Mitt hus är pålat, däremot inte min altan. Den sjunker lite med tiden. Delen som är fästad i huset sjunker förståss inget, men delen längst bort sjunker ojämt på olika ställen. Har en gång brutit upp golvet och pallat under. Det är omständigt och besvärligt. Förslag på bättre lösning.
 
Någon form av stolpskor med justerskruv ?

Olika modeller av justerbara stolpskor för byggprojekt på en sökmotorannons och bildresultatsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur får jag fast dem i mina gamla fasta?
 
E Elde skrev:
Hur får jag fast dem i mina gamla fasta?
Lite beroende på typ, men i princip :
Håll emot med domkraft.
Såga av och ta bort en bit.
Sätt in stolpskon på plats.
Justera höjden.
Fortsätt till nästa stolpe.
 
Det beror på hur de plintar du har idag ser ut.
 
Det är stolpskor ingjutna i betong, pappersrör. Huset är pålat men inte altanen. Altanen är 6x3,30 meter, träbjälklag. Altanen sjunker också ojämnt. I ytterkantens långsida sjunker den mest i mitten. Överdrivet kan jag kalla det Uform. Jag funderar på att ha en lång balk under altanbjälklaget för att åtminstone få den att sjunka jämnt i ytterkant. Frågan är då vilket material jag ska välja i den balken?
 
Tomture61
Lite frågor innan du åker och köper en järnbalk .
Är hus / altan nybyggt , är marken under altan ditforslad eller fanns den där när huset byggdes ?
Vet du hur djupt plintarna går ?
 
Hus byggt 1978. Altan byggt 1982. Marken under delvis grusad. 6x3,3 m. Osäker på plintdjup, skulle gissa på 1m. Jag vill väl främst ha långsidan på 6m rak. Planerar sätta glas skjutpartier. Blir ju inte bra om det sjunker ojämt.
 
Tomture61
Går det att förlänga plintar som sjunkit ?
Om du ökar på lasten på plintar som är ok i höjd så är det mycket troligt att hela altanen sjunker ned i framkant .
 
Jo jag har pallat under flera omgångar genom åren. Det jag i framtiden vill slippa är ojämn sänkning. Varje plint sjunker olika och varje plint drar ner golvbjälklaget i motsvarande grad, dvs ojämnt. Särskilt viktigt när jag vill sätta glaspartier.
 
Påla den åxå så slipper dom nya glasen spricka
 
Troligtvis är det bara plintar rakt ner och dom har ingen yta att stå på, det gäller att få till en form av platta med storlek på för att flyta på underlaget. Prova med att lägga ut 300x300mm betongplattor på marken som jämnas av och ställ plint eller virke 100X100 under mellan platta och bärreglar. Det går även att gjuta en krage 400x400 mm eller större med att ankra/borra armeringsjärn in i plinten. Det förutsätter att du kommer åt nuvarande plintar. Mycket jobb blir det, men bättre det än att allt sjunker för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.