Ja, jösses, låter som stelbenta Ekerö kommun... Här är de hopplösa men det är ofta bättre att gå dit på deras "drop-in" hos stadsbyggnadskontoret (om de nu har de under corona) och diskutera med dem.
Ta med ritningar och översikt och gärna bilder utskrivna och boka en tid (eller drop-in) då och gå dit!
 
O Steamboy skrev:
Svaret på den frågan är mycket enkel. När du bygger hus är det ditt ansvar och du får ta kostnaden När du blir sjuk och/eller gammal och behöver anpassa ditt hus är kommunen som är skyldiga att betala ut bidrag. Att tvinga dig att ta kostnaden direkt är helt enkelt för att kommunen skall slippa gör det senare. Det blir alltså billigare för kommunen att kräva att alla, oavsett om det behövs eller inte, anpassar sina bostäder än att själva kliva in när det är motiverat. Självklart är detta ett enormt slöseri med resurser och det förstör livsmiljön för många människor som tvingas leva i bostäder anpassade till behovs som inte finns. Det aktuella huset i den här tråden skulle kunna bebos av människor utan behov av rampen i generationer, och kanske till och med rivas i avlägsen framtid utan att det någonsin blivit aktuellt. Den yta rampen tar upp hade då gjort betydligt mer för människors välmående och trivsel i form av gräsmatta, uteplats, eller vad som helst.

Edit: För att fortsätta på samma tema. Idag är det väldigt vanligt att kommunen betalar ut bidrag för anpassning av boendet för äldre som vill bo kvar hemma. Sen dör folk och huset säljs. Det första de nya ägarna gör är att anpassningarna avlägsnas. Det städas bort, renoveras och resultatet är ett hus som på inte något sätt är handikappanpassat, inte följer boverkets byggregler och som aldrig skulle ha blivit godkänt idag vid nybyggnation. Formellt krävs det säkert bygglov/rivningslov för att ta bort skiten och fixa allt annat i huset men i praktiken är det ingen som bryr sig. I bästa fall skickar socialtjänsten ut någon för att rädda vad som räddas kan men ofta går saker direkt till tippen.

Det största problemet är att det i praktiken hänger väldigt mycket på åsikter hos enskilda handläggare och praxis i olika kommuner som gör helt olika bedömningar av samma ansökan. I en kommun kan man ha sunt förnuft och enbart tillämpa det som är relevant, medans i en annan kommun kan man ha vettlösa paragrafryttare som till varje pris vill driva igenom alla tillämpbara regler i alla situationer utan någon som helst rim eller reson. Så i den ena kommunen kan den ena handläggaren tycka att det är tillräckligt att rita in det i situationsplanen för att visa att det går, medans en annan kräver att den skall byggas omedelbart och till varje pris. Det är helt sjukt.
Det stämmer att kommunen handlägger ärenden enligt Lagen om Bostadsanpassning, bidraget är däremot statligt, och finansieras via skatter, så i slutänden alltså du och jag. PBL kräver inte att byggnader ska handikappanpassas ut i minsta detalj, det är åtgärder som inte är allt för svåra att genomföra vid nybyggnad (och omfattande ombyggnationer). Tråden har hängt upp sig på långa ramper som enligt ovan förstör livsmiljön för de som ”drabbas”. Det går att ordna tillgänglighet på bra och icke förfulande sätt om man tar med det redan i planeringsstadiet av fastigheten och anpassar byggnaden. Det finns sakkunniga som kan hjälpa till i en sådan process. Sen finns även undantaget i i PBL kap 8:9 punkt 5 om en vettig lösning är omöjlig. Om den är applicerbar i TS ärende är omöjligt att bedöma utan mer information.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Ponera att du hamnar med sjukhus med antal frakturer. Cykelolycka på fyllan. Hur ska du kunna bo hemma om du får vänta 3 månader på att fixa ordning något som förmodligen blir dyrare än man gjort det från början. Är det dessutom ett ingrepp där man behöver låna pengar så är det svårt att göra det om man inte vet förutsättningarna. Det är lätt att göra det när man är frisk, men svårt när man är sjuk. När jag köpte mitt hus för ett antal år sedan tyckte jag det var konstigt att man hade gjort en så bred väg med svag lutning ända upp till dörren på tomten. Men i efterhand förstår jag exakt varför.
Men hur många drabbas av det jämfört med hur många hus som behöver vara anpassade? Det är visserligen ett problematiskt synsätt i hela Sverige idag, att majoriteten ska böja sig för minoriteten. Det enklaste och mest resurseffektiva vore ju naturligtvis att åtgärda de bostäder där det blir ett problem, inte att tvinga alla att bygga redan innan. Exempelvis ett stöd som täcker delar av utgiften.

Jag ifrågasätter inte att de som är handikappade eller sjuka ska kunna bygga ramper till sina hus, jag ifrågasätter att alla behöver göra det. Och om jag själv väljer att inte bygga en ramp innan en eventuell olycka sker så får jag väl skylla mig själv den dagen det kanske händer? Idag bor jag i ett hus med två våningsplan plus källare och dessutom hög trappa upp till entrén. Det är ju ett val jag har gjort, om jag varit orolig för att skada mig så hade jag ju naturligtvis inte köpt det här huset.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
H Hedberge skrev:
Vi har pratat med handläggaren som säger att om den är inritad på situationsplanen så kommer vi inte få ett slutbesked för huset om den inte är färdig. Så nu lutar det att dra upp vägen närmare huset för att lösa det problemet.
Varför inte bygga ett fritidshus?
 
