Belmlu
Hej alla,

Är i sluttampen på mitt första renoveringsprojekt hemmavid där garaget fått ny isolering, innervägg, belysning och annat smått och gott. Nu har det kommit till att fixa till fodret till en ytterdörr, en innerdörr samt fyra mindre fönster. Ny som man är har man fått läsa på lite i diverse böcker för hemmafixare.

Utmaningen att lösa att jag har bytt innerväggarna från enbart gips till OSB+gips med följden att där blivit mindre "smyg" runtom alla dörrar och fönster. Därtill har personen som installerat dessa dörrar och fönster inte varit på noggran på millimetern med följden att samma smyg varierar mellan ca 18-30mm i djupled (vanligtvis ökande djup desto längre ner man kommer).

Lästa böcker rekommenderar av MDF-board för smyg som sågas till för att dölja i djupled. Min funderingar är då med tanke på hur skört MDF är och hur smala dessa remsor kommer bli, om dessa remsor kommer hålla även om man förborrar. Vad tycker ni? God idé med förborrade MDF-remsor eller finns någon annan bra lösning? Ha i åtanke att det som sagt är garage med lägre ställda estetiska krav än inne i villan.

Tack på förhand!
 

Bästa svaret

A
  • Gilla
Belmlu och 1 till
  • Laddar…
Hyvlat virke!
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Hyvlat virke it is! Tack! :)
 
Belmlu
Följdfråga; hade ni satsat på bredare virke som kan delas i fler remsor eller färre som delas i färre? Förefaller vara mest konstnadseffektivt med medelbrett runt ca 90-100mm. Samtidigt kommer remsan bli olika bred vilket får mig att undra om det ökar riskerna för att virket vrider sig i och med att årsringarna kapas i vinkel längdmed hela snittytan i högre och högre grad desto fler snitt som görs. Alternativt om man kanske alternerar snitten så att bredden sker omlott och jämnar ut sig på det stora hela?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.