Hej,

Jag har tänkt placera ett basturum i mitt garage som hänger samman med huset då jag inte har någon lämplig plats på befintlig boyta.

Jag vill ha plats för minst 4 personer och hålla nere budgeten i möjligaste mån. Det verkar vara en djungel med diverse basturum på nätet, så skulle därför uppskatta om Ni har erfarenheter att dela om bra erfarenheter från någon?

Stort tack på förhand!
 
Jag köpte ett litet Saunax på nätet och det funkar bra. Frontväggen är i glas och det är ett klart lyft jämfört med träväggar runt om. Det var inte alls svårt att bygga ihop och allt fanns med ner till minsta skruv och till och med lampa, skopa och trähink. Varje vägg och taket var två eller fyra moduler färdiga med isolering, man tryckte ihop modulerna och skruvade fast. Så här i efterhand borde jag nog behandlat lavarna på något sätt för efter fem år syns det att de använts minst en gång i veckan. Å andra sidan är det inte jättedyrt med några nya brädor. Eftersom jag inte använder det medföljande bastugolvet i trä så kan jag till och med använda det virket till lavar.

Tylö känns som vanligt alldeles för dyra även om de kanske har något högre kvalitetskänsla. Mitt basturum kostade 25 000 kr inklusive aggregat medan motsvarande Tylö kostade 50 000 kr utan aggregat. Tänk då på att min bastu är liten och bara rymmer två eller tre personer.
Jag har kompletterat med en termometer och en billig förrådslampa under lavarna. Det blir faktiskt ganska snyggt när ljuset silas genom träribborna underifrån.
 
  • Gilla
RobinGunnar
  • Laddar…
Stort tack för jättebra svar! Fullständigt enig angående Tylö. Ska kolla in samma varumärke som Du har för att se om det kan va nåt som passar hemma hos mig! Skönt att höra att monteringen var smidig också!
Ha de gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.