Håller på att byggs ett garage där jag har satt upp ångspärr utanpå stående isolering och när jag dragit slang för el ska det på ett lager liggande isolering. När det gäller el verkar det som att man måste tejpa mot ångspärren där man måste göra hål för slangen men firman som ska sätta upp luftvärmepumpen vill ta hål när allt är gipsat och klart och då går det ju inte att täta någon ångspärr. Så hur gör jag med ventilationskanalerna, ska jag dra dom nu så jag kan täta ångspärren? Tänkte sätta upp en Pax-fläkt där bilen kommer stå och en tilluftsventil i andra änden av garaget.
 
S
T Tomas J skrev:
Håller på att byggs ett garage där jag har satt upp ångspärr utanpå stående isolering och när jag dragit slang för el ska det på ett lager liggande isolering. När det gäller el verkar det som att man måste tejpa mot ångspärren där man måste göra hål för slangen men firman som ska sätta upp luftvärmepumpen vill ta hål när allt är gipsat och klart och då går det ju inte att täta någon ångspärr. Så hur gör jag med ventilationskanalerna, ska jag dra dom nu så jag kan täta ångspärren? Tänkte sätta upp en Pax-fläkt där bilen kommer stå och en tilluftsventil i andra änden av garaget.
Många såna här diskussioner om eftermontering uppstår då man släpper greppet på helhetsansvar och alla vill fokusera på sitt. Med analogi till fartygsbyggande, bilbyggande, flygplansbyggande mm kan man säga att det behövs ett systemtänk och systemansvar. Det är bra att du tar upp detta problem som just belyser denna brist.

Sträck på dig och fundera på vilket sätt delar borde monteras för att elen skall komma rätt och ventiler skall komma rätt, inget luftläckage mm. Du har rätt att känna dig stolt och att helheten blivit bra och genomtänkt. Ingen kromlist på ett skåp kan ersätta en genomtänkt montering.

Förbered och dra och täta alla kanaler före gipsning där du vill ha dem. Genomföringarna för värmepumpen kan du ju förbereda genom att sätta in ett lite större rör där genomföringarna skall vara och täta dessa mot ångspärren. Sen kan man dra värmepumpens rör genom dessa och skumma igen glappet.

Ofta får man höra ord som "spelar ingen roll", "det går bra ändå" mm. Oftast är det varningsklockor för kunskapsbrist, bekvämlighet eller brist för kunden önskan. Givetvis kan vissa saker ha mindre betydelse, med då behöver man diskutera med någon som tillfullo förstår vad du vill åstadkomma!

Mvh
 
Ja jag tycker det är märkligt att det är jättenoga när man sätter dit ångspärren och att den måste vara absolut tät överallt och att man måste täta vid elinstallationer men sen inte så noga vid andra tillfällen. Men samtidigt Om det skulle vara ett problem att det blev fuktskador vid eftermontage av ventilation och luftvärmepumpar så borde väl det framkommit vid det här laget och något man blev avrådd från att göra, eller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.