Har haft några företag på besök som skall räkna på att putsa fasaden på vårt hus.
En firma kom med förslaget att sätta upp någon form av fasadskivor i betong som sedan putsas. Denna skiva var "vanlig idag vid större ny- och ombyggnader". Då ser jag främst hyres- och kontorsbyggnader framför mig.

Huset är idag tvådelat, tegel nertill och panel upptill, stommen i trä. En fördel med skivorna skulle vara att man kan behålla karaktären och byta ut panelen upptill mot dessa skivor. Man slipper då mura upp hela vägen.
En annan fördel skulle var att riskerna för sprickor minskar då skivorna har någon form av mjuk fog emellan.

Någon som har erfarenheter av skivor av detta slag? Blir det lika bra? Risker? Vinster?

/Ennepop
 
  • Gilla
Larnis1
  • Laddar…
Hej,

Förmodar att skivorna är aquaboard (cementskivor).

Vi har exakt detta på gång just nu.

Lockpanelen på gavlarna är nu ett minne blott! Ersatta med aquaboard som inom en vecka är nyputsade.

Nu putsade vi även tegelfasaden, så snart har vi huset helputsat. En luftspalt är monterad (tvärgående list) mellan "gamla tegelfasaden" och aquaboarden. Ingen mjukfog.

Har bilder som visar hur det ser ut. Blev riktigt bra!

/patrik
 
  • Gilla
Lisamariaandersson
  • Laddar…
Bilder på den lösningen hade jag gärna sett. Företaget som ville putsa med denna lösning hade själv varken bilder eller direkta referenser. Referensen bestod av en fastighet i Lund, ingen villa. Inte riktigt lika med slutligt utseende kan jag tänka mig.
 
Här kommer lite bilder på vårt hus.

1:a bilden. Taget 15 minuter sedan.
2:a bilden. Aquaboard monterad
3:e bilden. Reglat med luftspalter
4:e bilden. Ett par timmar innan start.



IMG_0941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0878.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ut. Trevlig förändring av huset. Skarvarna, är det någon fog av något slag där?
 
Ingen fog mellan skivorna.

Eftersom hela fased (skivor+tegel), grundputsas, så fogas inget.
Grundputsen fixar skarvarna mellan skivor, men även fogarna i tegelfasaden "slätas ut" med grundputsen.

Efter grundputs, kommer ett lager puts till men MED glasfiberarmering över hela ytan.
Efter slipning kommer primer, sen ytputsen med färgen.

Vi kör med STO:s produkter.

/Patrik
 
blev snyggt....
vad blev priset för allt?
 
Även jag är nyfiken på priset :)
 
Glömde säga... Grymt snyggt!
 
  • Gilla
lingonlingon
  • Laddar…
J Jeppa skrev:
Här kommer lite bilder på vårt hus.

1:a bilden. Taget 15 minuter sedan.
2:a bilden. Aquaboard monterad
3:e bilden. Reglat med luftspalter
4:e bilden. Ett par timmar innan start.



[bild][bild][bild][bild]
ser riktigt bra ut. Kan man parkera i två plan nu eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.