Jag får snart tillträde till vårt nyinförskaffade fritidshus som är från Västkuststugan och byggt 1973. Det är lite mörkt i storstugan så vi hade först tänkt att vitlasera taket. Sedan slog det mig att det vore ännu trevligare att lyfta taket till nock. Jag väntar på tillträde så jag kan inte kolla på vinden hur takstolarna ser ut. Kanske finns det några här som är bekanta med Västkuststugan och som har koll på konstruktionen? Jag vill också rådfråga forumexpertisen om det alls verkar vettigt. Som ni ser på bilden utifrån är det ingen stor höjd på yttertaket. Är det orimligt stor insats för liten nytta? Självklart är värdet subjektivt, men hur verkar det i Dina ögon?

Jag skulle inte göra jobbet själv utan leja ut det. Innertaket är cirka 6x4 meter. Om någon skulle vilja killgissa ett kostnadsestimat så lyssnar jag gärna.

Interiör av fritidshus med mörkt träpaneltak, möblerat vardagsrum och utsikt mot skog genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Storstuga i fritidshus med träpaneltak, murad spis och rustik träinredning med utsikt genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat fritidshus från Västkuststugan i skogsmiljö med lågt yttertak och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjejgissar på fackverkstakstolar eller saxtakstolar. Vanliga i fritidshus under 60 och 70tal. Såvida du inte byter dem, får du alltså synliga takstolar om du bryter upp taket.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
Inte så mycket höjd att vinna. Stugan är redan nu ombyggd. Blir dyrt, spara pengarna till du blir sugen på en total ombyggnad
 
Tittade lite mer nogrannt. Taket är ju välvt. Det går med största sannolikhet i linje med saxtakstol. Såvida du inte byter till limträbalk (dyrt och rätt svårt), får du inte upp takhöjden ytterligare. Tänk också på att det måste finnas utrymme för isolering. Satsa på att måla innertaket ljust, det känns förhoppningsvis mindre instängt.
 
Taket ser lackat ut, då får du måla annars skulle jag laserat, furdetaljer runt dörrar och fönster skulle jag också måla. Golvet skulle jag slipa och vitvaxa. Tror att du får en stor förbättring då
 
Karlia
Trevlig liten stuga. Jag säger som övriga, måla taket vitt så kommer det kännas mindre instängt. För lite att vinna på att höja taket.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack alla för era synpunkter! Jag lägger ned idén om att höja taket. Jag håller med om att taket ser lackat ut. På ABC Färgekonomi rekommenderade de slipning för att rugga upp ytan och sedan Herdins lasyr Tak och Panel. Verkar det vettigt?

Bra idé av @Dr Jumping Jack att måla furudetaljerna.

Golvet slipades av förra ägarna när de flyttade in för 15 år sedan men har inte en skråma. Våra små barn lär skada golvet. Visserligen är jag inte helt förtjust i den gula nyansen, men det är bättre att vänta några år med behandling av det tänker jag.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Viktigast är nog om det finns fett efter matlagning eller os efter många års brasa. Ta lite diskmedel på en trasa och känn efter. Annars behövs nog minimalt med underarbete just på taket. Tänk på att en lasyr ofta inte täcker helt (vet inte hur täckande Hedins är) så det gula kommer att lysa igenom så målar du med vitt så blir det en beige färg. Du kommer att få måla minst 2 ggr kanske 3. Kan bli mycket snyggt. Vill du ha ett vitt tak måste du nog välja en täckande färg och inte en lasyr.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
PeterFalun
sätt i 2 fasta takfönster
 
Om det var mitt tak, så skulle jag välja att måla med täckande vit panellack snarare än lasyr. Gärna en halvmatt eller matt variant. Anledningen: trägolvet är jättefint men av ett annat träslag och dimension än taket. Förutom att rummet nu känns mörkt och taket lågt, ger det också ett rörigt intryck med flera olika sorters trä samtidigt.

Tak brukar bli lite flottiga, så kan vara poäng med målartvätt innan. Kan behöva kvistlack också för att undvika gula fläckar med tiden. Använd häftgrund, så slipper du slipa (jobbigt, tar tid..).

