Hej Forumet,

Flyttar in i nytt hus i vinter och sitter nu och planerar lite projekt!
Bland annat vill vi (jag) bygga en platsbyggd bokhylla på övervåningen, för tv och förvaring, böcker etc.
Kanske lite långt inlägg, men för er som orkar läsa: tack på förhand! Och det finns bilder :)
Alltid kan det trigga någon eller inspirera någon annan som söker svar framöver.
(Jag har läst lite trådar bakåt i tiden, men vill gärna ha ett helhetsgrepp)

Detta är min idé:
3D-rendering av en platsbyggd bokhylla designad för övervåning med utrymme för TV och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En ficka längst till höger där man kan fälla in dörren hela vägen in, samt en ”avjämningsficka” till vänster för att måtten ska centreras i rummet något och man ska slippa montera bänkskåp direkt mot vägg. Måtten är än så länge ungefärliga då vi inte har tillträtt än. Hyllorna vill jag ha flyttbara då vi vill ha ett osymetriskt intryck, men vet ju inte förrän det är på plats exakt hur.

Nu till frågorna då!

Dimensioner:
● Vad ska man tänka för djup? Planerar underredet till 35-40cm och hyllplanen till 30cm. Är det rätt tänkt eller vill man ha djupare underskåp?
● Hur tjocka hyllplan/lodräta för att det ska vara snyggt? Är 19mm standardtänk? (Beror kanske på materialval, kommer till det nedan)

Material:
● Viktigast i bygget blir ju underredet. Här känner jag att jag kan gå bort mig om jag bygger den helt själv, även om det finns snygga filmer på youtube hur man gör. Och sambon kanske tröttnar redan här… Tips på bra färdiga att bygga in för detta ändamål?
Typ IKEA Metod väggskåpsstomme 37cm djup x 80x80cm (tvådörrars)
● Materialval överdel. Bänkskiva och hyllsystem, vilket material är enklast att få snyggt?
Kolla man Youtube använder ju Amerikanarna mest Plywood vad jag märkt, men sätter fanér på kanterna. Sen är det några som kör MDF. Men här har många rekommenderat MDF.
- MDF är ju en ganska lättarbetad och stum skiva, men väldigt klurig att måla tycker jag! Får ”fiberresning” när jag målade en bänkskiva, som inte alls blev slät. Gjorde jag fel?
- Valchromat är vad jag förstår en fukttålig MDF som inte får fiberresningen vid målning? Bäst? För dyrt kanske för ändamålet.
- Björkplywood / Klass A med trälister i framkant?

Målning:
● Ja nu ska ju allt se ut som om det är platsbyggt och av samma material. Hur målar man bäst in detta för en enhetlig look? Alltså heltäckande och ”slätt” resultat som om det är köpta hyllor. Beror såklart på vilket material man valde, men vilken färg har ”bäst” täckning utan att det under kommer igenom för mkt? Vad använder möbelsnickare?

Byggnationsmoment jag tänkt: (Text först, bild sen)
● Börjar med en ”avjämningsbas” på golvet för att vattenpassa bänkskåp rakt.

3D-skiss av ett rum med utritade platsbyggda bokhyllor och tv-förvaring längs ena väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


● Sätter en skiva i taket, lika djup som hyllplan, för att möta lodräta skivorna och göra skarven mot taket enklare. Snyggt? Smart? Onödigt? (Tänkte inte ha ngn fin taklist, ska inte vara sekelskifte)
3D-rendering av en övervåning med platsbyggd bokhylla längs väggen och integrerad dörrficka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


● Bänkskiva – den kommer ju behöva skarvas. Hur gör man så skarven inte syns eller reser sig? Massa lim och plugg? Lamellfräs? Plus avsluta med latexfog?

