Har en hydrofor (bilden) som sjunker i tryck vid användning. Går ned till 3.5, slår sen till och stiger till 4.5. Sjunker sen igen till 3.5. Vattenstrålarna följer ju då samma mönster. Hur får jag rätsida på detta? Behöver jag trycka i mer luft? Tappa ur vatten?
 
  • En hydrofortank med tryckmätare i ett källarrum omgiven av isolering och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten etikett på hydrofor med texten "Gävle Galvan AB" och tekniska specifikationer, visar tecken på åldrande och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen startar och stoppar med hjälp av en tryckvakt. I ditt fall är den inställd på att starta vid 3.5 bar och stanna vid 4.5 bar. Att trycket varierar är helt normalt.

Upplever man att det är stor skillnad i flöde mellan start och stopptrycket kan man justera det. Beroende på förutsättningarna kan man även byta pump eller montera en hydrofor till. Ett för litet spann mellan start och stopptryck kan medföra att pumpen får starta väldigt ofta, något som sliter på pumpen i onödan.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Aha. Ok. Upplever dock att den startar/stannar mer än tidigare men det kanske bara är inbillning.
Hur justerar man flödet?
 
SaraKJe SaraKJe skrev:
Aha. Ok. Upplever dock att den startar/stannar mer än tidigare men det kanske bara är inbillning.
Hur justerar man flödet?
Startar pumpen väldigt ofta kan man behöva fylla på luft i hydroforen. Det ska vara 2/3 vatten. Öppnar du kranarna till synglaset på bilden kan du se vattennivån. Det är inte helt ovanligt att de fastnar i antingen öppet eller stängt läge. Ändrar sig vattennivån i samband med att trycket ändras är kranarna öppna. Antingen kan man fylla på mer luft med en kompressor eller tömma hydroforen helt och fylla på med nytt vatten, då brukar det bli lagom mängd luft. För att få ett högre flöde måste du öka trycket.
 
Nu har jag försökt fylla på luft men verkar snarare som att jag tömde luft. Kom ut vatten genom ventilen. Och när jag nu sätter på en kran sjunker den i tryck direkt för att sen öka igen. Tänker då att jag kanske ska tömma den på vatten men förstår inte riktigt vart det är jag gör det.
 
  • Tryckkärl med manometer och ventiler i en källare som används för vattentryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av pumpen. Töm ur vatten tills det är 2/3 vatten kvar i hydroforen. Vilken kran som helst duger. Fyll på luft tills du fått samma tryck i hydroforen som när pumpen slår av. Om luften försvinner efter hand så läcker den luft. Ventilen kan vara orsak. Är det för mycket och för lite vatten så släpper du ut luft via luftventilen när pumpen går tills rätt vattennivå erhålls. Fyll på luft tills rätt tryck uppnås.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Stäng av pumpen. Töm ur vatten tills det är 2/3 vatten kvar i hydroforen. Vilken kran som helst duger. Fyll på luft tills du fått samma tryck i hydroforen som när pumpen slår av. Om luften försvinner efter hand så läcker den luft. Ventilen kan vara orsak. Är det för mycket och för lite vatten så släpper du ut luft via luftventilen när pumpen går tills rätt vattennivå erhålls. Fyll på luft tills rätt tryck uppnås.
Jag kan inte se vatten i "synglaset" så vet inte riktigt när 2/3 är nådd.
 
Då är det lite klurigare. Vet du varför synglaset är avstängd. Har den kloggat igen? Är ventilerna stängda så lär det vara svårt att få dom att fungera igen utan att byta ut dom. Man kan göra det oldschool genom att ta loss pluggen upptill, men då får man tappa allt på tryck innan. Sedan mäta med en stav hur mycket det är i. När rätt vattenmängd är uppnådd så skruvar man tillbaka pluggen och ser till att den är tät. Täta med pasta och lin. Fyll sedan upp luft tills rätt nivå (där pumpen slår ifrån).
Men om synglaset inte fungerar så skulle jag byta ut det. Det underlättar så mycket vid eventuell felsökning. Frågan är om du inte skall byta ut hydroforen helt. Den har trots allt 40 år på nacken och det är en tidsfråga innan den börja läcka vilket den kanske redan gör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Giordion
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Då är det lite klurigare. Vet du varför synglaset är avstängd. Har den kloggat igen? Är ventilerna stängda så lär det vara svårt att få dom att fungera igen utan att byta ut dom. Man kan göra det oldschool genom att ta loss pluggen upptill, men då får man tappa allt på tryck innan. Sedan mäta med en stav hur mycket det är i. När rätt vattenmängd är uppnådd så skruvar man tillbaka pluggen och ser till att den är tät. Täta med pasta och lin. Fyll sedan upp luft tills rätt nivå (där pumpen slår ifrån).
Men om synglaset inte fungerar så skulle jag byta ut det. Det underlättar så mycket vid eventuell felsökning. Frågan är om du inte skall byta ut hydroforen helt. Den har trots allt 40 år på nacken och det är en tidsfråga innan den börja läcka vilket den kanske redan gör.
Ojdå! Det lät ju besvärligt och lite över min förmåga. Jag har ringt en hantverkare nu så lämnar jag över problemet till dem. Men att den behöver bytas ut kan du säkert ha rätt i.
 
