Hej. Är inspirerad av "Villa Ekholmen" från Floods trähus https://www.floodstra.com/ekholmen. Gillar stilen på huset men skulle önska lite idéer om planlösningen enligt mina förutsättningar. Främst på bottenplanet. Förutsättningarna är enligt följande: Sjöutsikt väster, öster slutande skog mot huset, norr framtida garage och mot söder också slutande med utgallrad skog.

Är rätt nöjd med groventrén på norra gaveln och kökets placering. Dock tänker jag mig dusch/wc och en bastu i anslutning till tvätt. Sovrummet på nedre plan tas bort, likaså ingen altan eller dörr på östra långsidan. Är också lite fundersam på placeringen av trappan till övervåningen så nära ytterdörr plus att om den flyttades längre in i huset kunde utrymmet och utsikten från allrummet på övervåningen utnyttjas ännu bättre.

Övriga önskemål är ett skafferi i anslutning till köket och sen finns tankar om att åtminstone förbereda för en vedspis i köket. Någon typ av kamin/öppen spis blir de i vardagsrummet.
 
  • Plantekning av nedre våningen i ett hus med utmärkningar för kök, vardagsrum, WC/dusch och entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Du måste ha ett sovrum på bottenplanet för att få bygglov, det är ett tillgänglighetskrav (om någon bryter ett ben och inte kan gå i trappan så ska personen ha ett sovrum i någon månad, för att inte tala om värre handikapp).

Även mot öster kan det vara trevligt med en liten enkel uteplats för en frukost eller för att komma ifrån gassande eftermiddagssol när det är värmebölja så ta inte bort altandörren där.

Men så liten yta är det ofta svårt att undvika att trappan hamnar vid ytterdörren.

Jag skulle inte kalla tvättstugan för en riktig groventré eftersom det inte finns något egentligt utrymme för stövlar och blöta kläder.

Väldigt ont om förvaring.
 
Hej!
Angående sovrum så tror jag inte att du måste ha ett sovrum på nedervåningen, det räcker med att ha en yta avsedd för detta, där man enkelt kan smälla upp en innervägg. Ungefär som Myresjöhus har på många av sina planritningar till 2-planshus:
Planritning av ett hus med markerat potentiellt sovrum, kök, vardagsrum och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta förutsätter dock att du uppfyller alla andra krav på tillgänglighet för utrymme för umgänge etc.

Håller med BirgitS om att jag skulle behållt altandörren i öster (fint att sitta mot skogen på morgonen), samt att det är ont om förvaring.
Barn?

Trappan är ofta svår att flytta på utan att göra om en massa annat. Det kanske är lättare att hitta en modell som har trappan på "rätt" ställe från början? Nuvarande placering gör att man tappar förvaring direkt innanför dörren, samt att man måste gå genom grus och annat skit när man ska uppför trappen.

Personligen gillar jag inte att placera diskmaskinen mellan ho och häll, samt att jag föredrar mer bänkyta mellan ho och häll.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L Låset skrev:
Angående sovrum så tror jag inte att du måste ha ett sovrum på nedervåningen, det räcker med att ha en yta avsedd för detta, där man enkelt kan smälla upp en innervägg.
Javisst, men i detta fall är ju vardagsrummet så litet att det känns som att det blir för litet för en familj om en del av det måste bli ett sovrum.

L Låset skrev:
Personligen gillar jag inte att placera diskmaskinen mellan ho och häll, samt att jag föredrar mer bänkyta mellan ho och häll.
Ja, det är inte ens enligt reglerna som det ser ut nu. Det ska vara 80-120 cm mellan hon och hällen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men i detta fall är ju vardagsrummet så litet att det känns som att det blir för litet för en familj om en del av det måste bli ett sovrum.
Det håller jag med om.

