Hej

Fick sent på hösten tag i en massa ved (mest från lövträd som någon kapat ned i sin trädgård).
Så snabbt som möjligt kapade och klöv jag veden. Sen staplade jag det i min ved bod.
Men nu efter 2 veckor så har vitt mögel kommit redan på veden.
Blir inte förvånad. Det har nästan regnat i 2 veckor oavbrutet och det är fuktigt och jävligt.
Vad göra?

/j
 
Staffans2000
Ingenting om boden är välventilerad.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Inget skulle jag tro, det är väl rätt normalt att det möglar just nu men det löser sig till vintern/våren ifall det är lite ventilation kring veden.
 
Se till att det är korsdrag genom boden, inga täta väggar och golv, Framförallt inga travar dikt mot varandra, det ska vara min 5 cm luft mellan dom och till vägg på byggnad om det finns en, så det kan lufta bra. Det finns bara ett sätt att torka ved luft,luft och åter luft.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Och se det positiva, nu vet du varför ved ska huggas tidigt på våren, helst INNAN saven stiger.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Min ved kommer alltid från träd fällda på hösten beroende på att det är då höststormen fäller träden som jag sen får gratis om jag tar bort dom, möglar alltid men det löser sig med tiden.
 
Ha inga större förhoppningar om att du kommer kunna elda med den veden i år utan att den är svår att tända och sotar en massa. Hur är det man säger? Klyvd innnan midsommar så kan du elda med den till vintern.
 
Du glömde "omkastad 3 ggr" innan lagring.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Lite sent att påpeka nu men aldrig slänga eller ännu värre stapla nykluven färsk ved i en vedbod.
Om inte boden är extremt välventilerad med luftning via både golv och väggar (typ gallervägger) så resulterar det garanterat i att veden möglar.
Ved skall ligga utomhus o torka innan den torra veden läggs in i en vedbod.
Möjligtvis att man skyddar den för regn - men det är inte nödvändigt.
Jag låter veden ligga ute i väl ventilerade "ved-torkar" med tak i ett år innan det är dags att stuva in den i ved-boden.
Har fn 5st torkar enligt bild så det blir några kubik... :)

Nykluven ved staplad utomhus och i vedtork för torkning med skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vitmögel... Jag inser att det inte är optimalt men då det är svårt att undvika om man inte följer "reglerna".

Hur farligt är det?
Eldar med det utan att oroa mig.
Dock släpar jag inte in det brevid kaminen i stora lass.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.