Hej,
Jag är i färd med att bygga ett ca 60 m2 fritidshus i lösvirke, på plintgrund. Detta blir mitt första "större" bygge och för att hålla ner kostnaden så tänkte jag göra det mesta själv.Tar tacksamt emot åsikter kring konstruktionen jag tänkt mig, om något är rent av fel eller kan göras på ett bättre eller enklare sätt. Har inte räknat på något själv utan läst mig till dimensioner osv i de tabeller som finns tillgängliga.
Snözon 2 är det som gäller. Min förhoppning är att huset ska stå kvar i många år framöver :)

Husets yttermått är 11135 mm x 6335 mm
Plintar: 200x200 mm i tre rader med 1,4 m avstånd emellan.
Bjälklag: Dubbla 45x220 runtom och i mittenbärlinan, golvbjälkar enkla 45x220 i cc 60 och cc 30 i badrum.
Ytterväggar: 45x145 + 45x45 stående + 45x45 liggande på insidan för att minimera köldbryggor (inspirerad av fiskarhedenvillans konstruktion)
Extra 45x145 bärlinor över hela långsidorna och dubbla vid fönster (Stående mot hammarbandet)
Takstolarna köps färdiga, är tanken. Taket blir med råspontsluckor och takpannor.

Eftersom jag tänkte bygga väggarna i sektioner och sedan lyfta på plats så tänkte jag sätta gavelspetsar ytterst för att binda ihop långsidorna med kortsidan. De yttersta takstolarna hamnar sedan innanför dessa.

På utsidan blir det en vindskyddsskiva, liggande 28x70 med distans för luftspalt innan stående panel.

Mvh





 
Mike Jones Miikael skrev:
Hej,
Jag är i färd med att bygga ett ca 60 m2 fritidshus i lösvirke, på plintgrund. Detta blir mitt första "större" bygge och för att hålla ner kostnaden så tänkte jag göra det mesta själv.Tar tacksamt emot åsikter kring konstruktionen jag tänkt mig, om något är rent av fel eller kan göras på ett bättre eller enklare sätt. Har inte räknat på något själv utan läst mig till dimensioner osv i de tabeller som finns tillgängliga.
Snözon 2 är det som gäller. Min förhoppning är att huset ska stå kvar i många år framöver :)

Husets yttermått är 11135 mm x 6335 mm
Plintar: 200x200 mm i tre rader med 1,4 m avstånd emellan.
Bjälklag: Dubbla 45x220 runtom och i mittenbärlinan, golvbjälkar enkla 45x220 i cc 60 och cc 30 i badrum.
Ytterväggar: 45x145 + 45x45 stående + 45x45 liggande på insidan för att minimera köldbryggor (inspirerad av fiskarhedenvillans konstruktion)
Extra 45x145 bärlinor över hela långsidorna och dubbla vid fönster (Stående mot hammarbandet)
Takstolarna köps färdiga, är tanken. Taket blir med råspontsluckor och takpannor.

Eftersom jag tänkte bygga väggarna i sektioner och sedan lyfta på plats så tänkte jag sätta gavelspetsar ytterst för att binda ihop långsidorna med kortsidan. De yttersta takstolarna hamnar sedan innanför dessa.

På utsidan blir det en vindskyddsskiva, liggande 28x70 med distans för luftspalt innan stående panel.

Mvh
Följer, är eventuellt i samma tankar i framtiden :D Har du mängdat materialet så du vet ungefär hur mycket det kommer gå åt? Hade varit intressant att veta ungefärlig kostnad för att få ett vädertätt skal, sen kan man lulla omkring på insidan lite långsammare :cool:
 
Ja, har än så länge bara mängdat materialet i löpmeter rakt av och inte tagit hänsyn till var skarvarna hamnar, men tänkte göra det lite mer exakt när jag får tid då man ju lätt kan räkna ut var skarvarna hamnar i bjälklaget t ex och få ut exakt hur mycket virke som går åt, så länge man inte kapar fel vill säga :)
Men för bjälklag, ytterväggar, tak, fönster och dörrar (2 st 10x13 och 4 st 10x21 varav en dörr) och fasad så har jag fått det till 152 876,48 kr. Sedan räknar jag 1500 sek per m2 för grunden. :)
 
fantiserar om något liknande, men går isf genom lundqvist trävaru iom 1 motpart och delvis monterat samt marginellt dyrare.
 