SaraKJe SaraKJe skrev:
Nu har jag försökt fylla på luft men verkar snarare som att jag tömde luft. Kom ut vatten genom ventilen. Och när jag nu sätter på en kran sjunker den i tryck direkt för att sen öka igen. Tänker då att jag kanske ska tömma den på vatten men förstår inte riktigt vart det är jag gör det.
Om det finns en ventil mellan hydroforen och pumpen stäng den först. På samma sätt kan du stänga ev. ventil efter hydroforen om det finns någon. I botten på hydroforen ska det finnas en ventil för avtappning, öppna den, släpp ut allt vatten, stäng bottenventilen och öppna ventilen mellan pump och hydrofor. Då fylls hydroforen upp igen och du får automatiskt rätt mängd luft i hydroforen. Glöm sedan inte bort att öppna ventilen efter hydroforen så att du får vatten i huset.

Silver78 Silver78 skrev:
Då är det lite klurigare. Vet du varför synglaset är avstängd. Har den kloggat igen? Är ventilerna stängda så lär det vara svårt att få dom att fungera igen utan att byta ut dom. Man kan göra det oldschool genom att ta loss pluggen upptill, men då får man tappa allt på tryck innan. Sedan mäta med en stav hur mycket det är i. När rätt vattenmängd är uppnådd så skruvar man tillbaka pluggen och ser till att den är tät. Täta med pasta och lin. Fyll sedan upp luft tills rätt nivå (där pumpen slår ifrån).
Men om synglaset inte fungerar så skulle jag byta ut det. Det underlättar så mycket vid eventuell felsökning. Frågan är om du inte skall byta ut hydroforen helt. Den har trots allt 40 år på nacken och det är en tidsfråga innan den börja läcka vilket den kanske redan gör.
Jag hade undvikit att öppna pluggen i toppen om man inte måste, det är lätt att det läcker lite om man inte har gjort det förut (lin&pasta).

Jag kan hålla med dig om att det är bra om synglaset fungerar, men det är inte livsviktigt, på min hydrofor har jag inte ens ett synglas. I mitt fall brukar det vara lagom att tömma hydroforen en gång om året då jag har en luft-injektor som skickar in lite för mycket luft. Generellt sett hade jag inte bytt hydrofor bara för att den är 40 år gammal.
 
Redigerat:
Finns ett enklare sätt som jag praktiserar på våra anläggningar (två fastigheter).
Både min pappa, hans bror och deras pappa (min farfar) jobbade inom VVS och rådde mig att göra enligt följande.
Stäng av pumpen och töm hydroforen helt - brukar finnas en evakueringskran i botten. Man får öppna en kran i huset för att släppa in luft annars så tar det evigheter att tömma.
Stäng utgående huvudkran och sätt på pumpen igen. Nu fylls hydroforen så att det blir en lagom stor luftmängd.
Det är den komprimerade luften som skall ge ett relativt jämnt vattenflöde.
Utan tillräckligt med luft i hydroforen så startar pumpen så fort man öppnar en kran i huset = ojämnt flöde/tryck och vattnet "pulserar" ut ur kranarna.
I vissa brunnar så är vattnet "aggressivt" och "äter upp" syret så luftmängden i hydroforen minskar med tiden.
Jag får tömma våra hydroforer minst nån gång per år.
 
SaraKJe SaraKJe skrev:
Jag kan inte se vatten i "synglaset" så vet inte riktigt när 2/3 är nådd.
Häng inte upp dig på 2/3 det är inget som har med saken att göra och inget att försöka sträva efter. Har du möjlighet att fylla luft med kompressor är det givetvis bästa sättet nästa alternativ som nämnts då att bara tömma den helt och sen starta igen duger om man inte kan fylla luft men tar ofta tid att tömma normalt sett. Att ordna så man enkelt kan fylla luft via bottenavtappningen är ofta bra och då hålls den också i skick.

Kan du fylla luft töm vatten till dess det står vid där rören ansluts nertill eventuellt töm den helt och fyll sen luft till lite under det tryck du sett pumpen startar på manometern. Då har du optimal mängd luft och bara stopptrycket avgör vilken nivå du får vid stopp den kan då bli 2/3 eller något helt annat men oavsett har du då bästa förhållanden för få start/stopp när du tar ut vatten.
 
D doubleH skrev:
Finns ett enklare sätt som jag praktiserar på våra anläggningar (två fastigheter).
Både min pappa, hans bror och deras pappa (min farfar) jobbade inom VVS och rådde mig att göra enligt följande.
Stäng av pumpen och töm hydroforen helt - brukar finnas en evakueringskran i botten. Man får öppna en kran i huset för att släppa in luft annars så tar det evigheter att tömma.
Stäng utgående huvudkran och sätt på pumpen igen. Nu fylls hydroforen så att det blir en lagom stor luftmängd.
Det är den komprimerade luften som skall ge ett relativt jämnt vattenflöde.
Utan tillräckligt med luft i hydroforen så startar pumpen så fort man öppnar en kran i huset = ojämnt flöde/tryck och vattnet "pulserar" ut ur kranarna.
I vissa brunnar så är vattnet "aggressivt" och "äter upp" syret så luftmängden i hydroforen minskar med tiden.
Jag får tömma våra hydroforer minst nån gång per år.
Så gör vi också brukar bli lagom mottryck, inte för många pumpstarter.
 
Nu har jag haft en rörmokare här som hjälpt mig. Bottenventilen fungerade inte, han trodde den var igenkleggad. Men han tryckte i luft med kompressorn uppifrån tills han ansåg att det räckte. Han kunde inte heller se något i synglaset. Han hade en vattenkran öppen hela tiden medan han tryckte i luft. Verkar som att ventilen där uppe läckt lite luft därav problemet från början. Men nu är det åtgärdat det med.

Tack för all hjälp. Nu känner jag mig säkrare i hur jag ska åtgärda problemet nästa gång.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.