Hej!

Har ett hus med lätt undertak, 45graders vinkel. Med grövre läkt och någon oljebehandlad masonit under.
Lite fundersam på vilket ja borde välja nu här så hoppas någon expert här kan hjälpa.

Billigaste är väll att byta som det är, bara montera pannor, nya vindskivor och plåtar. Dvs låta läkt och masonit ligga kvar (byta vid behov).
Alternativ två, vad ja gissar mig till, är att lägga en divoroll ovanpå masoniten. Då byter dom all läkt dessutom. Sen vindskivor och plåtar och övrigt.
Tredje alternativet är väl sponta och lägga papp. Som ja antar borde bli dyrast?

Har två små kupor, och en större med balkong uppe. Hus byggt 1987, och inte haft några problem, va ja vet med taket sen dess (ägt i 1.5år).

Vad rekommenderas? För när ja pratar med de olika takfirmorna så säger dom lite olika, ena rekommenderar enbart byte eller spont, medans den andra säger att divoroll är absout bästa.

Ja känner att i och med lutningen och inga större problem historiskt så hade det kännts bra med divoroll som ett litet extra lager med skydd än bara byta pannorna. Fått en offert förra året på enkelt byte på runt 140k, men en offert på divoroll på 220. Hade även en offert på runt 230 för spont och papp förra året, så tänker lite att om inte divoroll ligger mitt emellan så kanske det är värt att lägga 10-20k extra för att få spont?

Tankar och tips uppskattas enormt!

/A
 
Är det något fel på taket? Varför annars byta? Mitt gamla hus från - 74 var det inte något större fel på pannorna..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är det något fel på taket? Varför annars byta? Mitt gamla hus från - 74 var det inte något större fel på pannorna..
Inte direkt, börjar röra på sig, några pannor har haft sprickor. Och det finns inte mer än betong kvar på dem.
Är nog mer att det är gammalt, och vill inte måla det. Tänker lite på med att försäkring inte täcker något längre då dom skriver 25år. Grannen har haft lite problem nu på senaste med vattenskada på taket pga skadade pannor.
Så ja byter lite för framtiden tänker jag, + att vindskivor är dåliga och måste bytas. Så tänkte ja gör ett rejält tag på det och förhoppningsvis inte behöver göra något mer med taket under min tid i huset.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Billigast är det ju att bara byta pannor... Men jag hade nog lagt råspont och papp samt ny läkt.. Litar inte riktigt på masonit undertak
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Billigast är det ju att bara byta pannor... Men jag hade nog lagt råspont och papp samt ny läkt.. Litar inte riktigt på masonit undertak
Jag hade masonit tidigare och ts har det också.
Om det fungerat i decennier varför skulle man inte kunna lita på det ;)
 
Konstruktionen är ju tveksam redan när det är nytt, en sprucken panna måste ju bytas samma dag i princip. Bytte bort mitt mot råspont.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Konstruktionen är ju tveksam redan när det är nytt, en sprucken panna måste ju bytas samma dag i princip. Bytte bort mitt mot råspont.
Med masonit?
Inte då. Men inte optimalt med konstant läckage så klart.
 
Masonit är ju ungefär som att göka utan kondom och försöka dra ut den i tid, ibland går det illa...
 
  • Gilla
NettanKock
  • Laddar…
Tack för svaren, hur mycket bättre är det med divoroll då? Istället för råspont. Borde ju bli en billigare lösning att lägga det än sponta? Med så skarp taklutning så är ja mindre orolig dessutom, hade ja haft mer flakt tak så hade ja nog inte tvekat på spont så sätt?

/A
 
Stefan N Stefan N skrev:
Konstruktionen är ju tveksam redan när det är nytt, en sprucken panna måste ju bytas samma dag i princip. Bytte bort mitt mot råspont.
Det som gör mig lite orolig, för är ju svårt att övervaka det. 45 graders lutning med höjdrädsla så känns lite tufft :)
 
När jag bytte tak så ersatte jag all masonit med en takväv
Mycket lätt att hantera och lägga och betydligt billigare än råspont.
 
T TheGame skrev:
När jag bytte tak så ersatte jag all masonit med en takväv
Mycket lätt att hantera och lägga och betydligt billigare än råspont.
Fick en offert på väven som ligger i paritet med spont från en annan. Så kändes inte så mycket billigare?
Inväntar en sista offert nu, är den lika dyr som den med väv fast spont kör ja nog hellre spont?

/A
 
A Anmg skrev:
Fick en offert på väven som ligger i paritet med spont från en annan. Så kändes inte så mycket billigare?
Inväntar en sista offert nu, är den lika dyr som den med väv fast spont kör ja nog hellre spont?

/A
Ok om offerter kan jag inte säga jag gjorde allt jobb själv.
Att lägga väv jämfört med att lägga råspont var MYCKET billigare och framför allt snabbare jobb.

Edit ändrade ang pris råspont motsvarade ett halv tak i pris väv var småpengar
 
När jag la om mitt kostade råsponten 10k i material ( vanlig 1 1/2 halvplansvilla) och tar man bort extra kostnaden för att behöva ha kraftigare reglar som man måste ha vid väv va skillnaden snarare minimal.
 
Stefan N Stefan N skrev:
När jag la om mitt kostade råsponten 10k i material ( vanlig 1 1/2 halvplansvilla) och tar man bort extra kostnaden för att behöva ha kraftigare reglar som man måste ha vid väv va skillnaden snarare minimal.
Har man masonit så har man redan dom kraftiga reglarna (om det är rätt) man återanvänder så sparar man in lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.