Hej! De senaste månaderna har jag hört ett knackade ljud i väggen i sovrummet. Det förekommer mest kvällstid och knackar oregelbundet, relativt högt och man hör varje knackning tydligt. Tydlig med att det endast är ett knackade ljud och inget kraffsande eller dylikt.

Ljudet kommer från ena hörnet, där det är yttervägg åt båda håll. Huset (från 1966) är i tegel och har betongstomme, betongbjälklag och lättbetong, så inte mycket virke att tala om. Jag var uppe på garagetaket och kunde se att det var en liten hålighet i murbruket från ungefärlig plats där jag hör ljudet. Jag lyste med ficklampa men såg absolut ingentng mer än tegel och betong (dock fanns det utrymme jag inte kunde se).

Jag misstänker någon form av djur/skadeinsekt. Någon som har en idé på vad det skulle kunna vara och idé på vad jag bör göra (ringde Anticimex som sa att de inte åker ut på något om man inte har bild och kan artbesämma djuret) ?

Allt gott
 
Husbock
 
Det kan inte vara en hackspett på utsidan, kanske på vindskivan? Antar att det är omöjligt att bedöma om ljudet kommer "inifrån" ytterväggen eller från ytterväggens utsida. Hur oregelbundet är "oregelbundet"? Flera gånger i minuten eller bara någon gång per dag?

Välkommen hit för övrigt!
 
Hackspett på utsidan tror jag inte det är i och med att vi kan kontrollera om det är något synligt. Isf om den bor i ytterväggen. Det knackade ljudet är mest aktivt på kvällen i min uppfattning, ibland är det tyst 30 min men ibland kan det knacka med 15-30 sekunders intervall.

Husbock är väl också något jag misstänker även om Anticimex inte verkade helt övertygade iom att det inte finns mer än ett utgångshål (som är större än vad än husbock normalt gör) . Det jag dock funderar på hur vanligt förekommande det är i ett hus med betongstomme och betongbjälklag??
 
A
Poltergeist
 
  • Haha
  • Gilla
svalan_i_dalen och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Med risk för att bli skyldig till djurplågeri (om det nu är t ex en fågel) skulle du väl kunna testa att fylla det där hålet med något lufttätt och se om det försvinner efter någon dag?
 
N
Jag har ett ljud från den den vattenburna golvvärmen som går upp till övervåningen, och ljudet kommer från taket på undervåningen, väldigt störande ibland, lite knackande, som en långsam hackspett.
Man hör det ibland bara men ändå.
Problemet finns inte på sommaren.
 
N
Nej, det är den vattenburna golvvärmen som låter.
 
Är det bara 1 knäpp / halvtimme kan det vara armeringsjärn i tegelfasaden (har du något fönster/dörr med armerad balk) som expanderar/drar ihop på kvällen iom att det blir kallt.
 
N
Jag har inget problem, och behöver ingen hjälp. Nämnde det bara för TS, då jag inte vet vad han har för golvvärme.
 
H
Vad har du för värme system?
Har liknande knack på hösten när värmen börjar komma på systemet.
Försvinner när det blir kallare ute
 
N
Nibe luft vatten, panna och slingor från 2004, fick byta fläkten ute nibe 2016, då den brann upp.
Det knackande ljudet är ganska irriterande, och ja. jag har det även på vintern.
 
N
Tror den heter fighter 2030 på fläkten ute, men dom byggde om pannan inne med nytt kretskort av bytet av fläkten ute.
Men det knackar i taket då och då,
 
Om ljudet kommer varje kväll är det lätt testat om det är värmeanläggningen genom att bara slå av hela skiten och se om det håller tyst.

Vi har ett rejält värmesystem med otaliga liter vatten och utjämningskärl, men lik förbannat så smäller det emellanåt vintertid.
 
Hej!
I vårt hus från 70-talet så knäpper/tickar det också oregelbundet i väggarna och i golven på kvällstid. Har kommit fram till att det är när värmepumpen börjar att skicka ut varmvatten i järnrören till elementen. Hoppas att anledningen är densamma hos dig och inte husbock
 
  • Gilla
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.