H hempularen skrev:
Det går inte att lösa ex. halva höjdskillnaden med bilinfarten? Alltså höja upp parkeringen en del? Det kan ju vara bekvämt även utan rullstol, om man slipper en 2m trappa med tunga matkassar eller en barnvagn.
Det lutar just nu lite åt att dra upp en väg och parkering närmare entrén. Så det blir mindre av en tillgänglig gångväg som behövs.
 
  • Gilla
Lyckebovägen och 1 till
  • Laddar…
P pularen30 skrev:
När vi byggde (2019) behövde vi redovisa rampen på ritning inför bygglovet. Kommunen vill endast se att det finns en möjlig lösning om ni skulle behöva en ramp eller hiss i framtiden.
Så prata med er bygglovshandläggare. Det kanske räcker med en ritning (Har svårt att se att de kan kräva en hiss eller ramp om ni har ett småhus)
Vi har pratat med handläggaren som säger att om den är inritad på situationsplanen så kommer vi inte få ett slutbesked för huset om den inte är färdig. Så nu lutar det att dra upp vägen närmare huset för att lösa det problemet.
 
  • Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
När vi byggde i Östersund för 3 år sen då räckte det med att rita in rampen på situationsplanen och visa att den var möjlig att bygga.
Exakt som ni vill göra.
Det
S surfarn skrev:
När vi byggde hus 2015 ville vi bygga huset på en liten kulle med parkering nedanför och trappor upp. Detta för att slippa spränga och fylla så mycket. Bygglovshandläggaren köpte dock inte detta utan krävde antingen en ramp eller körbar väg fram till ytterdörren. Detta för att hålla höjdskillnaden mellan parkering och hus så liten som möjligt. Så här står det hos boverket: "
  • Entrén till ett en- eller tvåbostadshus behöver inte vara tillgängligt om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Undantaget gäller inte krav på tillgänglighet inne i en- eller tvåbostadshuset."
Min tolkning är att regelverket är lite flytande här. Om det inte är orlimligt att spränga och eller fylla lite så skall entren vara tillgänglighetsanpassad. Vi bråkade inte med kommunen om detta utan låt markfirman spränga lite extra och fylla upp så vi kunde köra bilen fram till ytterdörren. Det blev kanske inte så snyggt och en massa tomt gick åt till detta men jag måste säga att det är väldigt skönt att ha så nära till bilen och slippa spring i trappor med matkassar och barn :)
Ja det är lite det vi lutar åt nu. Att dra upp Väg/uppfarten en bit närmare huset.
Tar med mig att det är skönt att slippa släpa barnvaga och kassar i trappor!
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Skriver ett lite sammanfattande inlägg för det som skrivits och dem råden jag tar med mig.

Tack för alla era svar och input till en stressad förstagångsbeställare av hus.

Ska undersöka vidare alternativa lösningar, hiss, uppfart med parkering och mer åt gångvägshållet än en regelrätt ramp.
Samt alla era tips och att det kan vara skönt att slippa släpa kassar, barnvagnar med mera i trappan.

Återkommer i tråden när jag får mer svar och information om hur min situation utvecklar sig.

PS: Om jag fått döpa om tråden hade jag inte använt ordet ramp utan tillgänglighetsanpassning fram till entré vilket är en mer relevant frågeställning och kanske inte hade genererat en så clickbait bild. DS
 
  • Gilla
MattHH och 1 till
  • Laddar…
Bilväg fram är jäkligt skönt. Jag steloperades i ryggen för några år sedan pga skada. Jag vill inte tänka hur det hade funkat annars. Det räcker med så förbannat lite och du kan inte bo kvar där du bor. Tillgänglighetsprövningen som görs mycket hårdare idag är väldigt positivt. Många saker kan man gnälla på när det gäller bygglov men tillgänglighet är inte en av dom. Olyckor och sjukdomar kommer plötsligt och då skiter man fullständigt i den fina eken som försvann.
 
  • Gilla
Anna_H och 15 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Bilväg fram är jäkligt skönt. Jag steloperades i ryggen för några år sedan pga skada. Jag vill inte tänka hur det hade funkat annars. Det räcker med så förbannat lite och du kan inte bo kvar där du bor. Tillgänglighetsprövningen som görs mycket hårdare idag är väldigt positivt. Många saker kan man gnälla på när det gäller bygglov men tillgänglighet är inte en av dom. Olyckor och sjukdomar kommer plötsligt och då skiter man fullständigt i den fina eken som försvann.
Varför kan man inte göra förändringen när väl sjukdomen inträffar? Det måste ju vara en minoritet som råkar ut för detta, oavsett hur mycket lidande det är för den enskilde individen. Vad är nästa steg? Förbjuda hus med källare eller fler våningar såvida det inte finns ett hisschakt?
 
