yonna yonna skrev:
Vad menar du?
Arkitekter som inte har rötter i naturvetenskap är inte att rekomendera
 
B byggarätt skrev:
Arkitekter som inte har rötter i naturvetenskap är inte att rekomendera
Bakgrund inom naturvetenskapen är nästan helt irrelevant. Arkitektens typiska arbetsuppgifter kräver ett minimum, i princip ingenting, av matematik, fysik och kemi. Jag har själv rötter i naturvetenskapen men ingen användning av detta i arbetet. Det blir inte så mycket mer komplicerat än en U-värdes beräkning och lite tabeller. Betoningen på kultur och samhälle är mycket större i praktiken. Jag tror dock det underättar om man har praktiska erfarenheter av att bygga/meka/slöjda bara för att det ger en grundförståelse av hur man sätter ihop saker.

Arkitektur kräver en väldigt specifik men bred uppsättning av kunskaper och arbetssätt. Jobbet är så välidigt olikt beroende på projektets typ och skede. Byggtekniken varierar så mycket att man måste sätta sig in i nya sätt att bygga på var och varannat projekt. Förutom förmågan att hantera komplexitet skall man helst också vara bra formgivare. Bäst är förstås om formgivandet når konstnärlig verkshöjd men detta är extremt ovanligt eftersom nästan ingen har lärt sig att känna igen det varken från beställarsidan eller inom arkitektkontoren.
 
  • Gilla
NewC och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
B byggarätt skrev:
Ja arkitektkåren lever i symbios med byggindustrin och bostadspolitiken som helt missförstått var Arkitektur är och vilken betydelse arkitektur har för kulturen och livskvaliteten i en nation

När TS vill bygga bo åt sig själv och sin familj saknas det i Sverige självklara vägar till ett lyckosamt projekt

Huskartong industrin har i princip övertagit Arkitektens roll och i flerfamiljshus så är bara utsmyckning och signatur kvar
Stadsplanering görs av miljödårar
Formgivning brutalenkla stil o traditionslöst

Formspråket i modern svensk byggnadsindustri är sådan att den under tidigare svensk arkitektur inte dugt ens till utedass!
Som vanligt tar du i från tårna, med starka bröstoner. Jag håller verkligen inte med om allt, men jag tycker samtidigt att du är något på spåren (som ofta, men det sen lite drunknar i att du tar i så förb...)

Men detta inlägg som jag citerade, här tror jag väldigt många kan hålla med om allt eller nästan allt, bara att det inte är riktigt så fullkomligt nattsvart, men ett korn av sanning finns det i varje mening.


Men i mångt och mycket är det de ekonomiska realiteterna som har styrt oss fram till dagens position. Byggherren har makten, kommunerna har bromsen, ungefär så är det.
Men byggherren har sällan råd att anlita en ordentlig arkitekt, och inte heller råd att bygga annat än rätt standardiserat.

Jag tror förövrigt inte att det har varit på speciellt annorlunda vis någonsin. När vi tittar på gamla fina bevarade hus, så glömmer man lätt att 90% av det som uppfördes samtidigt är rivet, och det rivna är husen som var den tidens "standardhus".
 
  • Gilla
Henrik Lindberg och 3 till
  • Laddar…
A Applegreen skrev:
Vi behöver komma igång och skissa och rita med en arkitekt som har ritat moderna funktionella hus, gärna vid vattnet, som tar in väldigt mycket ljus både från tak och från fönster.
En sak att tänka på, utan att det ska förhindra glashus, är att desto mer glas desto mörkare ter sig rummen när det är mörkt ute . Glaset blir i praktiken en svart vägg med den komplikationen att insynen är total och utblicken noll. Om det ligger gott om bebyggelse på andra sidan vattnet kommer det att minska effekten eftersom husens lampor bryter "väggen" av mörker och ger den känsla av djup och avstånd som annars saknas. Detta beror alltså helt på i vilket sammanhang tomten ligger.
 
  • Gilla
Applegreen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som vanligt tar du i från tårna, med starka bröstoner. Jag håller verkligen inte med om allt, men jag tycker samtidigt att du är något på spåren (som ofta, men det sen lite drunknar i att du tar i så förb...)

Men detta inlägg som jag citerade, här tror jag väldigt många kan hålla med om allt eller nästan allt, bara att det inte är riktigt så fullkomligt nattsvart, men ett korn av sanning finns det i varje mening.


Men i mångt och mycket är det de ekonomiska realiteterna som har styrt oss fram till dagens position. Byggherren har makten, kommunerna har bromsen, ungefär så är det.
Men byggherren har sällan råd att anlita en ordentlig arkitekt, och inte heller råd att bygga annat än rätt standardiserat.

