Har planer på att höja innertaket i garaget för att få plats med en golfsimulator. :cool: Behöver råd och tips för att se om detta är möjligt ungefär så som jag tänkt mig.

Tanken är att 3 av 8 takstolar måste modifieras för att kunna höja innertaket ungefär 40-50 cm och få en tillräcklig stor golvyta med högre takhöjd.

Har inte gjort några grundliga mätningar eller skisser ännu utan endast kastat ihop det jag tänkt mig innan jag går vidare.

Takstolarna som de ser ut nu och hur de skulle kunna se ut efteråt.
Handritad skiss visar ett garagetak före och efter höjning, med mått och modifierad takstolskonstruktion.

Skiss över garaget i dagsläget med takstolarnas placering. En bärande vägg finns vid takstol nr 3.
Handritad skiss av ett garage med mått och placering av takstolar, markerad bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En snabbskiss av det jag vill få till, dvs högre takhöjd med snedtak på en längd av ungefär 4 m som då sitter mellan takstol 3 och 7.
Handritad skiss av garage med takstolar, planerad förändring för högre innertak markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas någon med erfarenhet kan komma med input på detta projekt. Garaget är 7,7m x 4,3 m långt. Taket har tegelpannor, lutningen ej mätt ännu. Ligger i Uppsala så viss risk för snö finns på vintrarna.

Hoppas på positiva svar så man snart kan svinga loss! :D
 
Det är möjligt att göra om du följer mina idéer. Hoppas att någon kan bekräfta.
Hanbjälken som du skall ta bort är till för att dra ihop väggarna när taklasten vill trycka isär väggarna. Tar man bort den kommer taket att sjunka och väggarna luta utåt. Ritat i iPhone. Det gråa är snö.
Enkel ritning av takstol med förstärkningar vid hanbjälken och snötyngd taksparrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du takstolar som du ritat så håller inte original sparrarna/överarmarna utan de knäcks.
Enkel ritning av hustak med orange markeringar för stöd och gråa streck för snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du måste därför tredubbla sparrarna med en regel på varje sida av takstolen i samma dimension. Eller en till sparre under befintlig sparre. Och en kraftig hanbjälke fast högre upp.

Enkel ritning av en takkonstruktion som visar takstolar, hammarband och hanbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss på takstol för hus med förstärkta knutar och diagonalstag.
Det första du skall göra är att förstärka hammarbandet för att avlasta till de andra takstolarna se bild innan du modifierar en takstol i taget inte alla på en gång för då kan taket passa på att sätta sig och tacka för sig.
Handritad skiss av en husstomme med markerad hanbjälke och takstolar, anvisningarna visar byggförstärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan förstärks och byggs en takstol i taget om. När det inte är snö.
Handritad skiss av en takkonstruktion med markerad hanbjälke och takstolar, ritad i neongrönt och rosa på brunt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir starkare om du kan bygga saxtakstolar. Då behöver du inte förstärka sparrarna utan bara bygga om hanbjälken till dubbel styrka. Och fästa nya diagonaler.
Men du måste ändå förstärka hammarbandet för att avlasta till de andra takstolarna.
Enkel ritning av en takkonstruktion med markerade snölast och förstärkningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över takstol med markerade förstärkningspunkter och strukturella förändringar, ritat i enkel 2D-stil.

Skarvarna vid gröna pilar måste vara jättestarka.
 
Redigerat:
Hej Golfalot. Jag täckte görs något liknande i mitt garage för att kunna ha driving range där.
Fick du någon ordning på ditt projekt?
Hans
 
Garageinteriör med förstärkta takstolar, stängd garageport och organiserade verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett garage med vitmålad takkonstruktion, ett grönt golv och en stängd garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat garageinteriör med förstärkta takstolar och verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett garage med vit paneltak, svarta och vita draperier på väggarna och grönt konstgräs på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej! Ja jag löste det enligt mina ursprungsskisser ungefär. Jag förstärkte dock alla de modifierade takstolarna dubbelt med en exakt kopia i samma dimension mot varje takstol. Gjorde inget åt hammarbandet. Fick hjälp och vi kom fram till att den bärande väggen håller ihop tillräckligt vid den punkten. Är ett ganska litet garage med låg belastning på taket. Har kört ett par år och det fungerar kanon.
 
  • Gilla
marbod-1 och 6 till
  • Laddar…
Stiligt! Tack för bra idéer
 
G golfalot skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]

Hej! Ja jag löste det enligt mina ursprungsskisser ungefär. Jag förstärkte dock alla de modifierade takstolarna dubbelt med en exakt kopia i samma dimension mot varje takstol. Gjorde inget åt hammarbandet. Fick hjälp och vi kom fram till att den bärande väggen håller ihop tillräckligt vid den punkten. Är ett ganska litet garage med låg belastning på taket. Har kört ett par år och det fungerar kanon.
Snyggt..! Vad använder du för slagduk?
 
Ok. Hur tycker du att bilden är på den? Och vilken projektor använder du/skulle du rekommendera?
 
  • Gilla
Birger Jarl
  • Laddar…
G golfalot skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]

Hej! Ja jag löste det enligt mina ursprungsskisser ungefär. Jag förstärkte dock alla de modifierade takstolarna dubbelt med en exakt kopia i samma dimension mot varje takstol. Gjorde inget åt hammarbandet. Fick hjälp och vi kom fram till att den bärande väggen håller ihop tillräckligt vid den punkten. Är ett ganska litet garage med låg belastning på taket. Har kört ett par år och det fungerar kanon.
Hej. Du har inga bilder på takstolarna innan du satte innertaket? ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.