Verkar dock som om man kan komma undan med ett draperi. Sen om man vill ha det så eller inte i händelse av olycka som leder till rullstol, ptja, det är väl upp till TS. :)

Skärmdump av webbsida om byggregler med illustration av planlösning som visar en sängplats avskärmad med draperi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar. Jag hade ingen aning om att de var krav att ha ett sovrum på nedervåningen. Visst vore de praktiskt att ha men med tanke på att storleken blir max 70m2 per plan är ju möjligheterna väldigt begränsade. Är de förresten rätt nya krav? Har i jakten på en bra planlösning kollat in många hustillverkare som inte verkar ha de med i sin planlösning.
Har tex kollat in Fiskarhedens Talltitan: https://fiskarhedenvillan.se/app/uploads/2018/03/talltitan_plan1_webb_2018-600x600.jpg Nu verkar de dock börjat säljas som fritidshus och de är kanske just för att sovrum saknas. Tycker annars att den planlösningen är rätt ok. Hittade också en från Eksjöhus där sovrum saknas: https://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/fagernas/ Men kanske de där igen tänker att vardagsrummet går att dela av.

Angående hur köksinredningen och för den delen resten av möbleringen är placerad är ju inget ändrat från hur huset är ritat från början. Tex finns inte heller ett behov av stort matbord både i kök och i vardagsrummet. Tänker mig också att främst allrummet på ovanvåningen kommer utnyttjas som sällskaps/tv rum. Och angående förvaring, skrubb under trappan och mera förvaring i anslutning till tvätt. Sen finns ju också klädkammare/förråd på ovanvåningen. Blir också förråd i anslutning till garaget för tex utemöbler.
 
Bostadshus måste ha en yta som går att inreda på ett sådant sätt att sovplats kan upprättas, fritidshus behöver inte det.

Är detta tänkt som bostadshus eller fritidshus?

Jag tänker såhär planlösning mässigt.

Trappan placerar så att man går upp vid altandörren mot öster, det utrymmet som blir kvar mellan trappan och "groventren" används till att inrymma badrum och bastu. Även här har boendeformen en påverkan på badrummets minimimått.
Utrymmet under trappan kan nyttjas som förråd.

Väggen mellan vardagsrum och hall kan flyttas lite så att vardagsrummet blir symmetriskt, hallen blir även rymligare och mot väggen i vardagsrummet kan man ställa garderober för förvaring.

Skulle det nu handla om ett bostadshus/åretruntboende så skulle jag tro att den västra delen av vardagsrummet räcker till för att uppnå kraven. I och med att det är 1.5plan så krävs det inget stort sovrum.

Det är även enkelt att kunna uppföra en rak vägg med dörr i till det hypotetiska sovrummet om man vill, enda egentligen är att se till att fönstret inte kommer i vägen.

Så jodå, det är nog fullt möjligt att få till alla dina önskemål men ändå ha ett åretruntboende :D
 
  • Gilla
Enrik
  • Laddar…
Med så pass begränsad yta i nedre plan hade jag nog valt att ha kök och vardagsrum gränsande till varann och ha matsalsmöbeln i vardagsrummet och strunta i den i köket. Det frigör säkert uppemot 10kvm som kan användas till något bättre. Man kan då ha öppet mellan eller stängt, beroende på smak.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Här får du en idé:
Högra halvan av huset består av vardagsrum/kök där köket upptar utrymmet där trappan nu är, vardagsrummet upptar ytan som nu plus wc/dusch. Egen utgång mot väster altan genom v-rum.
Vänstra halvan av huset: Tvätt som nu plus lite mer utrymme neråt, ansluter till wc/dusch till höger, kanske till och med en extra toa. Nere till vänster ett sovrum, till höger entrén med trappa ungefär som nu fast spegelvänd, dvs med trappan mot sovrumsväggen. Varför inte en dörr från sovrummet till altanen...
 
Tack för idéerna. Och de är tänkt som åretruntboende. Jag skall försöka göra någon form av skiss på de.
 
Jag tog mig friheten att pussla ihop lite så som jag tänkte mig (y)

Planskiss över ett hem med kök, vardagsrum, bastu, WC/dusch och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Entré och 4 till
  • Laddar…
Tusen tack Jarlsgård! De börjar verkligen likna något jag är nöjd med
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.