En gul och svart Ryobi avloppsrensare används av en man för att rensa ett handfat.
En vaskrensare med sugpropp i all ära, men inte alltid så effektiv! Den här veckans vinst är en batteridriven avloppsrensare från Ryobi som enkelt avlägsnar stopp och blockeringar i avlopp och rörledningar. Med sitt 16 mm breda huvud rensar den i rör upp till 50 mm i diameter. Pådriven fram- och tillbakamatning underlättar arbetet och den kan förflytta sig upp till 11,5 cm/sek. Den har ett kabellås för att hålla kabeln på plats när du kommit till önskat djup för att enklare hantera tuffa blockeringar. Dräneringsluckan på baksidan gör det enkelt tömma maskinen på vatten och motverka rostbildning. Avloppsrensaren kommer med batteri och laddare.

Totalt värde: ca 2 300 kr

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna avloppsrensaren, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Vilken är den minsta diameter på rör Ryobi R18DA kan hantera?

Vinnaren utses fredagen den 16 okt. Kontrollera gärna att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.
OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vinsten skickas till vinnaren direkt från Ryobi. Vi tackar Ryobi för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
Amz
  • Laddar…
A
Svaret är 19 mm.
Önskar jag hade haft en sådan här apparat när vi fick stopp i köksvasken häromdagen.
Nöden fick istället bli uppfinningarnas fader denna gång. Vad kunde jag använda för att få loss på stoppet? En bit av en trädgårdsslang? Hittade istället en förgreningsdosa för eluttag där kontakten av någon anledning var avklippt i ett tidigare nu glömt projekt. Klippte därför av även förgreningsdosan och fick en ganska bra och styv sladd att joxa med. Efter isärplockning städning och rensning så fungerade sedan avloppet fint.
 
Arnmark
Svar 19mm.
Jag har inte ens en avklippt grendosa så blir det stopp hos mig blir det riktigt jobbigt.
För en avloppsrensare upptäcker man alltid att man behöver strax efter alla butiker har stängt.
Så det hade varit trevligt att för en gångs skull ligga steget före.
 
19 mm.
Men intressant bild, vad är det för vattenlås i det handfatet när det går att rensa den vägen ?
 
  • Gilla
  • Haha
Byggnix och 9 till
  • Laddar…
Formellt rätt svar är 19mm!
Men då huvudet är angivet till 16mm, går det antagligen med lite smalare i nödfall.

Vi har insett att brunnen utanför källaren inte leder ner i övrig dränering, utan snarare sitter ihop med avloppen inne i huset!
Det följer med en del skit in, så när det väl regnat mycket så får vi ett evigt kluckande i köksavloppet tills vi vart och rensat.

Nu har vi dessutom murat och putsat precis ovanför, med allt nedskräpande det innebär, så vi har mycket jobb med vår lilla rensvajer framför oss!
 
rätt svar 19 mm
Är Robbie tokig
 
19mm

Jag önskar vinna denna avloppsrensare då jag och min fru är nyinvigda husägare och vi möttes till vår förskräckelse att de tidigare ägarna inte rensat vattenlås/ avlopp etc i kök och badrum i samband med flyttstädningen.

Fyra timmar tog det att rensa dessa delar som misstänkeligen aldrig tidigare blivit rensade från de år utrymmena renoverats.

Jag är inte så känslig men denna upplevelse var bland det äckligaste jag varit med om. En vinst i denna tävling underlättar våra framtida städningar.
 
A
19mm

För att det är stopp i 2 av 4 avlopp hemma och det är ungefär 50-50 sannolikhet att det kommer fortsätta vara så om jag ska lösa det utan en effektiv avloppsrensare.
 
19mm

Motivation ? : Enkel, Ryobi rocks.
 
Svar 19mm

Att vinna en avloppsrensare skulle verkligen underlätta städningen av vårt hus och ge mig ett riktigt lyckorus!
 
19 mm
Jag är en Royobinörd
 
Min. rördiameter [mm]
19

Vore skönt med en riktigt avloppsrensaren istället för hitta på MacGyver lösningar då det återkommande är dags att få bort hår å tvål rester ur avloppet. Är för snål att köpa en själv.
 
19 mm

Då våra avloppsrör ifrån vasken har fel vinkel får vi kontinuerligt stopp i avloppet. Rensning varje eller varannan månad är inte det roligaste man kan göra på huset. Med en batteridriven Ryobi avloppsrensare skulle rensning gå snabbare och bli lite roligare.
 
M
19 mm

Min motivering är att jag gillar nya maskiner som kan underlätta jobb som innan bara kunde utföras manuellt. Ryobi ligger verkligen i framkant och har en mängd olika maskiner för att underlätta jobb som tidigare var manuella eller måste göras av dyra specialmaskiner.
 
Redigerat:
19mm

Har småtendenser till stopp i badrummet. Dom vanliga huskurerna har inte hjälpt mer än några dagar, så det vore ju trevligt med en riktig avloppsrensare innan det blir värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.