22 053 läst · 33 svar
22k läst
33 svar
Uträkning laddbox vs säkring
Sida 1 av 3
Säg att jag laddar elbilen med 11kW laddbox. Med lastbalansering och 20A säkring, hur mkt har jag till övers till huset i Ampere och W innan lastbalanseringen prioriterar huset?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
11 kW är ca 16 A per fas, då har du 4 A per fas över, ca 1 kW till huset per fas.
Vad balanseringen kan gör vet jaginte. Du har ca 14 kW att bolla med.
Protte
Vad balanseringen kan gör vet jaginte. Du har ca 14 kW att bolla med.
Protte
Varför behöver du ladda med 11kW över natten? Då laddar du i för 5-6mils körning per timme. Dvs på 10 timmar skulle du i teorin, om batteriet var så stort och helt tomt ladda i för 50-60 mils körning...så mycket kör du knappast dagligen eller?
Du kan lugnt ställa ned laddningen till lägre nivå i bilen eller på laddboxen.
Du behöver i princip bara fylla på för de mil du kört upp den dagen. Har bilen dessutom lite större batteri så fungerar den även som en buffert mellan dagarna.
11kW = 3x16A
5,5kW = 3x8A
3,7kW = är tex vanligt på laddhybrider då är det 1x16A.
Osv. Så har du huvudsäkringar på 20A så menas 3x20A.
sen sätter man förslagsvis en laddbox med ”effektvakt” som sänker/stoppar laddningen när övriga huset behöver så mycket att huvudsäkringarna annars riskerar att lösa ut.
Du kan lugnt ställa ned laddningen till lägre nivå i bilen eller på laddboxen.
Du behöver i princip bara fylla på för de mil du kört upp den dagen. Har bilen dessutom lite större batteri så fungerar den även som en buffert mellan dagarna.
11kW = 3x16A
5,5kW = 3x8A
3,7kW = är tex vanligt på laddhybrider då är det 1x16A.
Osv. Så har du huvudsäkringar på 20A så menas 3x20A.
sen sätter man förslagsvis en laddbox med ”effektvakt” som sänker/stoppar laddningen när övriga huset behöver så mycket att huvudsäkringarna annars riskerar att lösa ut.
Jo, alltaå det mesta lutar åt att behålla 20A som det är nu. Enda faktorn kvar är väl kalla vintrar, om pumpen drar mkt hela natten så att laddaren aldrig hinner ta del. Hur mkt drar en frånluftsvärmepump som mest, kan man undra.S skogstomten skrev:Varför behöver du ladda med 11kW över natten? Då laddar du i för 5-6mils körning per timme. Dvs på 10 timmar skulle du i teorin, om batteriet var så stort och helt tomt ladda i för 50-60 mils körning...så mycket kör du knappast dagligen eller?
Du kan lugnt ställa ned laddningen till lägre nivå i bilen eller på laddboxen.
Du behöver i princip bara fylla på för de mil du kört upp den dagen. Har bilen dessutom lite större batteri så fungerar den även som en buffert mellan dagarna.
Själva ”värmepumsdelen” på en IVT 495 lär väl ge 1,2-1,5kW. (Dock ”drar” den klart mindre) Sen täcks resten av husets effektbehov av de inbyggda elpatronerna. Totalt sett kan de säkert ställas in att ge uppemot 13kW MEN så mycket behövs nog väldigt sällan. Det beror på huset/hushållets sammanlagda effektbehov vid t ex de värsta köldknäpparna vintertid.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 307 inlägg
Jag håller med @useless, du behöver sannolikt inte så mycket laddning per natt.
En hybrid ”behöver” ofta kunna ladda snabbare hemma då den ofta har tomt batteri, men en sådan laddar ju ofta fullt på 16 A enfas på ett par timmar.
En elbil med stort batteri (80 kWh) laddar du fullt från tomt på sju timmar med 16 A trefas. Sen laddar man sällan fullt, utan till vardags sällan mer än 80 %, så säg sex timmar. Och det motsvarar då över 30 mil blandad körning.
Man behöver helt enkelt inte så snabb laddning av en elbil hemma. Jag skulle tro att 6–8 A trefas räcker väldigt långt för nästan alla.
En hybrid ”behöver” ofta kunna ladda snabbare hemma då den ofta har tomt batteri, men en sådan laddar ju ofta fullt på 16 A enfas på ett par timmar.
En elbil med stort batteri (80 kWh) laddar du fullt från tomt på sju timmar med 16 A trefas. Sen laddar man sällan fullt, utan till vardags sällan mer än 80 %, så säg sex timmar. Och det motsvarar då över 30 mil blandad körning.
Man behöver helt enkelt inte så snabb laddning av en elbil hemma. Jag skulle tro att 6–8 A trefas räcker väldigt långt för nästan alla.