kristofer12345
hallå

Har en nyputsad mur , o den är en gammal natursten under putsen så toppen på muren är natursten vilket gör att jag har svårt o borra/fästa i. Set ut som ber o dalbana on top som ni ser på bilden brevid plåtarna till vänster, men det löses med den stora plåten jag tänker ha som ni ser till höger om den lilla. Fråga är hur jag kan fästa plåtarna bäst iom det är olika nivå upp till på muren o svårt att fästa , tänkte mig om jag lägger en regelbräda hela vägen upptil o jag lodar av hela väger o fäster i fogen mellan stenarna o sedan borrar fast plåten i som sen hänger över muren vad tror ni?! Hur kan jag göra . Zooma gärna in bilderna så ser ni mer vad jag menar
 
  • Nyputsad mur med ojämn naturstenstopp nära vit byggnad, person fäster plåtar, reflexskyltar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyputsad mur med ojämna naturstensdetaljer på toppen bredvid en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyputsad mur med ojämnt naturstenstopp och vita metallplåtar placerade ovanpå för fästningsidéer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyputsad mur med synlig naturstenstopp och metallplåtar fästa på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyputsad mur med ojämn topp av natursten framför vit byggnad, plåtar till vänster och höger på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg långa brädor i lod ca 5mm över högsta punkt, spänn dem det behövs med skruvtvingar (går att hyra) häll i bruk samma som du putsade med. Dra av med en kort brädbit

Sen är det ut som du är i ett varmare land än Sverige så vet inte riktigt torktid, beror också mycket på hur tjockt du måste lägga men efter ca en timme kan du skura sen kan du vänta 1-2 timmar till och ta bort brädorna och nu kommer bruket vara utanför på sidorna istället men då är det bara att skrapa av det och dra på lite extra.
Låt det torka i 10-15 min och filta ihop det med det gamla med en filtbräda.

Gör du det rakt nog så borde det räcka att limma plåten också.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Hur tjock är muren... eller har ni valt bort alternativet att klä toppen med tegel? Enkupiga tegelpannor är betydligt mer tilltalande än plåt på en sådan mur (tycker jag). Då behöver inte toppen heller vara helt vågrät, att det böljar lite ser bara trevligt ut!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Sen är det ut som du är i ett varmare land än Sverige...
Nja, jag tror nog att detta är i nordvästra Skåne. Så jo, du har rätt. Lite varmare än i Sverige ;)
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Sicken miss :crysmile: det såg så spanskt ut och blå himmel har vi inte sett här nere på ett tag nu. Fin asfalt också.
Ahja vi har det bra här nere i söder.
-RB- -RB- skrev:
Nja, jag tror nog att detta är i nordvästra Skåne. Så jo, du har rätt. Lite varmare än i Sverige ;)
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.