Har ett enrörssystem (en enda krets, värme via jordvärmepump) i hela huset idag.
Funderar dels på att byta radiatorer när jag renoverar i rummen samt dra fram nytt tvåkretsmatning.

Kan jag bara ta bort element i ett enrörssystem och plugga avsticken (markerat med rött)?
I enrörssystemet sitter det en strypning mellan avsticken så frågan är om flödet blir tillräckligt om man förhindrar cirkulationen genom elementet. Det blir samma sak som om man stängt termostaten helt, alla termostat är dock fullt öppna i huset sedan jag köpte huset.

Radiator med termostat och anslutna rör i enrörssystem med markerade avstick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte om det blir dåligt med flöde men om det är så som du säger kunde du sätter 2 vinklar och en rörbit emellan som en bypass.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Funderat på det också.

Tyvärr så är avsticken vinklade åt lite olika håll så det blir en hel del rörslöjd för att få det att fungera. Alternativet är en flexibel anslutningsslang. Lösningen kommer vara tillfällig (ja, alla hempulare vet innebörden av begreppet tillfällig) tills jag lyckats utrota enrörssystemet helt.

Avsikten är att byta ut radiatorer mot ett tvåkretssystem allt eftersom.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Funderat på det också.

Tyvärr så är avsticken vinklade åt lite olika håll så det blir en hel del rörslöjd för att få det att fungera. Alternativet är en flexibel anslutningsslang. Lösningen kommer vara tillfällig (ja, alla hempulare vet innebörden av begreppet tillfällig) tills jag lyckats utrota enrörssystemet helt.

Avsikten är att byta ut radiatorer mot ett tvåkretssystem allt eftersom.
Flex slang skulle funka bra. En annan alternativ är att gänga ut t rör delarna och sätta 2 rak invändig klämrings kopplingar till.ex. https://www.hornbach.se/shop/VATETT...g-ganga-VA-1138/6079400/artikel-detaljer.html och en kopparrör bit emellan.
 
L lostinsweden skrev:
Flex slang skulle funka bra. En annan alternativ är att gänga ut t rör delarna och sätta 2 rak invändig klämrings kopplingar till.ex. [länk] och en kopparrör bit emellan.
Är väl enklare att ta bort grenrören montera en muff och ett skarvrör. Blir väldigt svårt att få dit en liten bit kopparrör mellan de två kopplingarna.
Skarvröret är gjort för ändamålet. https://billigtvvs.se/vvs/ror-amp-r...MIo8TG3e2l7AIVltGyCh3ucw7TEAQYASABEgKr-fD_BwE
Allt löses inte enklast med klämringskopplingar. Jag som inte ens är rörmokare, men råkar vara uppväxt med det ser att jag nog skulle kunna fixa det med helt vanliga gängade aducerade rördelar, lin och pasta.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Spara vänstra nippeln, ta bort resten till höger om den. Gänga på en muff och ett lagomt långt skarvrör. Skruva ihop, klart. Det kanske är en muff, som inte syns även till vänster i bilden, då tar du även bort den och ersätter hela paketet med ett skarvrör.
Eller helt omvänt ser jag nu :)
 
Bara så det inte blir missförstånd i det skrivna så sätter jag etiketter på bitarna.

Rörsystem med etiketterade delar A-F vid en radiator, diskussion om renovering och skarvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du menar alltså att man tar bort B,C, D, E och ersätter dem med en lämplig längd skarvrör?
Varken A eller F går att rotera så det skulle betyda att jag får kapa först nånstans runt D för att alls kunna skruva på B och E. Det är här jag blir lite skraj. När man väl sågat i kopplingarna finns ingen återvändo. Tänk om B sitter som berget i A eller nåt liknande. Rören ligger nästan kloss intill plastmattan så värma med gas är mycket svårt. Därtill svårt att få grepp om sakerna med begränsad rörelsemån.

Att sätta dit pluggar eller flexslang på/mellan C och E känns betydligt mindre riskfyllt.

Men i övrigt håller jag med dig att lyckas man sätta dit en rak rörstump mellan A och F så vore det allra snyggast och ser inte ut som en tillfällig lösning!
 
