Ska isolera en friggebod med 95mm i väggarna och 120mm i taket. Friggan skall hålla ca 15 grader när den inte används och värmas upp till ca 20 grader nån gång i månaden. Bör jag använda diffussionsspärr eller inte. Har hört att det inte behövs om det inte är över 200mm isolering.
 
Mats-S
H Henrikjosse skrev:
Bör jag använda diffussionsspärr
Mitt råd är, är man osäker om fuktspärr ... INGEN PLAST INGEN PLAST!
Sätt på vanlig asfaltspapp som andas, kan ALDRIG bli fel. Då kan fukten gå åt bägge hållen, finns ingen risk för att du får en felaktig fuktspärr.
Finns hur många skräckexempel som helst på felaktiga fuktspärrar som totalförstört hus. Visst, kanske blir några hundra kronor extra per år i uppvärmning ... men du slipper risken att bygga om friggeboden :worried:
 
H Henrikjosse skrev:
Ska isolera en friggebod med 95mm i väggarna och 120mm i taket. Friggan skall hålla ca 15 grader när den inte används och värmas upp till ca 20 grader nån gång i månaden. Bör jag använda diffussionsspärr eller inte. Har hört att det inte behövs om det inte är över 200mm isolering.
Om det ska vara varmare inne i friggeboden än utanför måste du förhindra att den varmare inneluften kan strömma ut i den kallare isoleringen, annars kommer du att få kondens i isoleringen.

Det finns i princip två sätt att göra detta: antingen har du något system med fläktar som genererar ett permanent undertryck inne i byggnaden, eller så stoppar du luften mekaniskt. Det enklaste och billigaste är vanlig byggplast på den varma sidan av väggen.
 
Med relativt lite isolering och inget i byggnaden som tillför fukt så skulle jag strunta i diffspärr. Utan diffspärr är det enklare att kallställa huset den dagen man vill det.
 
A andersmc skrev:
Om det ska vara varmare inne i friggeboden än utanför måste du förhindra att den varmare inneluften kan strömma ut i den kallare isoleringen, annars kommer du att få kondens i isoleringen.
För att det ska bli kondens måste den absoluta fuktigheten vara högre än i den kallare luften utanför. Det blir den inte i ett tomt hus som bara används någon gång i månaden.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Jag håller på och isolerar en liten snickarverkstad, kommer vara ca 8-10 grader på vintern. Kör med vindduk men inte plast.
 
Så fort det är en temperaturskillnad så kan det uppstå kondens. Om man inte vill ha det varmare inne i friggeboden än utanför är det onödigt att isolera den.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag håller på och isolerar en liten snickarverkstad, kommer vara ca 8-10 grader på vintern. Kör med vindduk men inte plast.
Du gör naturligtvis precis vad du vill med dina egna byggnader. Men ditt svar blir mer intressant om du också berättar varför du gör på detta viset.
 
A andersmc skrev:
Så fort det är en temperaturskillnad så kan det uppstå kondens. Om man inte vill ha det varmare inne i friggeboden än utanför är det onödigt att isolera den.
Om du tar luft utifrån, värmer den till rumstemperatur och kyler ner den igen till utetemperatur så blir det ingen kondens.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Du gör naturligtvis precis vad du vill med dina egna byggnader. Men ditt svar blir mer intressant om du också berättar varför du gör på detta viset.
A andersmc skrev:
Du gör naturligtvis precis vad du vill med dina egna byggnader. Men ditt svar blir mer intressant om du också berättar varför du gör på detta viset.
Absolut. Dels är det relativt lite isolering, så ev fukt bör kunna vädras ur väggen, dels tillförs minimalt med fukt då det inte kommer användas så flitigt utan mest vara ett ställe att förvara saker frostfritt, och dels kommer jag inte ha så hög temp att diffen mellan inne och ute blir så stor.
 
useless useless skrev:
Om du tar luft utifrån, värmer den till rumstemperatur och kyler ner den igen till utetemperatur så blir det ingen kondens.
Jo, så skulle man naturligtvis kunna bygga. Ett helt tätt hus där inget hygroskopiskt material är i kontakt med luften inne i huset och där människor aldrig någonsin går in. Sedan fyller man huset med luft utifrån och värmer upp den. Så fort temperaturen sjunker utanför huset byter man ut den befintliga luften inne i huset och ersätter den med ny luft utifrån, som återigen värms upp. På det sättet hade man undvikit kondens.
 
Det jag menade är att luften inte blir fuktig av sig själv. I ett hus som används väldigt sporadiskt kommer inte luften innehålla mer vattenånga än luften utanför, så risken att det blir någon kondens är minimal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.