3D-rendering av ett tomt rum med numrerade linjer som markerar planerad plats för en platsbyggd bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


● Hyllsystemen - Ska man sätta endast en lodrät skiva och fästa in eller blir det bättre/snyggare om man bygger färdiga sektioner som sen fästs in i varandra? Då blir det ju dubbelt tjockt mellan hyllplanen och den skarven måste spacklas. (Se andra bilden nedan hur jag menar) Men med endast en skiva blir det kanske svårt att göra flyttbara hyllplan, om man inte gör hålen på olika ställen längs kanske.
De lodräta skivorna hade jag tänkt att montera med lamell i bänkskivan och "glida" in dem.
3D-ritning av ett vardagsrum med platsbyggd bokhylla inkluderande TV-fack och osymmetriska hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av platsbyggda bokhyllssektioner med flyttbara hyllplan i osymmetrisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ÖVRIGA FRÅGOR

● Tjocklek på hyllplan och stommar till hyllplanen? Samma på båda eller ska hyllplanen vara lite tunnare än stommskivorna?
● Bakstycke i hyllsystemet så att väggen inte syns? Eller ren nymålad vägg? Tänker man kan bygga in sladdar bakom ett bakstycke? Eller ledbelysning kanske har så tunna sladdar så de inte syns nämnvärt. Men bakstycke blir bety
● Hur göra med ytterkanterna? Om man tar MDF t.ex., tycker ni man ska slipa ner kanterna eller låta dem vara som de är? De blir kanske för skarpa obehandlat? Men om man slipar ner kanterna något så får man annan struktur som är svårare att måla?
● Annat jag borde tänka på?? Anlita en finsnickare istället?? :)

MVH
 
Enklast och billigast skulle jag säga är att köpa in ett par Billy-hyllor (de låga med dörrar nertill) och sen skruva ihop och fast i väggen. Använd sen häftprimer och snickerilack för att få ett lättarbetat och enhetligt intryck.

Annars, ja, allting går men jag tror inte jag skulle våga ha Metod-skåp i botten med tanke på att det blir rätt många kilo ovanpå sen. Vi byggde en med bara fyra 60 cm Billy-hyllor och den väger flera hundra kilo med böckerna i.

Plywood är ett bra material för det rör sig väldigt lite och ska allt ändå målas så spelar det ju ingen roll om det är snyggt under färgen. Sikta på runt 20 mm så har du god hållfasthet också. Kräver nog en del slipande för att få en schysst yta men allt går med en bra slipmaskin!

MDF skulle jag undvika. Det har en tendens att ge sig med tiden och du får bananhyllor istället.
 
Odlmag Odlmag skrev:
Hyllsystemen - Ska man sätta endast en lodrät skiva och fästa in eller blir det bättre/snyggare om man bygger färdiga sektioner som sen fästs in i varandra? Då blir det ju dubbelt tjockt mellan hyllplanen och den skarven måste spacklas. (Se andra bilden nedan hur jag menar) Men med endast en skiva blir det kanske svårt att göra flyttbara hyllplan, om man inte gör hålen på olika ställen längs kanske.
De lodräta skivorna hade jag tänkt att montera med lamell i bänkskivan och "glida" in dem.
Jag hade byggt sektioner, men inte gett mig på att spackla. Jag tror att det är hopplöst att få snyggt. Jag hade satsat på en list som täcker skarven mellan sektionerna istället. Praktiskt om man vill demontera hyllan.
 
En annan mer övergripande fråga: är det verkligen en bokhylla, alltså en hylla där du ska ställa böcker? Eller tänker du främst ha någonting annat i hyllan? Böcker är ju sällan 30 cm, utan oftast mellan 15 och 20 cm.
 
G Gustafhagel skrev:
Annars, ja, allting går men jag tror inte jag skulle våga ha Metod-skåp i botten med tanke på att det blir rätt många kilo ovanpå sen. Vi byggde en med bara fyra 60 cm Billy-hyllor och den väger flera hundra kilo med böckerna i.
Ja vikten gör mig lite orolig nu... Tänkte att bänkskivan skulle fördela den över hela brädet, men det är klart det blir ett par kilo om man kör MDF. Kanske ska byta ut hylplanen mot limfog istället. Och jag kan trycka in skivor av plyfa mellan stommarna för att ytterligare staga upp det. Tack för påminnelsen!

