Hej,

Har lurkat länge på forumet men har nu kommit till en punkt då jag inte hittar ett svar så jag behöver er hjälp.

Lång historia kort, pga dålig kommunikation så satte elektrikern dosorna och all dragning i ytterväggen innan jag plastat och gjort installationsskiktet (där elen ska dras i min värld).

Detta resulterar i att jag fått klippa upp ångspärren för dosorna när jag satt dit den och sedan tejpat med åldersbeständig tejp runt dosorna.

Jag upptäcker dock idag att det drar från dosarna då de (givetvis) inte har en ångspärr bakom sig och är kort sagt hål rakt igenom fuktspärren.

Hur allvarligt är detta? Jag har ett övertryck i huset som det är idag. Finns det något jag kan göra för att åtgärda detta?

PS. Var snälla och låt det handla om frågan och inte inkompetenta elektriker/dåliga instruktioner från mig.

Tack!
 
Menar du att dosornas oanvända rörutlopp är öppna? Annars förstår jag inte hur det kan dra luft där. Normalt vill man ju undvika luftrörelser i elrör för att minska risken för kondens.

Jag skulle nog kollat om man kan plugga de oanvända hålen eller tejpa för de utifrån.
 
A Anders243 skrev:
Menar du att dosornas oanvända rörutlopp är öppna? Annars förstår jag inte hur det kan dra luft där. Normalt vill man ju undvika luftrörelser i elrör för att minska risken för kondens.

Jag skulle nog kollat om man kan plugga de oanvända hålen eller tejpa för de utifrån.
Alla oanvända hål är pluggade men dosorna har "clip on" baksida eller hur jag ska uttrycka det så dom är inte 100% täta.
Kan ju också vara luft från vinden som tar sig ned i dom använda rören
 
Kontrollfråga - om du har övertryck i huset hur kan det då dra FRÅN dosorna...?
Det borde väl i så fall läcka ut luft via dosorna?
 
D doubleH skrev:
Kontrollfråga - om du har övertryck i huset hur kan det då dra FRÅN dosorna...?
Det borde väl i så fall läcka ut luft via dosorna?
Slarvigt skrivet av mig, med drag menar jag "sug" men visste inte hur jag skulle uttrycka mig
 
I en nybyggd villa finns det säkert lite hål i plasten varstans efter olika slags genomföringar osv. Ja i teorin ska alla dessa tejpas igen fullständigt så de blir helt lufttätt men i praktiken blir det nog sällan helt perfekt överallt. Så det är nog mest frågan om du "komfortmässigt" störs av draget.
 
S skogstomten skrev:
I en nybyggd villa finns det säkert lite hål i plasten varstans efter olika slags genomföringar osv. Ja i teorin ska alla dessa tejpas igen fullständigt så de blir helt lufttätt men i praktiken blir det nog sällan helt perfekt överallt. Så det är nog mest frågan om du "komfortmässigt" störs av draget.
Jag hoppas på att själva eluttagen som klickas på sedan hindrar det mesta av draget
 
S skogstomten skrev:
I en nybyggd villa finns det säkert lite hål i plasten varstans efter olika slags genomföringar osv. Ja i teorin ska alla dessa tejpas igen fullständigt så de blir helt lufttätt men i praktiken blir det nog sällan helt perfekt överallt. Så det är nog mest frågan om du "komfortmässigt" störs av draget.
Håller med i det generella fallet med undertryck i huset men enligt TS så har han övertryck.
 
A anhack skrev:
Håller med i det generella fallet med undertryck i huset men enligt TS så har han övertryck.
Jag är novis på ventilation, kan en förbättring vara att sätta en konstantfläkt någon stams för att skapa undertryck?
 
surris
Undertryck måste du ha. Sen om det är tejpat tätt ska det inte dra något från apparatdosorna, om det inte är kalldrag du upplever? Eller att du har utebelysning då ska slangen tätas. Annars är det bara luft invändigt som cirkulerar.
 
surris surris skrev:
Undertryck måste du ha. Sen om det är tejpat tätt ska det inte dra något från apparatdosorna, om det inte är kalldrag du upplever? Eller att du har utebelysning då ska slangen tätas. Annars är det bara luft invändigt som cirkulerar.
Jag blir osäker på trycket nu, det jag baserar det på är känslan mot handen är att det "suger" luft samt att jag bara har toalettens fläkt som utluft och den är inte konstant.
Av allergena skäl så vill jag ha övertryck även om den ökar risken för fuktskador
 
surris
S Salve skrev:
Jag blir osäker på trycket nu, det jag baserar det på är känslan mot handen är att det "suger" luft samt att jag bara har toalettens fläkt som utluft och den är inte konstant.
Av allergena skäl så vill jag ha övertryck även om den ökar risken för fuktskador
Tänd en låga och håll framför eller ett papper så ser du om det suger eller drar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.