T tompaah7503 skrev:
Bara så det inte blir missförstånd i det skrivna så sätter jag etiketter på bitarna.

[bild]

Du menar alltså att man tar bort B,C, D, E och ersätter dem med en lämplig längd skarvrör?
Varken A eller F går att rotera så det skulle betyda att jag får kapa först nånstans runt D för att alls kunna skruva på B och E. Det är här jag blir lite skraj. När man väl sågat i kopplingarna finns ingen återvändo. Tänk om B sitter som berget i A eller nåt liknande. Rören ligger nästan kloss intill plastmattan så värma med gas är mycket svårt. Därtill svårt att få grepp om sakerna med begränsad rörelsemån.

Att sätta dit pluggar eller flexslang på/mellan C och E känns betydligt mindre riskfyllt.

Men i övrigt håller jag med dig att lyckas man sätta dit en rak rörstump mellan A och F så vore det allra snyggast och ser inte ut som en tillfällig lösning!
Röret lär bli betydligt mer medgörlig när elementet är borta. Du borde kunna lyfta det några cm från golvet då och därmed enkelt kunna dra isär delarna. Pröva att först dra på nippel B. Släpper den så är det bara att ta tigersågen och kapa bort C och D så du kan få isär delarna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Bara så det inte blir missförstånd i det skrivna så sätter jag etiketter på bitarna.

[bild]

Du menar alltså att man tar bort B,C, D, E och ersätter dem med en lämplig längd skarvrör?
Varken A eller F går att rotera så det skulle betyda att jag får kapa först nånstans runt D för att alls kunna skruva på B och E. Det är här jag blir lite skraj. När man väl sågat i kopplingarna finns ingen återvändo. Tänk om B sitter som berget i A eller nåt liknande. Rören ligger nästan kloss intill plastmattan så värma med gas är mycket svårt. Därtill svårt att få grepp om sakerna med begränsad rörelsemån.

Att sätta dit pluggar eller flexslang på/mellan C och E känns betydligt mindre riskfyllt.

Men i övrigt håller jag med dig att lyckas man sätta dit en rak rörstump mellan A och F så vore det allra snyggast och ser inte ut som en tillfällig lösning!
Om det skulle gå åt helvete finns det klämrings delar till järnrör så var inte rädd att prova GoCs förslag.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Bara så det inte blir missförstånd i det skrivna så sätter jag etiketter på bitarna.

[bild]

Du menar alltså att man tar bort B,C, D, E och ersätter dem med en lämplig längd skarvrör?
Varken A eller F går att rotera så det skulle betyda att jag får kapa först nånstans runt D för att alls kunna skruva på B och E. Det är här jag blir lite skraj. När man väl sågat i kopplingarna finns ingen återvändo. Tänk om B sitter som berget i A eller nåt liknande. Rören ligger nästan kloss intill plastmattan så värma med gas är mycket svårt. Därtill svårt att få grepp om sakerna med begränsad rörelsemån.

Att sätta dit pluggar eller flexslang på/mellan C och E känns betydligt mindre riskfyllt.

Men i övrigt håller jag med dig att lyckas man sätta dit en rak rörstump mellan A och F så vore det allra snyggast och ser inte ut som en tillfällig lösning!
Finns ingen anledning att du gör annat än sätter proppar där du markerat med de röda strecken. Om du vill göra tankeexperiment kan du tex börja med att effekten minskar pga att du tar bort element och då kan även totalflödet gå ner dessutom utan minskad temperatur vidare till de övriga.

Speciellt som du gör det pga en avveckling vore det oerhört mycket onödigt rörmokeri att börja koppla förbi eller ta bort delarna på stammen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Som sagt att plugga ledningarna som går till elementet är samma sak som att stänga vredet på elementet, det påverkar INTE värmen i dom andra elementen. Vore det så skulle värmen i dom även påverkas om du stängen av elementet med vredet.
Ps
Möjligen kan dom efterföljande elementen bli liite varmare då det vatten som skulle kylts av för att sedan blandas ut med vattnet som passerar i bypasen uteblir.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ja det blev ju genast enklare då.
Så här startar man en fredag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.