Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hade du varit beredd på att betala för att de ska lägga tid och körningar på att hämta och lämna nycklar av varandra då ??
Om 2 hantverkare inte klarar av att dela på en nyckel utan att debitera mig för det så vill jag nog inte att de debiterar mig för något över huvud taget.

Nu vet jag ju ingenting om vilka hantverkare det rör sig om, men med tanke på att det verkar röra sig om ett jobb med lång framförhållning så utgår jag från att dessa hantverkare är kapabla att kommunicera med varandra om hur man löser det hela på lämpligaste sätt.

Jag förutsätter att hantverksgrupperna och personerna besitter en basnivå av anständighet och kompetens.

Att det finns "hantverkare" som gärna fakturerar mer än de erbjuder service för tvivlar jag inte på.

Men som sagt, jag vet inte vad som ska göras, ska den ena riva golv och förlägga rör och den andra lägga golv så blir det ju kanske inte så många gånger vägarna korsas, men att det ska vara så svårt att lösa på ett smidigt sätt kan jag inte föreställa mig.
 
E
ARJU ARJU skrev:
Om 2 hantverkare inte klarar av att dela på en nyckel utan att debitera mig för det så vill jag nog inte att de debiterar mig för något över huvud taget.

Nu vet jag ju ingenting om vilka hantverkare det rör sig om, men med tanke på att det verkar röra sig om ett jobb med lång framförhållning så utgår jag från att dessa hantverkare är kapabla att kommunicera med varandra om hur man löser det hela på lämpligaste sätt.

Jag förutsätter att hantverksgrupperna och personerna besitter en basnivå av anständighet och kompetens.

Att det finns "hantverkare" som gärna fakturerar mer än de erbjuder service för tvivlar jag inte på.

Men som sagt, jag vet inte vad som ska göras, ska den ena riva golv och förlägga rör och den andra lägga golv så blir det ju kanske inte så många gånger vägarna korsas, men att det ska vara så svårt att lösa på ett smidigt sätt kan jag inte föreställa mig.
Då får du helt enkelt köra och släppa in dina hantverkare. Eller köpa in tjänsten av väktare.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
De funkar väl inte om deras jobb inte går hand i hand

Jag skulle aldrig ta de ansvaret för ett litet service jobb.

Ge dem varsin, enklaste
Vad är det dom inte funkar? Att tala med en annan person på uppdrag av en kund om hur man lämnar över en nyckel?
 
Men om nu hantverkarna behöver vara där olika dagar och olika tider så blir det ju ett himla pussel med hur de ska överlämna nyckeln. Ett pusslande som hantverkarna alltså ska ansvara för, och dessutom inte ta betalt för?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Om 2 hantverkare inte klarar av att dela på en nyckel utan att debitera mig för det så vill jag nog inte att de debiterar mig för något över huvud taget.
Du verkar vara den typiska kunden som vill göra ett slott av en koja och dessutom inte vill betala för dig...
Sådana människor slipper ALLA hantverkare mer än gärna så du behöver inte vara orolig för att de ska debitera dig någonting alls eftersom de inte kommer vilja göra några jobb åt dig ändå. :dizzy::lying:;)

S Strontus skrev:
Men om nu hantverkarna behöver vara där olika dagar och olika tider så blir det ju ett himla pussel med hur de ska överlämna nyckeln. Ett pusslande som hantverkarna alltså ska ansvara för, och dessutom inte ta betalt för?
ARJU tror säkert att hantverkarna bara har ett enda jobb och det är åt hen... sen lallar de nog bara runt resten av tiden. :dizzy:
De kan ju lika gärna köra och handla samt leverera allt material som behövs för jobbet med för varför ska kunden betala för det som utförs utanför arbetsplatsen... :sick:
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
Det där å dela nyckel går bara om man kan gömma den på plats annars kan det bli problematisk. En kollega skulle göra precis så, dela nyckel med en annan hantverkare. Det var bara det att han hade glömt att lämna den på kontoret när han stack på ett jobb.... 7 mil därifrån. Ställde till det för både rörmontörn å snickarn..... undra vem som fick betala...
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Ge dom var sin nyckel, problemet löst.
Helt tagen av alla problem och lösningar folk föreslår. Hantverkare är nog inte mer slarviga än en själv på när det kommer till att låsa. Och någon påstod att låsen ändå behövde bytas när man köper hus. Är huset köpt av Björnligan?
Min fru kommer på mig med att glömma låsa ibland, än har ingen gått in när det hänt. (Larmet borde löst om någon varit inne)
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Huset är väl tomt för du ska flytta in i det efter hantverkarna är klara? Vad ska man stjäla om en obehörig skulle av osannolika skäl få tag i nyckeln?

Sen monterar du en Yale Doorman. Jättebra lås som funkar kalasbra efter de senaste revisionerna.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du verkar vara den typiska kunden som vill göra ett slott av en koja och dessutom inte vill betala för dig...
Sådana människor slipper ALLA hantverkare mer än gärna så du behöver inte vara orolig för att de ska debitera dig någonting alls eftersom de inte kommer vilja göra några jobb åt dig ändå. :dizzy::lying:;)



ARJU tror säkert att hantverkarna bara har ett enda jobb och det är åt hen... sen lallar de nog bara runt resten av tiden. :dizzy:
De kan ju lika gärna köra och handla samt leverera allt material som behövs för jobbet med för varför ska kunden betala för det som utförs utanför arbetsplatsen... :sick:
Eller så har jag suttit som huvudplanerare i under flera år med 50-60 man under mig och är så urbota less på att 2 aktörer inte kan lösa något så trivialt som att dela på en nyckel utan att börja gnälla om den enorma ansträngning och kostnad det medför att prata med grannen.

