nino nino skrev:
Där jag bor kan jag hämta en vitvara, ta det på faktura och betala 14dagar efter jag fått den.
Skulle det krisa ordentligt så kan man ju handla på nätet och ta det på Klarna eller Svea.

Med det menar jag inte att man ska handla allt på kredit men att det kanske är onödigt att ha 20-50000 I cash bara för att kunna köpa en ny frys imorgon, det kan man alltid (oftast) lösa på något vis
Visst, faktura utan någon dold avgift kan funka. Men helt värdelöst om man inte kan betala omgående och ha det klart.
Kylskåp köper man ju inte på klarna eller svea. Då har man för dålig koll tycker jag om man bor i hus.
30 snabblösta pengar tycker jag kan vara lagom, dvs jag ska kunna gå ner till bankomaten och plocka sedlarna eller betala det där kylskåpet med att bara föra över pengarna från buffertkonto till kortet.

Att ha sin buffert/krispengar i någon form av risk är ett big no no hos mig iallafall, kapsejsar marknaden så försvinner ju bufferten du ska ha till just akuta saker, kylskåp, bil eller dylikt.

Det är åtminstone värt för mig att ha det på ett nollkonto.
 
T
R Rkarlsson skrev:
Visst, faktura utan någon dold avgift kan funka. Men helt värdelöst om man inte kan betala omgående och ha det klart.
Kylskåp köper man ju inte på klarna eller svea. Då har man för dålig koll tycker jag om man bor i hus.
30 snabblösta pengar tycker jag kan vara lagom, dvs jag ska kunna gå ner till bankomaten och plocka sedlarna eller betala det där kylskåpet med att bara föra över pengarna från buffertkonto till kortet.

Att ha sin buffert/krispengar i någon form av risk är ett big no no hos mig iallafall, kapsejsar marknaden så försvinner ju bufferten du ska ha till just akuta saker, kylskåp, bil eller dylikt.

Det är åtminstone värt för mig att ha det på ett nollkonto.
Jag köpte visserligen inte ett kylskåp, men lite gymutrustning igår. Mindre än tio klick totalt, behövde inte ens mata in adressen. Levererades till garaget samma eftermiddag. Givetvis med hjälp av Klarna.

Jag bor ju i hus, så nu är jag lite nyfiken på varför jag skulle ha dålig koll?

(Givetvis loggar jag in någon gång i veckan på Klarna och klickar i att de ska dra alla utestående fakturor från mitt lönekonto på förfallodagen.)
 
R Rkarlsson skrev:
30 snabblösta pengar tycker jag kan vara lagom, dvs jag ska kunna gå ner till bankomaten och plocka sedlarna eller betala det där kylskåpet med att bara föra över pengarna från buffertkonto till kortet.
Det räcker väl att ha ett kreditkort med en kredit på säg 35 000:- så har du pengar direkt om du behöver det akut och köpa ett kylskåp eller något annat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
Men det blir väl ett lån,och ingen buffert:thinking:
 
Jag tolkade Rkarlssons inlägg som att enda bufferten som duger är pengar i madrassen som man direkt har åtkomst till. Tar det en stund att sälja fonder eller fixa pengar från någon annan buffert så har man pengarna direkt om man har ett kreditkort och sen har man upp till 45 dagar att frigöra sin buffert
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
1 års utgifter minus garanterad inkomst så som tex uppsägningstid, a-kassa och inkomst försäkring. Det är vad vi har i buffert.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
sunnis
Handyman 1 skrev:
Men det blir väl ett lån,och ingen buffert:thinking:
Ja, det är väl bara att betala tillbaka räntefritt efter 40-60 dagar eller vad som brukar vara standard eller betala tillbaka delvis med lite ränta om det är skulder kvar.

Själv har jag 150 på buffertkontot, men funderar starkt på att föra över detta till sparhögen och öka kreditgränsen på kortet. Sen har ju sambon pengar också.

Dumt att ha massa pengar som inte "jobbar", de där kylskåpet är ju betalt efter några år med avkastning på den summan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det blandas mellan buffert och hur man betalar. Om jag betalar kontant, med kort, faktura är bara hur köpet genomförs.
Alla formerna kan belasta en buffert.
 
sunnis sunnis skrev:
Dumt att ha massa pengar som inte "jobbar", de där kylskåpet är ju betalt efter några år med avkastning på den summan.
Sällan kylskåp kostar 150000. Du måste jämföra med summan för ett kylskåp.
 
Buffert... låter så tråkigt:rolleyes:
Jag tar allt på kreditkortet :p
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Känns lite som en kukmätartråd på flashback. Jag har 22 miljoner på ett sparkonto till en minusränta.
 
  • Gilla
Fredrik7865
  • Laddar…
G
1,5 milj sparkontot med relativt kass ränta
 
Jag har hygglig lön, tjänstebil och fri telefon. Ändå har jag ingen stor buffert. Sätter av 5000 kr i månaden. Men så fort det börjar närma sig 200 k så dyker alla möjliga konstiga projekt upp i huvudet. Sen försvinner det mesta igen. Jag har dålig karaktär och är medveten om det.
 
  • Gilla
  • Haha
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Buffert... låter så tråkigt:rolleyes:
Jag tar allt på kreditkortet :p
Fungerar väl bra att göra och inget fel i det, använder det frekvent.;)
Så länge pengarna rullar in är det bara ett betalningssätt som ska betalas in x-tid senare.
Om det sedan definieras som buffert eller inte man kan diskutera.
Buffert är kanske bättre att ha om det oförutsedda händer, pengarna kanske inte rullar in och man vet inte vad som händer framöver, dvs man kanske köper sig tid för att hitta en lösning, kanske frigöra annat sparande. Eller undvika att man lånar pengar som sedan visar sig vara svårt att betala tillbaka.
Det är mycket psykologi också och lite av Göran Perssons uttryck "den som är satt i skuld....", dvs kan du avgöra helt själv ellet blir du beroende av långivare?
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fungerar väl bra att göra och inget fel i det, använder det frekvent.;)
Så länge pengarna rullar in är det bara ett betalningssätt som ska betalas in x-tid senare.
Om det sedan definieras som buffert eller inte man kan diskutera.
Buffert är kanske bättre att ha om det oförutsedda händer, pengarna kanske inte rullar in och man vet inte vad som händer framöver, dvs man kanske köper sig tid för att hitta en lösning, kanske frigöra annat sparande. Eller undvika att man lånar pengar som sedan visar sig vara svårt att betala tillbaka.
Det är mycket psykologi också och lite av Göran Perssons uttryck "den som är satt i skuld....", dvs kan du avgöra helt själv ellet blir du beroende av långivare?
Jag betalar ju såklart räkningen innan det blir ränta... Och visst har jag ett par hundringar tillgängliga om så skulle behövas. Men kallar det inte för buffert, mer nöjeskonto:rofl:
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.