Men.. ditt tak och ditt val. Även en icke-täckande lack eller läste blir ett lyft.
 
Håller helt med En apelsin men panellack brukar inte behöva kvistlack innan du målar.
 
O osja skrev:
Jag får snart tillträde till vårt nyinförskaffade fritidshus som är från Västkuststugan och byggt 1973. Det är lite mörkt i storstugan så vi hade först tänkt att vitlasera taket. Sedan slog det mig att det vore ännu trevligare att lyfta taket till nock. Jag väntar på tillträde så jag kan inte kolla på vinden hur takstolarna ser ut. Kanske finns det några här som är bekanta med Västkuststugan och som har koll på konstruktionen? Jag vill också rådfråga forumexpertisen om det alls verkar vettigt. Som ni ser på bilden utifrån är det ingen stor höjd på yttertaket. Är det orimligt stor insats för liten nytta? Självklart är värdet subjektivt, men hur verkar det i Dina ögon?

Jag skulle inte göra jobbet själv utan leja ut det. Innertaket är cirka 6x4 meter. Om någon skulle vilja killgissa ett kostnadsestimat så lyssnar jag gärna.

[bild] [bild] [bild]

Hej! Är eran västkuststuga utbyggd? Vi har en stuga som är precis likadan men där ni har soffan har vi i dagsläget vår terrass. Ytterväggen går alltså till höger om eran tv. Jag står i starten med att börja bygga ut, men har hela tiden haft i tanken att jag måste sätta en balk rätt över just för saxtakstolarnas skull. Men detta gör mig lite halvt förvirrad att ni inte behöver det. Ska i dagarna öppna upp taket till terrassen och kolla närmare på hur det ser ut, men hade varit kanon om du har koll på om det är en utbyggnad, det välvda taket ni har är utanför på vår terrass.
Hälsningar Conny
 
H Hansson89 skrev:
Är eran västkuststuga utbyggd? Vi har en stuga som är precis likadan men där ni har soffan har vi i dagsläget vår terrass. Ytterväggen går alltså till höger om eran tv. Jag står i starten med att börja bygga ut, men har hela tiden haft i tanken att jag måste sätta en balk rätt över just för saxtakstolarnas skull. Men detta gör mig lite halvt förvirrad att ni inte behöver det. Ska i dagarna öppna upp taket till terrassen och kolla närmare på hur det ser ut, men hade varit kanon om du har koll på om det är en utbyggnad, det välvda taket ni har är utanför på vår terrass.
Hej Conny,

Vad intressant! Nu har jag haft huset lite längre och tittat inuti de flesta väggar, golv och tak. Precis som du skriver är mitt hus utbyggt och inuti ytterväggen vid det välvda taket hittade jag stolparna till terrassen som nu används som reglar för väggen. Vid den lilla väggstumpen till höger om teven går det en jättestor limträbalk på vinden som de har trätt igenom takstolarna. Balken tar slut vid teven och sedan sitter det en till limträbalk lite närmare ytterväggen, men denna sitter invändigt. Den fortsätter bort till ytterväggen långt bakom teven. En byggnadsingenjör jag pratade med tyckte att hela konstruktionen var mycket märklig, men ändock funktionsduglig.

Har du alltså tänkt bygga in din altan? Du måste se till att takstolarna får något stadigt att vila på.

Det vore superintressant att få se några bilder och/eller ritningar över hur din stuga ser ut. Min är utbyggd en knapp meter bortanför teven där sovrum finns (märkligt lite alltså). Huset är dessutom byggt i vinkel, jag är inte säker på om det var så i original eller om även det är en utbyggnad.
 
Vi har en västkuststuga, byggd på 70 talet, osäker på exakt när. Vi har kvar den indragna terassen. Men vi har nyligen byggt ut. Förlängt åt det håll som jag tror din bild visar. Vi har då gjort utbyggnaden så att den har den totala bredden inkl. terassbredden, 30 kvm extra. Håller precis nu på med invändig målning av utbyggnaden.
 
Vi ville behålla den indragna terassen, för vi tycker det är en del av stugans "personlighet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.