Häftprimer - snickerliack! Låter perfekt!
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade byggt sektioner, men inte gett mig på att spackla. Jag tror att det är hopplöst att få snyggt. Jag hade satsat på en list som täcker skarven mellan sektionerna istället. Praktiskt om man vill demontera hyllan.
Ja sektioner med kantlist blir kanske bäst, men då blir vikten så mycket större! Å Andra sidan kan man köra sektionernas lodräta stommar i Plyfa då, med kantlisten som sen syns. Så minskar man vikten!

Ja visst ska vi ha böcker där! Men även blanda in lite annat, prydnader etc. Men kan ju minska till 25 kanske så skalar man ner vikten ännnu mer. Sen ska ju bänkstommen vara ca 40cm, så vill inte att det ska vara FÖR stor skillnad in till hyllplanen, men 40/20 kanske är normalt och ser bäst ut för ögat.
 
Odlmag Odlmag skrev:
Ja sektioner med kantlist blir kanske bäst, men då blir vikten så mycket större! Å Andra sidan kan man köra sektionernas lodräta stommar i Plyfa då, med kantlisten som sen syns. Så minskar man vikten!

Ja visst ska vi ha böcker där! Men även blanda in lite annat, prydnader etc. Men kan ju minska till 25 kanske så skalar man ner vikten ännnu mer. Sen ska ju bänkstommen vara ca 40cm, så vill inte att det ska vara FÖR stor skillnad in till hyllplanen, men 40/20 kanske är normalt och ser bäst ut för ögat.
Vikten är ju en faktor förstås, men hyllan ska väl också fästas i väggen, eller?

Jag kommenterade detta med djupet eftersom jag upplever Billy-hyllor med 30 cm djup som alldeles för djupa för böcker. Det är mycket onödig plats i dem. Den dag jag platsbygger blir det 20 cm djupt och ordentligt fäst i väggen.
 
Ett tips gällande designen (utan att veta vad du ska ha i din hylla). När vi sålde vår lägenhet nyligen så stylades den och oftast behöver man avsevät mycket större fack än vad man tänker sig, både i höjd och bredd, för att skapa ett luftigt och städat intryck. Självklart så offrar man ju förvaringskapaciteten, så det beror på vad man ska ha i.

I vår hylla har vi lite böcker, lite statyer, keramik, stileben etc. Och då breddade vi och höjde (modulhylla) nästan alla fack.
Tror nog storleken på facken bör vara cirka en faktor 1-2 gånger större i alla ledd jämför med det du ska ha i facken. Tex. vi har en staty av en noshörning som är typ 30x15 Cm. Det facket som den står i är ca 60-70 x 30-40.
 
Ska du skruva fast hyllan i väggen (vilket du ska tycker jag) är diskussionen om vikt på nederdelen irrelevant. Infästningarna i väggen håller vikten.

30-40 cm är mycket bra och lagom. Det är standardmått för bokhyllor för just böcker, och ändå tillräckligt djupt för att ställa ifrån sig TV-apparater och annat uti.

Vill du ha släta vita hyllor, kör med melaminbelagda spånskivor (finns t ex på Byggmax). De är dock lite sladdrigare än andra skivor, men det löser man enkelt med en extra list i bakkant på hyllplanen som sen skruvas fast i väggen.

Vill du ha släta hyllor i annan färg, använd MDF. Billigt, hårt och styvt, och fina kanter. Att drabbas av fiberresning vid målning har jag inte varit med om; däremot måste man ha bra och täckande färg och vara beredd att stryka några lager. Dessutom måste man ALLTID förborra innan man skruvar i MDF — och helst skruva så lite i det som möjligt.

Vill du ha något annat radikalt kan du egentligen använda vilket material som helst :) Eftersom vi ville ha lite rustikt shabby-chic i vardagsrummet platsbyggde jag ett gäng bokhyllor i vanlig ytterpanel som sen målades vita. Funkar hur bra som helst!

