Mikael_L
E erikjakan skrev:
[länk] Tycker jag verkar vara otroligt seriös och duktig!
Nu har jag kikat genom bildspelet med olika hus där på startsidan.
Jag kan ju konstatera att han klarar av att tänka på olika vis och få olika uttryck, det är ju bra. En viss enformighet finns i form av antalet grundkonstruktioner, men jag vet inte om det finns arkitekter som behärskar allt för många stilar och uttryck utan att då istället bli lite smådåliga på allt.
En del verkar bara kunna rita ett enda slags hus, det känns inte helt bra.

Jag gillade det jag såg, egentligen i alla stilarna som var presenterade.

TS har väl antagligen plöjt allt som finns på hemsidan, men ett tips till alla som läser tråden är väl att kolla lite själva, inte helt dumt det här:
https://www.andersholmberg.se/
 
  • Gilla
Applegreen
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag tycker Willa Nordic gör snygg, enkel design.
[länk]

Ska det vara sluttningshus? Den här kanske? Fast jag vet inte hur många kvm det är.
[länk]
Hej,

Vi hade WN på besök här och vi klickade inte riktigt med den personen som kom hit på besök, dom gör fina hus absolut men dem va inte inne på samma spår som oss, vi vill ha det praktiskt, samt ta till vara på det ljus och annat som finns. vi har nu haft 3 bolag på platts ett av dem är WN.

Jättefina hus det har dem verkligen, och vi gillar deras produkter riktigt mycket. vi klickade inte med representanten som var här från WN, denne var mera intresserade av att prata pengar än lösningar på konstruktion och markarbeten som denna tomt kommer med.

Dom har väldigt fina slutprodukter helt klart, WN va företag nr2 som kom hit på besök.

Tack

Mvh
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag kikat genom bildspelet med olika hus där på startsidan.
Jag kan ju konstatera att han klarar av att tänka på olika vis och få olika uttryck, det är ju bra. En viss enformighet finns i form av antalet grundkonstruktioner, men jag vet inte om det finns arkitekter som behärskar allt för många stilar och uttryck utan att då istället bli lite smådåliga på allt.
En del verkar bara kunna rita ett enda slags hus, det känns inte helt bra.

Jag gillade det jag såg, egentligen i alla stilarna som var presenterade.

TS har väl antagligen plöjt allt som finns på hemsidan, men ett tips till alla som läser tråden är väl att kolla lite själva, inte helt dumt det här:
[länk]

Hej,

japp plöjt rubbet! gillade det jag såg och dem enkla lösningarna på mycket går i våran praktiska stil.

Vi hade dem på plats besök under gårdagen.

har bara gått att säga om deras besök, fick rikligt med information både via mail och i person.
väldigt bra första intryck.
bra lösningar på de problem tomten kommer med och frågade väldigt mycket frågor för att kunna återkoppla med förslag, både hur dem tycker och hur vi vill ha det.
väldigt bra första möte.

Mvh
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
A Applegreen skrev:
Hej,

Vi hade WN på besök här och vi klickade inte riktigt med den personen som kom hit på besök, dom gör fina hus absolut men dem va inte inne på samma spår som oss, vi vill ha det praktiskt, samt ta till vara på det ljus och annat som finns. vi har nu haft 3 bolag på platts ett av dem är WN.

Jättefina hus det har dem verkligen, och vi gillar deras produkter riktigt mycket. vi klickade inte med representanten som var här från WN, denne var mera intresserade av att prata pengar än lösningar på konstruktion och markarbeten som denna tomt kommer med.

Dom har väldigt fina slutprodukter helt klart, WN va företag nr2 som kom hit på besök.

