Skulle vilja sätta in glasskjutdörrar på en friggebod som är 10kvm. 5x2 m. Vill göra om den till ett utrymme där man kan sitta inne i trädgården och öppna upp glasdörrarna om man vill! Även möjligt att ha växter där inne. El finns och den är vinterbonad.Glasskjutdörrarna vill jag ha på den längre väggen. Entrédörr finns på den kortare väggen. Är detta möjligt att göra? Vad skall jag beakta i så fall???Används idag som extra sovplats men vi planerar nu att bygga ett attefallshus på 30 kvm. Behöver nyttja friggan på annat sätt nu! Kan även tänkas göras om till bastu. Vad behövs då?? Många funderingar på detta lyxbekymmer! Mvh mormorsfarmor
 
Hej! Det är klart att det går, men frågan är om det är värt besväret. Ett rum som är fem gånger två meter är ju inte jätteanvändbart, utan det blir ju att sitta på rad och titta ut. Sätter man ett matbord, blir det svårt att gå runt det osv. Men möbleringen går ju att lösa om man vill.

Sen är det ju frågan om avväxling. Här pratar vi om att byta ut en bärande vägg mot ett glasparti, vilket gör att du måste lösa bärningen. Antingen ett dyrt parti som kan bära taket, eller så får du dela upp väggen på flera glaspartier med pelare emellan, eller om du absolut vill kunna öppna hela väggen, t.ex. med en vikvägg så får du växla av hela. Alla lösningar kräver en del konstruktionshöjd, vissa mer, vissa mindre. Beroende på hur hög din vägg är kanske vissa lösningar helt enkelt inte ryms på höjden.

jag skulle nog göra om det det lilla huset till bastu (eller ha kvar en liten sovhytt och göra en bastu) och sen satsa på stora glaspartier i attefallshuset då ni kan projektera för dem från början.
 
  • Gilla
M Flo
  • Laddar…
Tack för svar! Jag får nog tänka om där då! Blir kanske ett förråd i slutändan! Sådana behövs ju alltid!!! Mvh mormorsfarmor
 
Såja, inte ge upp så lätt! :rofl:

Hur ser friggeboden ut? Vad är det för takkonstruktion? Hur hög är väggen du vill ha dörrar i? Lägg in en bild så blir det enklare att ge tips.
Själv växlade jag av en 3,5 meter bred vägg i sommarstugan för att kunna sätta in ett 2,5 meter brett vikdörrsparti. Vill minnas att jag satte 90 (2x45) x 210 reglar på högkant i väggens hela bredd över dörrpartit. 5 meter är såklart längre men det kanske räcker med 3-3,5 meter glasvägg?
Skulle för övrigt välja vikdörrar framför skjutdörrar alla dagar i veckan, det är stooor skillnad när man öppnar upp...
 
  • Gilla
dalslänningen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.