Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Här är ett sätt man kan bygga på med mer isolering. Eller bara köra tjockare reglar
[bild]
Ger ett U-värde på 0,205 i ytterväggen med en fasadskiva på 30 mm
 
B basseman skrev:
I väggarna ser det ut att bara vara 145+45 isolering vilket ger ett u-värde på 0,221 W/m2K enligt Rockwools beräkningsprogram. Gå upp till 195 + 45 mm isolering. Fundera på om du inte skall gör syllen lika bred som de stående reglarna, det gör att du kan ta bort köldbryggorna i taket och längst ner på väggen.
Tack för all hjälp Gör nog syllen 145 i stället och lägger på 45x45 i väggen. men i golvet blir det svårare hur går det där vill bara ha 195 isolering asvabord spånskiva där finns det något sätt attfå U-värde 0.15 i så fall
 
Finns det plats att slå på en fasadskiva underifrån?
 
Eller så lägger du isolering på marken och mot grundmuren
 
Eller kan en spontad cellplastskiva vara ett alternativ som trossbotten?
 
Det funkar bra, behöver inte ens vara spontad
 
Lånar tråden liten:

Vi planerar en attefallstillbyggnad till vårt hus. Idag ligger huset på 147 kvm och vi ska bygga till 13 kvm, och tillbyggnaden ska vara en ”matsal” som kommer att vara i direkt anslutning till köket. Vi kommer att flytta ut ett stort fönsterparti, så det hamnar i tillbyggnaden istället. Jag håller på att ta fram ritningar och dokument, och fastnade lite på energiberäkningen.

Vägg
(IN) 13 mm gips
45x45 mm reglar s600
45 mm isolering
0,2 mm ångspärr
45x170 mm regel
170 mm isolering
9,5 mm vindskyddsskiva
28 mm läkt
9 mm fibercementskiva (UT)

Tak
(IN) 13 mm gips
45x45 mm reglar s400
45 mm isolering
0,2 mm ångspärr
45x220 mm reglar s1200
195 mm isolering
25 mm luftning
20 mm råspont
Underlagspapp
Ytpapp (UT)

Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska räkna? Försöker att göra en energiberäkning mha rockwool samt energiberakning.se. Min fråga där:
Är det Um jag ska beräkna fram? Och det ska då vara under 0,33 W/m2K enligt 9:92, visst? För mina preliminära beräkningar så ligger jag över på tak och vägg, men mycket lägre på grund, men är det ok så länge Um ligger under gränsen eller måste varje del för sig klara gränsen? Och jag har lite issues med köldbryggor, finns det något schablonvärde man kan räkna på istället för exakta värden?

Grunden kommer att vara platta på mark, med 300 mm isolering, och den klarar gränsen.
 
Tror inte du behöver räkna ut Umedel för en tillbyggnad. Kolla att du uppfyller kraven i tabell 9:92 i BBR istället. (Vägg 0,18 / Tak 0,13 / Fönster och dörrar 1,2). Du kan använda någon u-värdesberäknare tex isovers https://www.isover.se/u-vardesberaknaren
 
P petterovski skrev:
Tror inte du behöver räkna ut Umedel för en tillbyggnad. Kolla att du uppfyller kraven i tabell 9:92 i BBR istället. (Vägg 0,18 / Tak 0,13 / Fönster och dörrar 1,2). Du kan använda någon u-värdesberäknare tex isovers [länk]
Det är just det jag inte gör för varje del för sig (om jag nu lyckats räkna rätt), blir det ändå godkänt?
 
Ytterväggarna klarar sig med marginal. U-värde ca 0,15 enligt isover med lambda 33 på isoleringen.

I taket behövs dock mer isolering. Har du begränsat med utrymme för taket? Du behöver komma upp i runt 290-300 mm med isolering i taket för att komma under 0,13.
 
P petterovski skrev:
Ytterväggarna klarar sig med marginal. U-värde ca 0,15 enligt isover med lambda 33 på isoleringen.

I taket behövs dock mer isolering. Har du begränsat med utrymme för taket? Du behöver komma upp i runt 290-300 mm med isolering i taket för att komma under 0,13.
ja, tyvärr är det begränsat med space uppåt, då jag krockar med franska balkongen ovanför :(
 
P petterovski skrev:
Ytterväggarna klarar sig med marginal. U-värde ca 0,15 enligt isover med lambda 33 på isoleringen.

I taket behövs dock mer isolering. Har du begränsat med utrymme för taket? Du behöver komma upp i runt 290-300 mm med isolering i taket för att komma under 0,13.
Vad fick du för värde på väggarna? Vad har jag gjort för fel, för jag får 0,188? Kan du skicka ett prinscreen på dina beräkningar?
Skärmdump av byggberäkningsprogram med U-värde resultat och materiallista för väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och detta har jag fått för tak och grund, har jag gjort rätt? Jag har dock inte räknat på köldbryggor...

Schema över byggnadens tak- och grundkonstruktion med isolerlager och U-värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av byggmaterialspecifikation med isoleringstjocklek och värmeledningsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade satt regelprocenten fel för ytterväggen. Kan du sätta en tunn fasadskiva utanpå 170 stommen och sedan vindduk så bör du komma under 0,18?

Beräkningarna ser ok ut tycker jag.

För taket kan du kolla på högpresterande isolering, tex kingspan har regelskivor med lägre lambda.
 
P petterovski skrev:
Jag hade satt regelprocenten fel för ytterväggen. Kan du sätta en tunn fasadskiva utanpå 170 stommen och sedan vindduk så bör du komma under 0,18?

Beräkningarna ser ok ut tycker jag.

För taket kan du kolla på högpresterande isolering, tex kingspan har regelskivor med lägre lambda.
Tack snälla för din hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.