Har letat, men hittar ingen tråd om det. Är det någon som installerat nån typ av luftkonditionering och kan dela med sig av erfarenheter mm.

:)

/Jonte
 
Också intresserad! Skulle ju vara skönt med lite svalka när man lägger sig.

Nån som provat nån sån där 4000 kronors fristående som man kan köpa på Rusta eller Bauhaus?
 
Skaffa ingen där inte inne och utedelen är separerade!

Min snåle chef hyrde in några sådana "allt i ett" och satte in på kontoret, en fläkt hade haft samma funktion som dessa!
 
TN skrev:
Skaffa ingen där inte inne och utedelen är separerade!

Min snåle chef hyrde in några sådana "allt i ett" och satte in på kontoret, en fläkt hade haft samma funktion som dessa!
Så långt är jag med. Det kanske räcker med att veta det... ;)
 
Har varit med om det också men vi kom på efter ett par svettiga dagar på kontoret att man måste manuellt tömma en behållare som fyllts med vatten.

//anders
 
TN skrev:
Skaffa ingen där inte inne och utedelen är separerade!

Min snåle chef hyrde in några sådana "allt i ett" och satte in på kontoret, en fläkt hade haft samma funktion som dessa!
Vad gjorde han med varmluften då? Ser man bara till att varmluften inte blåser ut i det rum man försöker kyla (eller kan smita tillbaka dit in) fungerar allt-i-ett-kylarna också. Bäst är ju att släppa ut värmen på utsidan av huset.
 
En något billigare variant när det gäller att kunna sova är att installera en takfläkt. Jula sålde ut sådana för 300 kr nu. Trots 27-28 grader i sovrummet så är det inga problem att sova med fläkten på lägsta varvtal. Gissningsvis så för den inte heller mer liv jämfört med en luftkonditioneringsanläggning.
 
När ni ändå bygger....bygg in takfönster i sovrummet.
Helt fantastiskt att öppna varma nätter; svala vindar sveper ner över sängen.
Dessutom verkar inte myggjävlarna hitta upp så högt.
Vi har i princip öppet jämt i taket nu, det svalkar fint och man slipper myggnät framför fönstren.

Till det kan jag rekommendera en motor, rätt fint att knappa på fjärrkontrollen istf att gå upp och rycka i nån pinne för att nå upp.  :)

Ta en regndetektor också som stänger om det börjar regna. Och en gardin om det är för ljust.

Det känns inte alls som om man behöver någon AC. Är huset stängt på dagen kan det vara 30 grader varmt inne. Efter korsdrag plus öppna takfönster är det utetemperatur på ca 20 minuter. Vi får väl se hur kul det blir när det blir 30 grader ute också - men lyckligtvis är det aldrig så varmt på nätterna. Kan tillägga att vi har 4 st av Velux största takfönster. 2 i vardagsrummet, ett i sovrummet och ett i övre badrummet.
 
Kurre skrev:
Har man bergvärme är kan man installera fläktradiator på inkommande rör till värmepumpen.
Sänker iofs inte temperaturen lika mycket som en riktig AC, men den enda driftskostnaden man har är fläkten och cirkulationspumpen.
Hur fungerar det om man har bergvärme och vattenburen golvärme? På nedervåningen är den ingjuten och på övervåningen ligger den under trägolvet. Har hört talas om golvkyla men hittar knappt någon info kring det. Hur effektivt blir det då värmen stiger uppåt?

Har förstått att det finns dels passiv kylning där bara cirkulationspumpen går, dels aktiv kylning där även kompressorn i värmepumpen är igång. Måste man bygga om eller går det att testa om det hjälper mot hettan?
 
Finns det värmeväxlare som man kan ändra värmeflödet? Dvs på vintern höjer man inkomande luft med utgående och på sommaren tar man ut värme ur inkomande. Går det?
 
Skulle du välja självdrag i ett nytt hus kurre?
 
Problemet är ju luftflödet. Risken är stor att du inte får tillräckligt luft utbyte i en ny kåk utan mekansik ventilation.
 
Lämnar en rapport angående kyla.
Jag installerade i våras en kylanläggning. Det blev Panasonic med splitaggregat (3 st innedelar) med en effekt på 7kW. Det har fungerat otroligt bra, bara att ställa in tempen på önskade grader (18-19) och njuta.
Har funkat mycket bra även de dagar när de varit uppåt 30 grader ute. OCH elförbrukningen har inte ökat något nämnvärt med detta!!!
Rekommenderas verkligen. :D :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.