Förra ägaren genomförde en badrumsrenovering efter en fuktskada för drygt 6 år sedan, i samband med det drogs det nya avlopps- och vattenstammar till badrum, kök och WC. Stammarna går genom betongbjälklaget mellan källaren och entreplan.

Jag tänkte roa mig i vinter med att putsa igen hålen underifrån. Ovan är det spacklat/(gjutet?) och nytt klinker i WC samt igenbyggt i kök under skåp samt isolerat med fogskum men i källartaket är det fortfarande inte avslutat.

Jag tänkte putsa igen hålet med cementbruk-A i omgångar för att sen putsa med putsbruk-C och få en jämn yta. Valet av putsbruk-C är för att det ska funka med befintlig puts i källartaket, speciellt vid partiet ovan källarfönstret där det sitter träullit.

Funkar cemenbruk-A att fylla igen eller ska jag försöka putsa med finbetong eller grovbetong, som jag misstänker blir för lös att putsa med och måste gjutas?

Bäst hade det varit så klart om de som gjorde entreprenaden göt igen hålen ordentligt ovanifrån när det var öppet, men det var före min tid.

På sista bilden ser man en mindre lagning jag gjorde för några år sen med putsbruk-C som jag fick över vid ett annat putsjobb, det funkade bra så jag tänkte avsluta med det när jag lagar de stora hålen.

Oavslutad renovering med synliga avloppsrör och kabelskydd genom hål i betongbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet hål i betong med synliga avlopps- och vattenstammar och tidigare reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olagat hål i betong med synliga rör och isolering efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsstammar genom oputsat hål i betongbjälklag nära fönster och trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otätade hål kring nya avlopps- och vattenstammar i ett betongbjälklag, delvis synlig hemmafixad lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Kör putsbruk C rakt igenom. Men de stora håligheterna får du fylla med något för bruk kryper. T ex gråsten, tegel som du huggit till eller en bit leca som passar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kör putsbruk C rakt igenom. Men de stora håligheterna får du fylla med något för bruk kryper. T ex gråsten, tegel som du huggit till eller en bit leca som passar.
Hm, fylla underifrån? Du menar trycka fast mindre bitar av tegel/leca/lättbetong, med så god passform som möjligt, i C-bruk? Man lär väl behöva stöd underifrån innan bruket brinner?
 
Claes Sörmland
E ernelli skrev:
Hm, fylla underifrån? Du menar trycka fast mindre bitar av tegel/leca/lättbetong, med så god passform som möjligt, i C-bruk? Man lär väl behöva stöd underifrån innan bruket brinner?
Vattnar du underlaget (sprejflaska) och slänger på bruket så kan du bygga ett par cm i taget utan att det ramlar ned.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Ok, efter att ha googlat lite på material så får det bli följande lösning.

Kratsa loss lös betong/puts.

Tunngrund med putsbruk-A (har en halv säck kvar från sommarens lagning/komplettering av puts på sockeln ute), torka.

Sen vattna och slå upp mur/putsbruk-C och trycka dit passande bitar av leca för att fylla igen hålen (leca torde binda bättre än lättbetong).

Sen avsluta med att putsa med samma puts och murbruk C (weber base 224).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tunngrunden är nog t o m lite överkurs i och med att det är inomhus.
 
Varför inte bara en säck gipsputs och sedan är du i princip klar? Betydligt kletigare än en cementbaserad produkt och betydligt smidigare att jobba med i tak. Lite hönsnät eller liknande i värsta fall om det är större hål som ska fyllas så det hänger kvar
 
M myrstack skrev:
Varför inte bara en säck gipsputs och sedan är du i princip klar? Betydligt kletigare än en cementbaserad produkt och betydligt smidigare att jobba med i tak. Lite hönsnät eller liknande i värsta fall om det är större hål som ska fyllas så det hänger kvar
För att jag är snål :) Nä skämt åsido, krymper inte det på samma sätt som putsbruk? När jag lagat med gipsputs brukar det sjunka ganska mycket, djupare hål måste alltid putsas i omgångar.
 
Det är både svårt att putsa tak och det en väldigt svår yta att få in ett vanligt bruk (även a eller c som du skrev) och eftersom det är betong finns det massor av bra produkter (Sika Quick, sto gm1, ardex a46, Weber ef 260) som du kan bygga upp till 5 cm per gång med och är väldigt klistiga (stoppa ändå in lite stenar i hålen där det är för djupt för att spara pengarna). Taket ser ut att vara putsat med med c-bruk så du får hålla betongen en bit ifrån färdigt yta för att göra det sista med c-bruk
 
E ernelli skrev:
För att jag är snål :) Nä skämt åsido, krymper inte det på samma sätt som putsbruk? När jag lagat med gipsputs brukar det sjunka ganska mycket, djupare hål måste alltid putsas i omgångar.
Är det verkligen gipsputs du använt innan? gipsputs sjunker inte och med lämpligt nät eller fyllnadsmaterial så gör du allt med en säck i ett svep
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tunngrunden är nog t o m lite överkurs i och med att det är inomhus.
Det är väl aldrig fel att få bra yta att få fäste i, om man nu ska mura med C-bruk?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Är det verkligen gipsputs du använt innan? gipsputs sjunker inte och med lämpligt nät eller fyllnadsmaterial så gör du allt med en säck i ett svep
När jag lagar mindre hål i puts, typ efter att ha rivit en golvsockel, så kör jag alltid med gipsputs. Mer lättarbetat än putsbruk samt torkar fortare. Hur jag än blandar så sjunker det en aning så ska man ha en slät yta blir det att putsa i omgångar.

Det här är den jag använder: https://www.se.weber/produkter-fasad-puts-och-murbruk/invandig-puts/weber-gypsum-naturgips

Men jag har fått tre förslag och har tre hål att laga, så jag kanske provar alla tre :)
 
Gipsputs sjunker inte!
Jag hade kört med det men lämnat sista millimeterarna och ta det i en andra omgång för att få fin yta.
Vattna med blomsprayflaska och kasta upp små kluttar i hålet. Blanda gipsputs så du kan svänga spackelspaden upp och ner och att det inte dallrar om du skakar spackelspaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.