Tack

Mvh
Som sagt det gäller att hitta sättet att kommunicera era behov på så att huset kan passa tomten och er livsstil samt fortfarande rymma generationer

Pengar och hur projektet ska genomföras intresserar seriösa arkitekter men när det blir för lite husdröm och för mycket ansträngning och ekonomi är det svårt

Balansen måste skapas och realismen kopplas mot ett möjligt projekt med lyckligt slut i sikte och drömmarna vid liv
 
  • Gilla
Applegreen
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Som sagt det gäller att hitta sättet att kommunicera era behov på så att huset kan passa tomten och er livsstil samt fortfarande rymma generationer

Pengar och hur projektet ska genomföras intresserar seriösa arkitekter men när det blir för lite husdröm och för mycket ansträngning och ekonomi är det svårt

Balansen måste skapas och realismen kopplas mot ett möjligt projekt med lyckligt slut i sikte och drömmarna vid liv
instämmer.

Tar själv betalt för min tid men ger alltid kund ett värde eller resultat som är mätbart. ( kan vara besparing, ett tillskott av medel, eller annat värde ) men alltid mätbart.

kan man inte mäta eller på annat sätt värdera resultatet, då är det svårt att justifiera om man ska producera en produkt som resultat. nu sattes det ett pris på en hypotetisk produkt som inte är mätbar mot en marknad. Det är i min mening inte seriöst, hur bra rykte man än har. identifiera vad produkt är gjordes inte, dock kom det ett pris :)

blev lite besviken efter väldigt många bra recensioner här på forumet.


Mvh
 
A Applegreen skrev:
instämmer.

Tar själv betalt för min tid men ger alltid kund ett värde eller resultat som är mätbart. ( kan vara besparing, ett tillskott av medel, eller annat värde ) men alltid mätbart.

kan man inte mäta eller på annat sätt värdera resultatet, då är det svårt att justifiera om man ska producera en produkt som resultat. nu sattes det ett pris på en hypotetisk produkt som inte är mätbar mot en marknad. Det är i min mening inte seriöst, hur bra rykte man än har. identifiera vad produkt är gjordes inte, dock kom det ett pris :)

blev lite besviken efter väldigt många bra recensioner här på forumet.


Mvh
Du kan jämföra arkitektyrket med konstnär o design för att hitta hur dialogen er emellan måste se ut
Den bästa arkitekten för er är den som kan lösa ekvationen hur ert liv växer in i och utvecklas i det projekt ni har framför er
Mätetal som kan vara viktiga är hur stora objekt arkitekten jobbat med ensam?
Liknande beställare som er familj?
Egensinnigheten ?
Traditionskoppling till landskapet där tomten ligger?
 
  • Gilla
Applegreen
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Du kan jämföra arkitektyrket med konstnär o design för att hitta hur dialogen er emellan måste se ut
Den bästa arkitekten för er är den som kan lösa ekvationen hur ert liv växer in i och utvecklas i det projekt ni har framför er
Mätetal som kan vara viktiga är hur stora objekt arkitekten jobbat med ensam?
Liknande beställare som er familj?
Egensinnigheten ?
Traditionskoppling till landskapet där tomten ligger?
Absolut,

jag håller helt med i det du säger till 100%.

kanske bara blev en miss med WN, hade en annan aktör som lyckades fånga precis det du säger och mera därtill.
väldigt duktiga.

vi har 2 kvar vi ska möta i nästa vecka sedan kommer vi bestämma oss för vem som passar oss bäst.

Dina kommentarer uppskattas väldigt mycket, i den roll jag själv har så letar jag väldigt mycket värde och det du beskriver är helt rätt man kan inte alltid ta på det. men helheten blir annorlunda om man inte tar in det du beskriver.

Tack för feedback det uppskattas.

Mvh
 
A Applegreen skrev:
Absolut,

jag håller helt med i det du säger till 100%.

kanske bara blev en miss med WN, hade en annan aktör som lyckades fånga precis det du säger och mera därtill.
väldigt duktiga.

vi har 2 kvar vi ska möta i nästa vecka sedan kommer vi bestämma oss för vem som passar oss bäst.

Dina kommentarer uppskattas väldigt mycket, i den roll jag själv har så letar jag väldigt mycket värde och det du beskriver är helt rätt man kan inte alltid ta på det. men helheten blir annorlunda om man inte tar in det du beskriver.

Tack för feedback det uppskattas.

