Hejsan.
Är nästintill färdig med mitt nyrenoverade kök och allt som återstår är inprincip installation av vatten/köksblandare. Har haft kontakt med en rörmokare som ska hjälpa mig och när han frågar vilken blandare jag köpt, alltså en från Ikea, nämner han att han inte ger någon garanti ifall någonting händer då det tidigare varit strul med deras blandare. När jag googlar runt på detta hittar jag endast händelser från typ 2003 osv och känner att en utveckling borde skett sen dess. Så min fråga till er, ni som har Ikeas köksblandare, har ni råkat ut för någon skada? Är det något ni rekommenderar? Har liksom varit med om en vattenskada precis så orkar inte en till... För att tillägga, kommer endast bo kvar i 3-4 år, så om dem inte håller föralltid bryr jag mig inte jättemycket om. Är mer rädd att en till vattenskada ska ske.
 
IKEA's blandare håller rätt hög klass, eller helt OK i alla fall. Det är vanligt att VVS'are inte vill ta "garantin" för om något händer med blandaren kan ju inte han beskyllas men om han själv väljer (=för mer betalt) så kan han ta garantiansvaret också.
Vi har haft IKEA blandare i våra tre senaste hus och ingen av dem har haft några problem på typ 10 år!
 
  • Gilla
hejsandu
  • Laddar…
ikea har 10 års garanti på blandare , så de borde inte vara så dåliga
 
  • Gilla
hejsandu
  • Laddar…
A
jag har en ikea köksblandare jag monterade för att min gamla inte hade anslutning till diskm.

jag ångrar fortfarande att jag inte köpte en Mora eller FMmattson.
jag har en handfatsblandare oxå. den rostade armen av som höjer ventilen och vatten läckte ut i skåpet.

det finns inte på kartan att jag någonsin köper en ikea blandare igen
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag er ypperlig Ikea köksblandare (Damixa, endast kartongen det stod Ikea på) inga problem med den, dock har jag den monterad i tvättstället i badrummet. Men köper man deras billigaste modeller finns så klart risken att dom är mindre hållbara.
 
Reservdelslistor och tillgång på reservdelar är betydligt bättre för produkter från ex. FMM/Mora armatur.
Vill man ha en blandare som håller längre än 10 år ska man inte köpa Ikea imho.
 
A
Jag älskar IKEA och skyr deras blandare som pesten, tycker ofta att de är dåliga och svåra att få tag på slitdelar till. Det kan dock vara förutfattade meningar i stor omfattning.

Jag har dock valt bort dem varje gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.