Nä, då är det bättre att kunden försätter sig i en situation där ingen och inget försäkringsbolag tar något ansvar, det drabbar ju i alla fall någon annan och inte hantverkaren.

Jag säger heller inte att någon ska göra något gratis, men jag kan säga att det är löjligt att lyfta frågan som att det skulle vara förknippat med en kostnad ens värd att nämna i sammanhanget.
 
Har du inga huggarstövlar utanför ytterdörren som du kan lägga nyckel i?
När dom är klara så lägger dom tillbaka nyckel i stövlarna igen.

Funkar mycket bra.
96ab744f-a032-4b99-a08f-1b62106c661e
 
  • Gilla
Surly och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Eller så har jag suttit som huvudplanerare i under flera år med 50-60 man under mig och är så urbota less på att 2 aktörer inte kan lösa något så trivialt som att dela på en nyckel utan att börja gnälla om den enorma ansträngning och kostnad det medför att prata med grannen.

Nä, då är det bättre att kunden försätter sig i en situation där ingen och inget försäkringsbolag tar något ansvar, det drabbar ju i alla fall någon annan och inte hantverkaren.

Jag säger heller inte att någon ska göra något gratis, men jag kan säga att det är löjligt att lyfta frågan som att det skulle vara förknippat med en kostnad ens värd att nämna i sammanhanget.
Det handlar INTE om att de två aktörerna inte kan lösa det med nyckelskifte !!

Problemet är att du i din skrivbordsvärld inte inser eller förstår att det är förknippat med ganska mycket jobb att mötas upp var och varannan dag för att lämna och hämta nycklar för de normala hantverkarna har en hel del andra jobb igång också än om du inte tror det.
De är dessutom kanske inte alls på samma orter och knappast grannar var du nu fick det ifrån.

Drabbar inte hantverkaren... nej det ska inte drabba hantverkaren... det ska drabba den korkade kunden som inte kan dela med sig av TVÅ nycklar för att förenkla för alla parter ! :sick:

...och vaddå försäkringsbolaget inte skulle ta ansvar... för att de två hantverkarna har vars en nyckel...

Nä men snälla du... lägg ner nu :dizzy:
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Har du inga huggarstövlar utanför ytterdörren som du kan lägga nyckel i?
När dom är klara så lägger dom tillbaka nyckel i stövlarna igen.

Funkar mycket bra.
[bild]
Jo, även om kärriären som elektriker på vischan var kort men intensiv för nästan 30 år sedan minns man fortfarande standardgömställena för nyckeln:
I stöveln
På ytterlampan
Under mattan (sic!)
I hängrännan

Byt låscylinder när projektet är klart.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
E
ARJU ARJU skrev:
Eller så har jag suttit som huvudplanerare i under flera år med 50-60 man under mig och är så urbota less på att 2 aktörer inte kan lösa något så trivialt som att dela på en nyckel utan att börja gnälla om den enorma ansträngning och kostnad det medför att prata med grannen.

Nä, då är det bättre att kunden försätter sig i en situation där ingen och inget försäkringsbolag tar något ansvar, det drabbar ju i alla fall någon annan och inte hantverkaren.

Jag säger heller inte att någon ska göra något gratis, men jag kan säga att det är löjligt att lyfta frågan som att det skulle vara förknippat med en kostnad ens värd att nämna i sammanhanget.
Ja, man kan ju alltid kolla ifall deras planering, ska de vara där samma dagar kan det i nödfall fungera att den ena släpper in den andra, men skulle hen då bli sjuk står du där med en hantverkare som inte kan debitera en halv eller hel dag, vem ska då ta den kostnaden?
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
E
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, även om kärriären som elektriker på vischan var kort men intensiv för nästan 30 år sedan minns man fortfarande standardgömställena för nyckeln:
I stöveln
På ytterlampan
Under mattan (sic!)
I hängrännan

Byt låscylinder när projektet är klart.
Det var visst mycket vandaler i området, annars skulle det ju kunna fungera.
 
V
Här har det varit aktivitet :crysmile:

För att svara på några allmänna frågor som dykt upp:
Ja, huset står tomt.
Ja, vi ska oavsett byta lås i närtid, av flera anledningar. Det kommer inte att vara ett kodlås dock ;)
Nej, det är varken praktiskt eller rimligt att de ska dela nyckel, sett till flera faktorer.
Att jag inte kan släppa in dem varje dag handlar inte ffa om avståndet, utan om andra orsaker som inte går att lösa i dagsläget.

Jag ville kanske mest kolla att jag inte var otroligt blåögd och naiv som tänkte att "det är väl bara att ge dem varsin nyckel", dessutom är det intressant att läsa hur folk har löst det, och hur hantverkare ser på saken. Jag menar, jag har ju uppenbarligen inte varit den förste med detta bekymmer.

Tackar för alla kreativa lösningar och intressanta diskussioner!
 
  • Gilla
  • Älska
GammelMan99 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.