Bästa svaret

20A räcker till ca 14kW om det är helt jämnt fördelat mellan faserna. 11kW blir ca 16A per fas.
Så om du drar igång en pryl som drar ~900W på en fas så begränsas laddningen.
 
11 kW är ca 16 A per fas, då har du 4 A per fas över, ca 1 kW till huset per fas.
Vad balanseringen kan gör vet jaginte. Du har ca 14 kW att bolla med.

Protte
 
Och hur mkt mer spel får man med 25A?
 
Runt 17kW totalt. Dvs ca 9A/2kW 'över' per fas.
Men är det något problem att inte bilen laddas med högsta möjliga effekt hela tiden?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, det är fråfan
useless useless skrev:
Runt 17kW totalt. Dvs ca 9A/2kW 'över' per fas.
Men är det något problem att inte bilen laddas med högsta möjliga effekt hela tiden?
Ja det är frågan
 
Du får väl testa... Blir det ett vanligt problem att bilen inte hinner laddas fullt över natten så får man fundera på lösning då.
 
Vi brukar ha diskmaskinen på varje kväll. Och kanske tvättmaskin också. Hur mkt drar de?
 
Dom drar momentant c:a 8-10A. Kör disk och tvätt på dagarna när laddaren inte används.
 
Dom drar bara så mycket en stund när dom värmer vattnet, så laddningen kommer inte att stå still under hela tvåtimmars diskprogrammet.
Vad har du för värmesystem i huset?
 
Frånluftsvärmepump, IVT490
 
Varför behöver du ladda med 11kW över natten? Då laddar du i för 5-6mils körning per timme. Dvs på 10 timmar skulle du i teorin, om batteriet var så stort och helt tomt ladda i för 50-60 mils körning...så mycket kör du knappast dagligen eller?

Du kan lugnt ställa ned laddningen till lägre nivå i bilen eller på laddboxen.

Du behöver i princip bara fylla på för de mil du kört upp den dagen. Har bilen dessutom lite större batteri så fungerar den även som en buffert mellan dagarna.

11kW = 3x16A
5,5kW = 3x8A
3,7kW = är tex vanligt på laddhybrider då är det 1x16A.

Osv. Så har du huvudsäkringar på 20A så menas 3x20A.

sen sätter man förslagsvis en laddbox med ”effektvakt” som sänker/stoppar laddningen när övriga huset behöver så mycket att huvudsäkringarna annars riskerar att lösa ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Varför behöver du ladda med 11kW över natten? Då laddar du i för 5-6mils körning per timme. Dvs på 10 timmar skulle du i teorin, om batteriet var så stort och helt tomt ladda i för 50-60 mils körning...så mycket kör du knappast dagligen eller?

Du kan lugnt ställa ned laddningen till lägre nivå i bilen eller på laddboxen.

Du behöver i princip bara fylla på för de mil du kört upp den dagen. Har bilen dessutom lite större batteri så fungerar den även som en buffert mellan dagarna.
Jo, alltaå det mesta lutar åt att behålla 20A som det är nu. Enda faktorn kvar är väl kalla vintrar, om pumpen drar mkt hela natten så att laddaren aldrig hinner ta del. Hur mkt drar en frånluftsvärmepump som mest, kan man undra.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
P ptk skrev:
Hur mkt drar en frånluftsvärmepump som mest, kan man undra.
själva värmepumpen drar mindre än 1 kW, nästan försumbart; det som drar är elpatronerna/eltillskottet, och det beror på hur din panna är inställd (inställd maxeffekt), husets beskaffenhet, varmvattenförbrukning osv
 
Själva ”värmepumsdelen” på en IVT 495 lär väl ge 1,2-1,5kW. (Dock ”drar” den klart mindre) Sen täcks resten av husets effektbehov av de inbyggda elpatronerna. Totalt sett kan de säkert ställas in att ge uppemot 13kW MEN så mycket behövs nog väldigt sällan. Det beror på huset/hushållets sammanlagda effektbehov vid t ex de värsta köldknäpparna vintertid.
 
Jag håller med @useless, du behöver sannolikt inte så mycket laddning per natt.

En hybrid ”behöver” ofta kunna ladda snabbare hemma då den ofta har tomt batteri, men en sådan laddar ju ofta fullt på 16 A enfas på ett par timmar.

En elbil med stort batteri (80 kWh) laddar du fullt från tomt på sju timmar med 16 A trefas. Sen laddar man sällan fullt, utan till vardags sällan mer än 80 %, så säg sex timmar. Och det motsvarar då över 30 mil blandad körning.

Man behöver helt enkelt inte så snabb laddning av en elbil hemma. Jag skulle tro att 6–8 A trefas räcker väldigt långt för nästan alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.