Jag tror förövrigt inte att det har varit på speciellt annorlunda vis någonsin. När vi tittar på gamla fina bevarade hus, så glömmer man lätt att 90% av det som uppfördes samtidigt är rivet, och det rivna är husen som var den tidens "standardhus".
Jag vet att mitt språk kan bli lite kraftigt... och med utropstecken så knorras det...
Hur som sitter vi med en byggmarknad just nu som har för lite arkitektur och formgivning
Det gör att livslängd och användbarhet blir kraftigt förkortad och fult o dumt är det också

Det finns egentligen inte någon historisk motsvarighet till dagens situation

Så grosshandlar villor och paradhus har få motsvarigheter idag men kändisar och It billionärer kan skattetrixen övriga före sig icke besvär då slår handläggaren avund till

Vill man bygga ett ljust bo med tradition och moderna trådar så måste man veta hur alla intressenter måste baxas ända fram till målet
 
  • Gilla
Applegreen
  • Laddar…
För att återfå lite till trådens ämne så skulle jag INTE välja Holmberg då hans massproduktion av privatvillor näst intill kan betraktas som kataloghus. De flesta villorna är väldigt likartade och intetsägande. Han gör det ”vanligt folk” tror de vill ha. Att rita det folk tror de vill ha är inte automatiskt bra arkitektur. (Men skall inte förstöra denna tråd med fler tankar om estetik eller referenskapital etc etc)

Tidigare nämnd Max Holst är på en helt annan nivå. Likaså Lowen Widman som gör fina och platsspecifika hus.
Vill ni ha något helt unikt för er så är nog John Robert Nilsson, Jonas Lindvall eller Petra Gipp de ni skall ta kontakt med.

Men om ni vill få ut så mkt som möjligt av arkitektarvodet till ett genomtänkt hus, anpassat för just er och er tomt, så skulle jag rekommendera att anlita ett nyare arkitektkontor. Då får ni ofta mer för pengarna då de gärna lägger extra tid och möda för att senare ha huset (och beställarens rekommendationer) som marknadsföring så det genererar fler projekt.
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
En annan arkitektfirma som konstigt nog inte nämnts är ju Arrhov Frick. Deras six walls house är ju genialt! Lapidus hus är ju också härligt stramt, men lite styvmoderligt behandlad planlösning på övervåningen..
 
  • Gilla
Applegreen
  • Laddar…
Widjedal Racki har stor erfarenhetqv fina unika privatvillor. (Bli inte skrämd av deras inte så fina hemsida.)
Atelje Ö och Förstberg Ling är andra intressanta kontor.
 
  • Gilla
Applegreen
  • Laddar…
Hej,

Vi skrev på med Anders Holmberg arkitekter i fredags så nu är vi snart igång :)

Tack för alla tipps och trix gälland arkitekter, det uppskattas enormt mycket av oss båda.

Mvh
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 2 till
  • Laddar…
A Applegreen skrev:
Hej,

Vi skrev på med Anders Holmberg arkitekter i fredags så nu är vi snart igång :)

Tack för alla tipps och trix gälland arkitekter, det uppskattas enormt mycket av oss båda.

Mvh
Gratulerar! Jag är övertygad om att ni kommer att bli nöjda! Har ni hittat bra byggare?
 
yonna yonna skrev:
Gratulerar! Jag är övertygad om att ni kommer att bli nöjda! Har ni hittat bra byggare?

Hej,

ja vi tror det kommer bli toppen med AH som arkitekter.

Vi hade allt från start utom arkitekt så vi jobbade lite bakvänt.

Byggherren kommer att vara med AH från att designen är klar och dom jobbar tillsammans genom projektet.

Dom har även haft med varandra att göra tidigare så byggherre vad väldigt nöjd med vårat val då han vet att det flyter på bra. AH ska enligt byggherre leverera bra byggunderlag så hans jobb med material osv blir smidigt.

nu är det bara hålla tummarna på att det blir så få problem som möjligt under processen.

mvh
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det som gjorde mitt bygge så smidigt var just samarbetet mellan arkitekt och byggare och att arkitekten var med under hela byggprocessen.
 
  • Gilla
Applegreen
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det viktiga är om man kan få en referensbeställare som kan berätta om hur kommunikationen flöt i projektet
Sedan måste arkitekten ansvara för projektet byggentreprenören måste vara underordnad Arkitekten
Svenska byggmarknaden har helt kollapsat på det området arkitekturen är helt i händerna på byggarna vilket är galet

Hej,

Dock är det byggarna som står för garantier och konstruktion, viktig aspekt när man pratar om ansvarstagande, eller finns det arkitekter som tar på sig ansvaret för bygget också? ( nu syftar jag inte på WN eller liknande som kommer med en helhetslösning av ihop plock )

Mvh
 
A Applegreen skrev:
Hej,

Vi skrev på med Anders Holmberg arkitekter i fredags så nu är vi snart igång :)

Tack för alla tipps och trix gälland arkitekter, det uppskattas enormt mycket av oss båda.

Mvh
Najs! Får man fråga vad de tog betalt? :geek:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Najs! Får man fråga vad de tog betalt? :geek:

Hej,

Ska kolla med Arkitekten om dom är bekväma med att prata om sina priser.

- Vi tog hela paketet med inredningsdesign och alla byggunderlag.

vad jag kan säga dock är att vi är nöjda med det vi får för de pengar vi lägger ner,

ett förslag på design från arkitekt X var i nivå med pris på byggunderlag och design från 2 andra.

väldigt skiftande.

Mvh



Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.