Hej, här kommer kanske lite av en idiotfråga, men jag har hemskt dålig koll, övertygad om att det finns lite kunnigt folk här! :)

Vi är husägare sedan ett par månader tillbaka och har nu börjat fundera på hur vinden ska ventileras.

Vi har ett enplanshus från 1980, uppe på vinden ligger det isolering med någon form av plast under isoleringen. (kan ingenting om sådant här men enligt mig ser det väl schysst ut).

Hursomhelst, vinden blir ju kall nu när det börjar bli kallt ute, så antagligen finns det väl någon form av luftgenomströmning (finns väl någon ventilationsglipa utåt såklart) men har hört att det kan vara bra att ha ventilations galler högt upp på gavlarna och är därför i tankarna på att montera det.

Just nu på vinden är det 11 grader och 86% luftfuktighet. (varit mellan 86-78% och 9-16 grader senaste 24h)

Enligt denna grafen så finns det risk för mögel på vinden just nu då(?)


Hursomhelst, till min fråga, hur skulle det hjälpa att ventilera vinden (ytterligare) om luftfuktigheten utomhus just nu ligger på typ 85%, då tar man väl bara in ännu mer fukt? Säg att det har regnat ute flera dagar och man blåser in 99% luftfuktighet under flera dagar.

Hoppas ni förstår min fråga.

Fråga gärna om ni undrar något.
 
Är det någon påväxt idag? Annars skulle jag låta det vara, kan bli sämre.
 
Nej, att ventilera vintertid med väldigt hög luftfuktighet utomhus är inte att rekommendera. Åtminstone inte om du inte har någon synlig påväxt idag. Är vinden extra fuktig på grund av att fukt tillförs inifrån så är mer ventilation (oftast) bra.
Men att ventilera mera på en i övrigt frisk vind som har samma luftfuktighet som utomhus ger inget. Risken får du leva med. Vi bor i ett kallt och fuktigt land.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Oftast är det bostadsutrymmet som ska ventileras för att minska fukten på vinden. Varm och fuktig luft inne blir kall och ännu fuktigare när den letat sig upp till vinden.
 
V vectrex skrev:
Nej, att ventilera vintertid med väldigt hög luftfuktighet utomhus är inte att rekommendera. Åtminstone inte om du inte har någon synlig påväxt idag. Är vinden extra fuktig på grund av att fukt tillförs inifrån så är mer ventilation (oftast) bra.
Men att ventilera mera på en i övrigt frisk vind som har samma luftfuktighet som utomhus ger inget. Risken får du leva med. Vi bor i ett kallt och fuktigt land.
Ok, tack för infon. Fukten bör inte komma inifrån, har ett mekanisk frånluft i huset.
 
Har det funkat hittills så ska ni inte ändra på något.
 
A
Vore praktiskt med fjärrstyrda ventiler,finns något sådant kanske,tänker även på krypgrunder? Är det inget problem behöver man sk inte göra något,men känns som att klimatet blir fuktigare med åren:thinking:
 
Har sett att det finns maskiner som du monterar på vinden. De har övervakningen av fuktighet och temp , både inne och ute. Sedan har de en fläkt som startar när de ska. Ett sådant system skulle jag kolla på om jag var du.
 
Tomture61
Finns värmekabel som monteras på vinden .
Hur bra detta funkar , ingen aning .
Det sägs att äldre hus med eldstad och murstock höll vinden fri från mögelangrepp .
(kräver att eldstaden används) :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.