Hej,
Ska välja färg på fog till vägg och golv.

På väggen sitter det någon "vanlig" vit platta (matt) från Konradssons.
På golv blir det Höganäs Grynna hexagon i färgen "brick red".
(ursäkta kass kvalitet på bilden, vet inte varför det inte blir bättre)

Matt vit kakelvägg med vattenkran och några röda hexagonala plattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följande alternativ finns till golvet:
Färgpalett med olika fogfärger numrerade 12-40, inklusive gråtoner och brick red.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ska man ta nr 39 brick, för att få så lik färg som golvet som möjligt, eller ska man ta någon grå (15,16,18 tex?)


Till väggen kan vi välja mellan:
Färgprover för fog med beteckningar från 11 White till 32 Oak, i nyanser av grått, vitt, svart och beige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade tänkt mig någon grå, som inte är ljus. Typ 15-17, jag tror att 18 kanske blir nog så mörk och uppfattas som svart?

Är det någon som har erfarenheter av typ röda klinker, eller annan "annorlunda" färg (inte vit, svart, eller grå).
Vad valde ni för fogfärg? Blev det bra?

Tack på förhand :)
 
  • Vägg med vita matta plattor och golv med brick red hexagon klinker under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så fick ni samma bild två gånger i kass kvalla också :seenoevil:
 
BirgitS
Så ljus grå som du kan tänka dig till väggen. Om du nu inte är ute efter att framhäva plattorna/plattstorleken/mönstret, alltså vill ha en rutig vägg som det ser ut nu.

Det är ju lite likadant med golvet, dvs. om du vill att golvet ska se ut som en enhet eller om du vill framhäva hexagon-mönstret.

Är det inte lite special när det gäller underhållet av Grynna?
Har för mig att jag läste något sånt på Höganäs-sidan och det fick mig att avskriva Grynna som alternativ.
 
Jag skulle tveklöst köra samma ljusgrå både på vägg och golv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så ljus grå som du kan tänka dig till väggen. Om du nu inte är ute efter att framhäva plattorna/plattstorleken/mönstret, alltså vill ha en rutig vägg som det ser ut nu.

Det är ju lite likadant med golvet, dvs. om du vill att golvet ska se ut som en enhet eller om du vill framhäva hexagon-mönstret.

Är det inte lite special när det gäller underhållet av Grynna?
Har för mig att jag läste något sånt på Höganäs-sidan och det fick mig att avskriva Grynna som alternativ.
Vi vill framhäva det en del, så lutar åt "medium Grey". Kanske kör den på golv och vägg.

Jag har också läst om behandling av Grynna. Men den information jag hittar om det är några år gammal, det kanske skett en förändring? Om inte så är det bara att skura in golvet med ett medel (om det fortfarande går att köpa dvs).
 
BirgitS
Medium grey kommer nog att upplevas helt olika på vägg och golv, på golvet kommer den att se ljusare ut än på väggen därför att ögat är bättre på att uppfatta kontraster än absoluta färger.

Jag kommer inte ihåg om det var något jag läste på Höganäs webbplats eller på någon skylt i deras butik förra året.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Medium grey kommer nog att upplevas helt olika på vägg och golv, på golvet kommer den att se ljusare ut än på väggen därför att ögat är bättre på att uppfatta kontraster än absoluta färger.

Jag kommer inte ihåg om det var något jag läste på Höganäs webbplats eller på någon skylt i deras butik förra året.
Jag tänker att det gör inget då vi vill ha en lite mörkare fog på väggen. Jag tror det blir bra på väggen. På golvet vet jag inte, jag har svårt att föreställa mig hur det blir :thinking:
 
BirgitS
På bilden har du ju lagt plattorna väldigt tätt mot varandra men om du drar isär dem så man ser lite av golvet mellan dem så får du nog en ungefärlig känsla av hur det blir.
 
  • Gilla
Låset
  • Laddar…
L Låset skrev:
då vi vill ha en lite mörkare fog på väggen.
Smaken är förstås som baken, men jag tycker mörk fog till vita plattor ser gammeldags ut och "smutsigt". Ljusgrått till vit brukar fungera bra....
 
BirgitS BirgitS skrev:
På bilden har du ju lagt plattorna väldigt tätt mot varandra men om du drar isär dem så man ser lite av golvet mellan dem så får du nog en ungefärlig känsla av hur det blir.
Smart tips, att jag inte tänkte på det :rolleyes:
 
Silvergrå på vägg och antracit eller mörkgrå på golv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kommer inte ihåg om det var något jag läste på Höganäs webbplats eller på någon skylt i deras butik förra året.
Det här är det enda jag hittar på deras hemsida:
Skärmdump från Höganäs hemsida visar råd för fogning av plattor med texten "OBS Vid fogning av en mörk fog på oglaserade ljusa plattor".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Låset skrev:
Det här är det enda jag hittar på deras hemsida:
[bild]
Samt att impregneringsmedlet inte går att köpa (verkar ha utgått på flera sidor)
Webbsida som visar en utsåld produkt 'CC HÖGANÄS KLINKER- OCH FOGIMPRENERING FB 9700 1 LITER' med texten "Produkten har utgått".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
L Låset skrev:
Vi vill framhäva det en del, så lutar åt "medium Grey".
Jag tycker du tänker helt rätt när det gäller väggen. Valde själv ljusgrå, men ångrar att jag inte valde en mörkare då den ljusgrå är lika vit som plattorna. Hade blivit mycket snyggare. Hade jag velat haft en helvit vägg med osynlig fog hade jag valt större plattor och minimal fog.

Irriterande nog får den perfekt färg när den blir våt, så ytterligare en anledning till att välja en mörkare grå färg är att det inte blir så stor skillnad mellan en våt och en torr fog.
 
BirgitS
L Låset skrev:
Samt att impregneringsmedlet inte går att köpa (verkar ha utgått på flera sidor)
[bild]
Föreslår att du ringer Höganäs kundservice.

Men det kan ha varit det med impregneringsmedel för när jag kollade på en av Höganäs andra plattor står det inget om impregnering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.