B
Hej, jag ska plocka bort ett gammalt antennuttag som inte längre är i drift då vi har fiber nu. Den är ju vad jag kan se plomberad. Går det att få bort locket så att jag kan skruva ner jacket, eller är det kofoten som gäller?

Mvh Carl
 
  • Ett gammalt plomberat antennuttag på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står ju nåt om vite 1500kr. Så det känns som en mindre bra idé.
Är det radhus eller liknande??
Kan vara så att uttaget är seriekopplat med grannens. Tar du bort ditt påverkas resten i kedjan.
Har jag förstått det rätt så injusteras anläggningen vid installation.
 
B
Tack för dina råd, frågan var hur man tar bort locket. Mvh
 
Excel
Haha, den här plomberingen väcker minnen. Minns en sådan kontakt i min första lägenhet 1997. Jag fuktade ettiketten under några dagars tid och fick bort den hel.

Jag skruvade sedan bort plomberingen med lite lagom våld. Använd en vass mejsel och en hammare. Försök knacka loss den motsols.

När jag flyttade limmade jag tillbaka ettiketten.
 
B
Härligt att man kan bjuda på en nostalgitripp hur skruvade du när det inte finns något spår för mejsel? Och vad lockade dig till att öppna den?
 
Excel
Jag fick fler kanaler att titta på. Tror dosan tar bort vissa frekvensband utom ettan, tvåan och fyran.

Jag knackade till en liten grop i metallen och kunde därefter slå den motsols. Hade någon frågat om det var jag som gjort åverkan hade jag nekat i sten.
 

Bästa svaret

Ja, det är ett filter för att filtrera bort vissa frekvenser (betalkanaler).
Bakom filtret sitter ett vanligt antennuttag.

Det lär inte finnas någon kabel-tv-bistrubitör som använder sådana filter idag.

För att få loss skruven kan det fungera med en näbbtång
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Kan du ta en bättre bild på skruven.


Ja uttaget kan du plocka bort, i värsta fall borra 4 hål i locket där skruvarna troligtvis sitter eller såga upp ett hål.

Jag fick ett sådant uttag installerat när jag inte ville betala 75 kr för kabeltv i en lägenhet jag bodde i förut.
Då kom en man och skruvade på ett filter som såg ut som det.
Det var precis så filtret sattes i originaluttaget och sedan var det ett lock med en skruv han fick dock aldrig på det då det var lite besvärligt.
"jag sätter dit det så kan du ta bort det när jag gått sedan"


Så jag hade mitt boxerabonnemang helt i onödan :)
 
Filtrets säkerhetsskruv (den som syns) ersätter den skruv som normalt håller täcklocket mot själva uttaget. Det finns inga andra skruvar som håller filtret på plats.
 
B
Demmpa Demmpa skrev:
Filtrets säkerhetsskruv (den som syns) ersätter den skruv som normalt håller täcklocket mot själva uttaget. Det finns inga andra skruvar som håller filtret på plats.
Helt rätt. Borrade upp skruven. Och kunde plocka bort filtret. Bakom satt ett vanligt uttag som tidigare nämnts.

Tack för all hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.