BirgitS
M Maledictus skrev:
Men hur många drabbas av det jämfört med hur många hus som behöver vara anpassade?
Vi har en medellivslängd på drygt 80 år och i den åldern är det en stor andel som börjar få problem av en eller annan sort (rörelseproblem, hjärt- eller lungsjukdom) som gör att de kan få det svårt med t.ex. trappor. Det är alltså en mycket stor andel hus som behöver vara anpassade för att folk ska kunna åldras i dem.

När väl olyckan är framme är det ju väldigt smidigt att direkt kunna flytta hem i stället för att bo någon annanstans (var?) i några månader innan huset har blivit anpassat eller man har läkt så mycket att man inte längre behöver en rullstol. När man är sjuk så längtar man väldigt mycket över att få komma hem till familjen och komma in i vardagen igen och då tvingas bo själv i några månader är verkligen mycket tråkigt och ledsamt.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 8 till
  • Laddar…
A
Varför inte bygga souteränghus?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Karlia
Problemet är ju att vi anser att ingen kan slängas ut på gatan - precis som det ska vara i en välfärdsstat. Råkar du ut för den där cykelolyckan kan du inte ta dig in i ditt hus utan rampen. Då blir du erbjuden kortis boende tills du blir bättre. Nog vore det bra om rampen kunde komma upp på några dagar. Men att hitta hantverkare som kan göra det tar tid.
 
Claes Sörmland
Karlia Karlia skrev:
Problemet är ju att vi anser att ingen kan slängas ut på gatan - precis som det ska vara i en välfärdsstat. Råkar du ut för den där cykelolyckan kan du inte ta dig in i ditt hus utan rampen. Då blir du erbjuden kortis boende tills du blir bättre. Nog vore det bra om rampen kunde komma upp på några dagar. Men att hitta hantverkare som kan göra det tar tid.
Man kan tycka vad man vill men faktum är att du slängs ut på gatan om du inte själv ordnar ditt boende. Du har ett eget ansvar att ordna ditt boende i nuvarande samhälle. Har du barn kliver ofta kommunen in, liksom om du är asylsökande. Men inte annars. Välkommen till den hårda verkligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
När vi byggde hus 2015 ville vi bygga huset på en liten kulle med parkering nedanför och trappor upp. Detta för att slippa spränga och fylla så mycket. Bygglovshandläggaren köpte dock inte detta utan krävde antingen en ramp eller körbar väg fram till ytterdörren. Detta för att hålla höjdskillnaden mellan parkering och hus så liten som möjligt. Så här står det hos boverket: "
  • Entrén till ett en- eller tvåbostadshus behöver inte vara tillgängligt om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Undantaget gäller inte krav på tillgänglighet inne i en- eller tvåbostadshuset."
Min tolkning är att regelverket är lite flytande här. Om det inte är orlimligt att spränga och eller fylla lite så skall entren vara tillgänglighetsanpassad. Vi bråkade inte med kommunen om detta utan låt markfirman spränga lite extra och fylla upp så vi kunde köra bilen fram till ytterdörren. Det blev kanske inte så snyggt och en massa tomt gick åt till detta men jag måste säga att det är väldigt skönt att ha så nära till bilen och slippa spring i trappor med matkassar och barn :)
Ändå skönt att läsa när vi sågat ner div fina träd och gråtit en hel del över slöseri med tomt, med samma resonemang som ni. Tack
 
  • Gilla
forss89
  • Laddar…
Karlia
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan tycka vad man vill men faktum är att du slängs ut på gatan om du inte själv ordnar ditt boende. Du har ett eget ansvar att ordna ditt boende i nuvarande samhälle. Har du barn kliver ofta kommunen in, liksom om du är asylsökande. Men inte annars. Välkommen till den hårda verkligheten.
Jag tycker självklart att vi ska ordna åt oss själva, inte vänta på att någon annan ska göra det åt oss. Men om du efter en skada inte kan ta dig in i ditt hem, blir du erbjuden ett kortidsboende.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Karlia Karlia skrev:
Jag tycker självklart att vi ska ordna åt oss själva, inte vänta på att någon annan ska göra det åt oss. Men om du efter en skada inte kan ta dig in i ditt hem, blir du erbjuden ett kortidsboende.
Det varierar mellan kommuner. Min gamla pappa blev inte det, det fick vi ordna själva. Du verkar röra ihop hur du vill att samhället ska vara och hur det faktiskt är.
 
  • Gilla
  • Älska
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Går det inte att förbereda och göra ett hiss schakt från parkeringen och upp, lägg ett tak på och använd som förråd.

En bekant byggde nytt hus med en symmetrisk pardörr, den skulle inte gå igenom trots att karmen är klar för assymetriska dörrar och utrustad med öppning för andra dörren åtkomligt från rullstol, blev att låna assymetriska dörrar och hänga dit vid slutbesiktningen..
Röd karm, en blå och en vit dörr :)
 
Karlia Karlia skrev:
Men om du efter en skada inte kan ta dig in i ditt hem, blir du erbjuden ett kortidsboende.
Jag tror att det ska finnas ett fortsatt behov av rehabilitering för att man ska få en plats. Sen är det inte säkert att det finns en ledig plats på korttidsboende heller med några dagars varsel.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H Hedberge skrev:
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.
Går det inte att anordna en stenlagd gång som slingrar sig mellan träden med rätt lutning och en platå med en parkbänk på halva sträckan?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Går det inte att anordna en stenlagd gång som slingrar sig mellan träden med rätt lutning och en platå med en parkbänk på halva sträckan?
Eller 0-18 mm kross med minimalt barlager. Går lätt att så gräs i senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.