Mvh
Tack ett husprojekt där beställare vill uttrycka sig i att låta uppföra ett bo för sig och sin familj är något mycket ursprungligt mänskligt

Få har resurser att anlita den proffesionalism som krävs och svårt att komma i kontakt med den talang som utöver kompetensen krävs

A-kåren i Sverige är så drabbad av politisk likriktning och byggindustrins krassa övertag

För att lyckas bygga ett svenskt människobo med ljus o rymd och med rötter i tradition krävs det ett psyke av stål och att kunna navigera med frihet under ansvar...
Du/ Ni har helt rätt i att ni inte fick ”mötet” som krävs och ni kanske behöver en duvning i hur jargongen går för A kan svartklädd vara svårtillgänglig

Samtidigt finns inte nyfikenheten viljan att beskriva depressionen kring projekt i Sverige och byggandets moment 22
Så då var det fel A

På tv har GW tyvärr bara visat upp divalater vilket ger fel vibbar av A rollen

Namnkunniga A är oftast måna om stora svepande gestaltningar mer än de intima hänsyn som ett bo behöver
GW eller rättare hans fru har ritat huset i strandläge som visats i tv som blev ett återuppfört skärgårdshus med tillägg
Vill man ha brutalenkel arkitektur med klimatskal så krävs det mod

Försök igen men med tanken att hitta A som får lista ut hur ert bo kan se ut...

Venustas Firmitas Utillitas i den ordningen bör vara en bra utgångspunkt för diskussionen
 
  • Gilla
Applegreen
  • Laddar…
Max Holst är en doldis och mkt erfaren småhusarkitekt; https://maxholst.se/
Andren Fogelström är ett ungt gäng, som ritat ett fint flytande badhus; https://www.andrenfogelstrom.se/

Elding & Oscarsson, General Architecture, Marge, DAP, Guise, In praise of Shadows, Belatchew , Hidemark. Waldemarsson, det finns många duktiga att välja mellan. En bra arkitekt skall kunna lyssna, lösa problem och komma med estetiska lösningar. De ska inte bygga monument över sig själva ut åt dig. Därmed är det inte konstnärer, utan problemlösare.

Willa Nordic är väl för övrigt en husleverantör och inte en arkitekbyrå?
 
  • Gilla
Applegreen och 4 till
  • Laddar…
H Hjoggböl skrev:
Willa Nordic är väl för övrigt en husleverantör och inte en arkitekbyrå?
Precis. Även om WN säger sig leverera arkitektritade hus enligt kundens önskemål blir resultatet ett hus där varken kund eller arkitekt styr. Arkitekterna de anlitar ska följa WN-konceptet. Dessutom tar WN bra betalt för detta.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med om WN, ser inte premium ut nånstans och följer ett tydligt mönster som jag personligen inte gillar. Klossig arkitektur.
 
yonna yonna skrev:
Precis. Även om WN säger sig leverera arkitektritade hus enligt kundens önskemål blir resultatet ett hus där varken kund eller arkitekt styr. Arkitekterna de anlitar ska följa WN-konceptet. Dessutom tar WN bra betalt för detta.
Så har jag också hört. Inte helt olikt Intressanta Hus, som anlitar arkitekt Anders Holmberg för sin produktion.
 
H Hjoggböl skrev:
Så har jag också hört. Inte helt olikt Intressanta Hus, som anlitar arkitekt Anders Holmberg för sin produktion.
Ja, då anlitar man absolut Anders Holmberg direkt istället - utan annan inblandning.
 
Ander Holmberg och Intressanta hus har avslutat sitt samarbete, vad jag förstår. Båda AH och Intressanta Hus är jätteduktiga på det de gör, men båda tar väldigt bra betalt. Med IHs prismodell skulle jag tippa på att byggkostnaden landar på över 10 miljoner för 350 kvm, och sen ska AH ha tio procent utöver det.
 
Anders Holmberg Arkitekter känns väl lite tråkiga va? Många av deras hus ser ju väldigt likartade ut. Men kanske inte så konstigt då de spottar ur sig minst ett hus i veckan. Det är ju i sig imponerande, men jag skulle nog leta efter ett lite mer oetablerat kontor som verkligen tar sig tid och inte är lika dyra.
 
  • Gilla
M Flo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.