kanske en viss problematik men även gammelfarmor eller din kusin som brytet benen ska väll kunna hälsa på?

Gällande ramper så anses de inte som lämpliga om totalhöjden är över 1 meter enligt Boverkets rekommendationer. Lutningen beroende på kan vara mellan ungefär 5 och 8 procent.

"Totalhöjd som kan överbryggas i byggnader
En ramp bör ha en total höjdskillnad på högst 1,0 meter."


En trapphiss med plattform kostar från cirka 150 tsek och en skruvhiss i en villa från cirka 200tsek.

Jag tycker att om man ritar hus på kuperad tomt bör man rita ett hus som funkar på platsen. Exempelvis kan ett garage i suteräng ta upp höjder och ha en övre del med hiss. Finns massa lösningar.

Detta är en, kanske inte den snyggaste. Foton tagna under byggnation: https://www.instagram.com/p/BwVESyKHUIL/?igshid=ie9z0lm8ct5b
 
  • Gilla
lizaj och 3 till
  • Laddar…
H Hedberge skrev:
Ja det är precis så vi tolkar det också. Att det ska gå att göra det i efterhand vid behov. Bygglovshandläggaren håller ej med utan hävdar att vi ska rita in det på situationsplanen för att visa att det går. Och när vi ritat in det måste vi bygga det annars får vi inget slutbesked.
Det normala brukar vara att man visar att det går genom att rita in det. Om det sedan görs eller ej ska inte påverka slutbesked. Grannen har inritad ramp men ej utförd.
PS: Ibland kan kraven vara av godo ändå för att man kan tvingas tänka till om livets vanliga pussel med matkassar och sopor som ska upp och ner... Vi hade kunnat rita in hiss och utforma huset annorlunda, men valde en enklare vardagslösning med "alpväg" för bil hela vägen in i garaget på entréplan :)
 
B bingoberra skrev:
Det normala brukar vara att man visar att det går genom att rita in det. Om det sedan görs eller ej ska inte påverka slutbesked. Grannen har inritad ramp men ej utförd.
PS: Ibland kan kraven vara av godo ändå för att man kan tvingas tänka till om livets vanliga pussel med matkassar och sopor som ska upp och ner... Vi hade kunnat rita in hiss och utforma huset annorlunda, men valde en enklare vardagslösning med "alpväg" för bil hela vägen in i garaget på entréplan :)
Att säga det normala är en tolkning?

Exempelvis huset som var med i husdrömmar, https://www.byggahus.se/husdrommar-yogashala-bland-tradkronorna-i-hovas,där står i handlingarna något i stil med att slutbesked inte ges förrän utvändig trapphiss är installerad.

Om entren ligger över cirka en meter höjdskillnad överstiger det Boverkets rekommendationer på höjd och man kan då tolka reglerna att det inte enkelt går att anpassa med ex. Ramp i framtiden.

B bingoberra skrev:
Det normala brukar vara att man visar att det går genom att rita in det. Om det sedan görs eller ej ska inte påverka slutbesked. Grannen har inritad ramp men ej utförd.
PS: Ibland kan kraven vara av godo ändå för att man kan tvingas tänka till om livets vanliga pussel med matkassar och sopor som ska upp och ner... Vi hade kunnat rita in hiss och utforma huset annorlunda, men valde en enklare vardagslösning med "alpväg" för bil hela vägen in i garaget på entréplan :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Citat från Boverket "För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd om det med enkla åtgärder i efterhand på tomten går att ordna ramp till entrén." Det kan knappast ses som en enkel åtgärd att bygga en 2m hög ramp på tomten. Rita dit den gör färdigt huset för slutsamråd, efter slutsamrådet kommer du troligtvis att få ett intermittent slutintyg med ett datum på när rampen ska vara färdigbyggd.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
K knightpete skrev:
Att säga det normala är en tolkning?

Exempelvis huset som var med i husdrömmar, [länk],där står i handlingarna något i stil med att slutbesked inte ges förrän utvändig trapphiss är installerad.

Om entren ligger över cirka en meter höjdskillnad överstiger det Boverkets rekommendationer på höjd och man kan då tolka reglerna att det inte enkelt går att anpassa med ex. Ramp i framtiden.
K knightpete skrev:
Att säga det normala är en tolkning?

Exempelvis huset som var med i husdrömmar, [länk],där står i handlingarna något i stil med att slutbesked inte ges förrän utvändig trapphiss är installerad.

Om entren ligger över cirka en meter höjdskillnad överstiger det Boverkets rekommendationer på höjd och man kan då tolka reglerna att det inte enkelt går att anpassa med ex. Ramp i framtiden.
"Det normala" är absolut en tolkning, har ingen sammanställd statistik men kan definitivt säga att jag känner till fler fall där det varit ok att visa på att det går att lösa tillgängligheten i efterhand på krångliga tomter, än vad jag känner till människor som tvingats göra dem från början.
 
B bingoberra skrev:
"Det normala" är absolut en tolkning, har ingen sammanställd statistik men kan definitivt säga att jag känner till fler fall där det varit ok att visa på att det går att lösa tillgängligheten i efterhand på krångliga tomter, än vad jag känner till människor som tvingats göra dem från början.
Jag instämmer om bygglovet avser fritidshus. Senaste 5 åren har det blivit svårare i de flesta kommuner komma undan med att lösa tillgänligheten senare i min uppfattning som arkitekt.
 
H Hedberge skrev:
Hej! Mitt första inlägg på byggahus.

Jag och min fru har köpt en fastighet med ett befintligt hus som ska rivas i en kommun i närheten av Stockholm och råkat på patrull med bygglovshandläggaren gällande tillgänglighetsanpassning av tomten.

Huset ligger på samma plats som huset som står där idag står vilket är ca 2 höjdmeter över där parkeringen finns anlagd idag.

Vår handläggare hävdar att vi behöver anlägga en ramp mellan vår parkering och entrén till vårt hus en höjdskillnad på ca 2 m. Vilket resulterar i en ramp på ca 24-28 m med lutning 1:12 och vilplan. Vi vill gärna undvika att bygga en ramp då vi i dagsläget ej har behov av det, och rampernas avtryck på tomten kommer nästan bli lika stor som huset.
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.

Reglen som handläggaren hänvisar till är 3:132 i Boverketsbyggregler. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén.
[länk]

När vi kontaktar Boverket så säger dem att det inte är så reglerna ska tolkas och dem rekommenderade att vi skulle JO-anmäla detta.

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning från kommunen och löst frågan på ett bra sätt?
Eller har drivit frågan vidare mot kommunen?

Är det någon som har erfarenhet av vad enkla åtgärder är? Är det en kostnads definition eller vad ska man basera om det är enkelt eller svårt på?

Tacksam för alla tips och råd som kan ges.

Om jag missat någon info så be om den så ska jag försöka förtydliga och förklara bättre.
Hej
Du skriver att det finns ett antal Ekar på tomten, dom kanske inte får tas ner hur som helst, det vet någon på kommunen men kanske bäst å kolla med Länsstyrelsen. Om inte träden får tas ner då faller ju rampen.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.