Vad får man göra?
Har bett min granne kapa sin tall, då den hänger 3 meter över vårt låglutande garage tak. Pappen blir fördärvad och takrännorna full av barr.
Är det bara att kapa vid tomtgränsen?

/Tall-tokig
 
F
Om det bara är lite barr som trädet släpper ner varje år så skulle jag nog bara rensa hängrännorna och låta det vara.
Men klart om det är så man måste rensa flera gånger / år så kanske trädet håller på vara dåligt så grannen kan tänkas ta ner det ?
Ser att du bett grannen kapa sin tall, vad svarade hen på det ?

Om någon gren skrapar i pappen så bör ju grannen gå med på att ta bort grenen.
Kanske är det bara någon enstaka gren som är problemet ?

Fann ett liknande ärende på lawline.
https://lawline.se/answers/ar-grann...mt-som-faller-barr-och-lov-ner-pa-var-veranda
 
Magnus E K
Tallar fäller alltid barr på hösten, behöver inte vara något som helst fel på trädet.

Vilket stod där först, tallen eller garaget?
 
j.f.s
Som boende i ett barrträdsområde, mest tall, så kan jag meddela att det kan bli mycket barr. Väldigt mycket :crysmile:

Jag har rensat hängrännor några gånger under hösten här och har två stora tallar själv på gården som står nära huset. Mycket barr blåser av på taket och gräsmattan har varit helt gul av barr. Som vi krattat upp. Igen och igen.
Jag tror inte det kommer hjälpa att kapa grenarna som hänger över då vi får in barr från tallar som står 10-15 meter bort också.


Det är som det är. Träd fäller löv, barr, frön och i vissa fall kvistar.
 
Claes Sörmland
R Rolin69 skrev:
Vad får man göra?
Har bett min granne kapa sin tall, då den hänger 3 meter över vårt låglutande garage tak. Pappen blir fördärvad och takrännorna full av barr.
Är det bara att kapa vid tomtgränsen?

/Tall-tokig
Troligen inte.

Du har rätt att ta bort grenar som tränger över gränsen men bara om de orsakar olägenhet för dig och efter att du uppmanat grannen att själv ta bort dem. Men det är högst oklart om det är olägenhet i lagens mening att det faller barr från en tall på hösten på ditt tak. Inte heller löses väl det problemet av att några grenar tas bort, resten av trädet står ju kvar.
 
F fac skrev:
Om det bara är lite barr som trädet släpper ner varje år så skulle jag nog bara rensa hängrännorna och låta det vara.
Men klart om det är så man måste rensa flera gånger / år så kanske trädet håller på vara dåligt så grannen kan tänkas ta ner det ?
Ser att du bett grannen kapa sin tall, vad svarade hen på det ?

Om någon gren skrapar i pappen så bör ju grannen gå med på att ta bort grenen.
Kanske är det bara någon enstaka gren som är problemet ?

Fann ett liknande ärende på lawline.
[länk]
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tallar fäller alltid barr på hösten, behöver inte vara något som helst fel på trädet.

Vilket stod där först, tallen eller garaget?
j.f.s j.f.s skrev:
Som boende i ett barrträdsområde, mest tall, så kan jag meddela att det kan bli mycket barr. Väldigt mycket :crysmile:

Jag har rensat hängrännor några gånger under hösten här och har två stora tallar själv på gården som står nära huset. Mycket barr blåser av på taket och gräsmattan har varit helt gul av barr. Som vi krattat upp. Igen och igen.
Jag tror inte det kommer hjälpa att kapa grenarna som hänger över då vi får in barr från tallar som står 10-15 meter bort också.


Det är som det är. Träd fäller löv, barr, frön och i vissa fall kvistar.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tallar fäller alltid barr på hösten, behöver inte vara något som helst fel på trädet.

Vilket stod där först, tallen eller garaget?
Tack för svaren. Lawline länken är informativ. Garaget är från 65, och gissningsvis är tallen något liknande. Kan dock vara äldre då grannhuset är från 50 talet.

Jag har bott här i snart 20 år, men de senaste 5 åren har jag "börjat reta mig" efter att jag var tvungen att byta pappen (Normal åldring), och märker att livlängden på pappen kommer att begränsas av det stora nedfallet av barr. Dessutom ökat underhåll av tak och rännor. Olägenhet..?? Enligt mig ja..
Alla träd som hänger över byggnader, förkortat livlängden på tätskiken. Står de bar några meter bort, så är det inte ens i närheten samma mängd nedfall

Jag tror jag har fått svar och till syvens och sist så handlar det om en rättsal skulle tycka ,det jag anser som en olägenhet, skulle hålla med...En rättsal vill jag dock undvika.
..Eller om jag tycker det är värt "grannsämjan" att ens trycka på...
Livet är mycket enklare med en granne man kommer överens med!
Får försöka "deala med något"
 
Du kan ta ner den del av tallen som hänger över din tomt. Börja med att ge grannen några veckor på sig att göra det, sen är det fritt fram.

Sen hjälper det ju inte barren från de delar som är på grannens sida.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Erbjud dig att ta dit och betala för en arborist som tittar på trädet och sågar ner de grenar som hänger in över din tomt, att allt du begär tillbaka är att hen går med på det.
 
Jag håller efter de träd som i tomtgränsen växer in över grannens tomt. Det blir lite grenar då och då. En av grannarna låter sina träd växa hejvilt trots påpekande så där kapar jag i tomtgränsen med diverse verktyg (grensax 5 meter lång t.ex.) de grenar som växer över då de är av den sort som skräpar ner ganska mycket på ett lusthus vi har i hörnet av tomten. Helt okomplicerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.