Jag har också kollat mycket på lundqvist, även varit ute och besökt referenshus och fått en bra känsla. Tycker absolut att de verkar vara ett vettigt alternativ och även fått en bra känsla för deras kundservice osv, Dock har jag landat i att om jag köper allt material själv så sparar jag ändå så mycket pengar som jag istället kan lägga på att t ex ta in snickare för att få klart huset utvändigt snabbare.
 
Roligt med fritidshus i lösvirke!
Fick några tankar jag tänkte att dela. Jag brukar bygga ytterväggen så här från insidan.
Liggande 45*45, ångspärr, stående 45*145, liggande 45*45, vindduk, 28*70, panel.
Vill du så kan du förskjuta de liggande 45*45 mellan insidan och utsidan så blir köldbryggan ännu bättre.
Bygger du med liggande 45*45 på utsidan kan du också spika takstolen på utsidan av 145 stommen och bara skicka upp reglerna för att sen såga av dom så takstolen är monterad. Gaveln blir lite stabilare då eftersom väggen inte är delad.
/Daniel
 
Tack för tipsen Daniel, jag var precis påväg att rita gavlarna i ett stycke ungefär som du beskriver. I och med de liggande 45x45 som du säger på utsidan så antar jag att det fungerar lika bra att byta ut vindskyddsskiva mot vindduk också. Med tanke på stabiliteten som reglarna ger om man flyttar ut de.. I övrigt ger väl vindskyddsskivan bara en marginell förbättring av ljuddämpning och u-värde. Då kanske jag tänker om där och flyttar ut reglarna. Det skulle nog budgeten bli glad över misstänker jag :D
 
Jag skulle nog ha valt vindduk
Bjälklaget hade jag nog gått ner en dimension tror jag och istället lagt en korslagd regel för isoleringens skull. Magkänslan säger att det blir stabilt med 45*195 med en spännvidd på drygt tre meter. I badrummet kan det vara läge att gå ner en dimension under övriga huset. Då har man 25mm att spackla fall på.
 
Har nu ritat om gaveln så att reglarna går hela vägen upp istället. Utanpå det skulle det alltså bli antingen vindskyddsskiva, spikregel och panel, alternativt liggande 45x45 med isolering, vindduk, spikregel och panel.
Var det så du menade?

Skiss av en trästomme för en byggnad med reglar som löper vertikalt upp mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade satt takstolen på utsidan av stommen istället. Om du vill kan du släppa ut bärlina och hammarband 45mm så kan du ställa takstolen på de. Annars så är det precis så jag menar. Du får en snyggare takfot om du flyttar ut takstolen. Speciellt om du ska ha synliga tassar.

Att sätta takstolen på utsidan kräver dock att du har liggande 45*45 på utsidan.
 
Jag är med på hur du menar, hade tänkt att klä in takfoten dock så de ska inte synas sen. Tusen tack för tipsen!
 
Mike Jones UppisBygget skrev:
Har nu ritat om gaveln så att reglarna går hela vägen upp istället. Utanpå det skulle det alltså bli antingen vindskyddsskiva, spikregel och panel, alternativt liggande 45x45 med isolering, vindduk, spikregel och panel.
Var det så du menade?

[bild]
Kan du inte skippa första och sista takstolen, och regla direkt mot stommen?
 
Jag vet inte. Finns det någon bild/ritning som visar hur du menar?
 
Du fäller in en bärlina i reglarna så behövs inte takstolen.

Ritning av trähuses stomme med markerad bärlina i stället för takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Okej, då är jag med. Men behöver man inte lägga som ett hammarband på gavelsidorna då också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.