  • Gilla
  • Älska
Pergoteborg och 8 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Varför kan man inte göra förändringen när väl sjukdomen inträffar? Det måste ju vara en minoritet som råkar ut för detta, oavsett hur mycket lidande det är för den enskilde individen. Vad är nästa steg? Förbjuda hus med källare eller fler våningar såvida det inte finns ett hisschakt?
Den stora skillnaden är vem som tar kostnaden. Görs det i efterhand vid konstaterat behov så är det kommunens ansvar att anpassa.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Den stora skillnaden är vem som tar kostnaden. Görs det i efterhand vid konstaterat behov så är det kommunens ansvar att anpassa.
Borde väl kunna lösas med ett avtal där kommunen skriver bort det ansvaret.
 
  • Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Borde väl kunna lösas med ett avtal där kommunen skriver bort det ansvaret.
Då drabbas du som har behovet, när den uppstår, av kostnaden. Dvs du råkar ut för en olycka och hamnar i rullstol och kan sedan inte bo i kvar ditt hus för att du inte har råd att betala 200kkr för anpassningen... Det finns flera sidor att se på detta givetvis.

Oavsett - så är detta gällande lagstiftning och resultatet är att kostnaden för att lösa tillgängligheten när behovet uppstår hamnar på kommunen varpå man givetvis indirekt har en drivkraft att tillse så att alla nybyggen är tillgängliga från start. Utöver själva rättvisefrågan kring tillgänglighet generellt.
 
  • Gilla
avdpos och 7 till
  • Laddar…
engs
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Den stora skillnaden är vem som tar kostnaden. Görs det i efterhand vid konstaterat behov så är det kommunens ansvar att anpassa.
Lulaua Lulaua skrev:
Borde väl kunna lösas med ett avtal där kommunen skriver bort det ansvaret.
Eller så får man betala en avgift som ska täcka behoven för de som behöver det, typ som en tvingande försäkring?
Borde vara mindre kapitalförstöring och lägre kostnad, säg att en av tio får behov av detta så borde en avgift kosta ~1/10-del av motsvarande snittramp/hiss.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 6 till
  • Laddar…
Det ska räcka med att det går att lösa i efterhand, tex förberedelse för hiss.

Ni ska INTE behöva bygga en ramp i förebyggnade syfte, stå på er. Dem har fel.
 
  • Gilla
robert_m och 4 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Det ska räcka med att det går att lösa i efterhand, tex förberedelse för hiss.

Ni ska INTE behöva bygga en ramp i förebyggnade syfte, stå på er. Dem har fel.
Nja. Detta kan man läsa hos boverket:

"
Tillgänglig entré till byggnaden
För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd om det med enkla åtgärder i efterhand på tomten går att ordna ramp till entrén.
"

Vad som är en enkel åtgärd står dock inte.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Jo dem har visst fel, man får ju driva sin sak mot bygglovshandläggare som har hybris och noll verklighetsförankring.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Bilväg fram är jäkligt skönt. Jag steloperades i ryggen för några år sedan pga skada. Jag vill inte tänka hur det hade funkat annars. Det räcker med så förbannat lite och du kan inte bo kvar där du bor. Tillgänglighetsprövningen som görs mycket hårdare idag är väldigt positivt. Många saker kan man gnälla på när det gäller bygglov men tillgänglighet är inte en av dom. Olyckor och sjukdomar kommer plötsligt och då skiter man fullständigt i den fina eken som försvann.
Alla tänker tyvärr inte så långt som du gör. De ser bara till här och nu, och använder argument som ”när jag blir gammal och skröplig flyttar jag ändå härifrån”. Att något kan hända i morgon, som ställer saker på sin spets, finns inte i tanken.

Att stå mitt i kaos och sjukdom och samtidigt behöva ta tag i ombyggnad och tillgänglighetsanpassning av sin bostad är inte roligt. Då är det väldigt skönt att den delen redan är ordnad.

Lagkravet har tillkommit bl a för husägarna och syftar till att de i möjligaste mån ska kunna bo kvar i sitt hus om rörelseförmågan försämras. Sen är det även ett sätt att göra samhället mer inkluderande för människor med funktionsnedsättningar.

Om man tänker kreativt (eller tar hjälp av sakkunnig) redan i planeringsstadiet av tomten och byggnaden brukar det gå att ordna tillgängligheten i de flesta fall. Du behöver inte nödlösningar med (fula) ramper mm göras i panik.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Nja. Detta kan man läsa hos boverket:

"
Tillgänglig entré till byggnaden
För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd om det med enkla åtgärder i efterhand på tomten går att ordna ramp till entrén.
"

Vad som är en enkel åtgärd står dock inte.
Det är iaf inte klassat som en enkel åtgärd att via en ramp ta upp en höjdskillnad på 2m med ett krav på max lutning på rampen om 1:12
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.