Däremot tror jag inte alls på att köpa färdiga hyllor eller stommar. Med alla vinklar och vrår och anpassningar får du ändå såga till dem i alla väderstreck, samtidigt som det mesta av hyllorna ändå aldrig kommer att synas. Dessutom blir det dyrare (tror jag).
 
Vill man ha det fint så hade jag byggt av limträskivor. Nöjer man sig med OK finish så hade jag valt MDF. Men då brukar man få slipa och måla i så många omgångar för bra resultat att det nästan inte är värt det.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
30-40 cm är mycket bra och lagom. Det är standardmått för bokhyllor för just böcker, och ändå tillräckligt djupt för att ställa ifrån sig TV-apparater och annat uti.
Jag skulle nog säga att lite under 30 är standard (jag mätte precis Billy och den är 28 cm, innermått i hyllorna är 26,5 djup). För vanliga böcker (alltså inte stora coffe-table böcker eller folianter) är det rätt mycket. I Billy går ju exempelvis A4-pärmar in. Jag har IKEA:s "Bestå" med 20 cm djup (innermått 18,5) på en vägg, och där går helt vanliga inbundna romaner in utan problem. 40 cm är väldigt djupt, djupare än överskåpen i köket. Jag vet inte för vilka böcker det skulle vara någon sorts standard.

Ska man ha in många prydnader eller liknande kan man säkert göra en djupare hylla, men är det en bokhylla, alltså en hylla primärt för böcker, tycker jag att man ska anpassa den till det.
 
Ja 30cm blir nog bra, då kan man få in en eventuell kaffebords bok eller atlas eller liknande. Och lämnar utrymme för lite prydnader i några av hyllorna.

Viktor.J Viktor.J skrev:
oftast behöver man avsevät mycket större fack än vad man tänker sig, både i höjd och bredd,
Gällande designen så "är tanken" att de lodräta stommarna går i 400 och 800 bredd för att matcha dörrarna undertill, medan hyllplanen ska vara justerbara. Så i praktiken ska man få till 800x800 på sina ställen om det krävs. Men med justerbara hyllplan antar jag att stommen måste vara väldigt stabil som den är först!

ricebridge ricebridge skrev:
Ska du skruva fast hyllan i väggen
Ja det är tanken, först i skivan jag satt dikt an mot taket, och sedan på något sätt i väggen. Vet dock inte hur jag ska få till det på bästa sätt, kanske "pocket hole" lösning, men då är ju "öppningen" av pocketen vänd utåt och syns. Men kanske räcker med att sätta från 1,8m upp så ingen kommer se det.
Melaminskivor skulle ju förenkla hyllplanen väldigt, men tycker att kanterna som uppstår blir så känsliga och det vita lätt flagnar bort om det komms åt.

MDF till lodräta stommarna och sedan furuträlist på kanten, med limfog som hyllplan. Är det en rimlig ide?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Du verkar redan bestämt dig om djupet men i vårt vardagsrum har vi en hemmabyggd bokhylla, den är 20 djup och har aldrig behövt mer djup än så för några av våra böcker..
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Odlmag Odlmag skrev:
Gällande designen så "är tanken" att de lodräta stommarna går i 400 och 800 bredd för att matcha dörrarna undertill, medan hyllplanen ska vara justerbara. Så i praktiken ska man få till 800x800 på sina ställen om det krävs.
Vilket system hade du tänkt ha för att kunna flytta hyllplanen? IKEA:s med piggar eller något annat?

Oavsett måste du nog ha ett fast hyllplan ungefär mitt i för stabilitetens skull.
 
  • Gilla
Kniven123
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vilket system hade du tänkt ha för att kunna flytta hyllplanen? IKEA:s med piggar eller något annat?

Oavsett måste du nog ha ett fast hyllplan ungefär mitt i för stabilitetens skull.
Ok, en i mitten för stabilitet! Smart tips!
Hade tänkt mig ett system liknande med piggar. Klämma ihop två hyllplan för att borra nedsänknigen på båda samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.